پایان نشست آستانه با توافق بر سر کاهش شش ماهه تنش در سوریه

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که طرف‌های شرکت کننده در نشست آستانه با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و کاهش درگیری‌ها برای شش ماه با امکان تمدید آن توافق کردند.

به گزارش اعتماد نو، شبکه خبری اسکای نیوز نوشت: خیرات عبدالرحمانوف، وزیر خارجه قزاقستان اعلام کرد که نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه در ششمین دور نشست‌های آستانه با ایجاد یک منطقه کاهش تنش جدید موافقت کردند و مناطق کاهش تنش برای شش ماه با امکان تمدید به چهار منطقه افزایش خواهد یافت.

در بیانیه پایانی نشست‌های آستانه آمده است که تنش‌ها در این مناطق به طور موقت برای مدت شش ماه کاهش می‌یابد و امکان تمدیدآن وجود دارد.

به گفته خیرات دور بعدی مذاکرات آستانه اواخر اکتبر آینده خواهد بود.

سازمان ملل اعلام کرد که ناظرانی از روسیه، ایران و ترکیه کار نظارت بر آتش بس در مناطق کاهش تنش در ادلب را بر عهده خواهند داشت.

در این بیانیه تأکید شده است: کشورهای ضمانت کننده آتش‌بس بر پایبندی‌شان به استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای ضامن مصمم به جنگ با تروریسم در سوریه چه در داخل مناطق کاهش تنش و چه خارج از آن هستند. اوضاع در سوریه از هشت ماه پیش به طور کلی تغییر بزرگی کرده است و لازم است روند آستانه ادامه داشته باشد.

در این بیانیه به تشکیل مرکز هماهنگی سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای ممانعت از وقوع درگیری‌ها در مناطق کاهش تنش اشاره شده است.

مناطق کاهش تنش به طور کلی یا جزئی شامل استان‌های ادلب، حمص، حماه، لاذقیه و ادلب و منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق است. در نزدیکی دمشق توافق شد. قرار است در دور کنونی مذاکرات، مرزهای دقیق این مناطق ترسیم و با ایجاد منطقه چهارم در جنوب توافق شود.

رئیسی پنجشنبه عازم قزاقستان می‌شود
هم اکنون بخوانید

بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات دمشق نیز در این نشست گفت که نشست آستانه با موفقیت به پایان رسید و با منطقه کاهش تنش در ادلب موافقت شد.

وی گفت: ما از پیروزی‌های ارتش در دیرالزور تقدیر می‌کنیم. پیروزی نیروهای ما علیه داعش در چندین جبهه نشان دهنده مصمم بودن سوریه برای آزادی وجب به وجب خاک خود از وجود تروریست‌هاست.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا