اسرائیل باید با نقش کوچک و محدود خود در خاورمیانه کنار بیاید

صادق شیرکوند، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اعتماد نو درباره نگرانی های علنی سردمداران رژیم اشغالگر قدس از اثرگذاری ایران در بحران سوریه، گفت:  یکی از واقعیت های موجود در منطقه ، که سیاست گذاران اسرائبلی را بر آن داشته تا با سفرهای مکرر خود به برخی کشورهای هم پیمان با جمهوری اسلامی ایران در صدد تاثیرگذاری بر رویکردهای ایشان در قبال جمهوری اسلامی بربیایند، نقش ایران در تحولات سوریه بوده است. اخیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سفری که به مسکو داشته ، علنا نگرانی های خود را در این خصوص با طرف روسی درمیان گذاشته و در واقع موضوع اصلی بحث میان نتانیاهو و پوتین ، محدودسازی نقش ایران در تحولات سوریه بوده است که با توجه به پیشروی های نیروهای وابسته به ایران و همکاری های عمیق و استراتژیک مستشاران ایرانی با ارتش سوریه و نیروهای حزب الله که زمینه ساز شکست های پیاپی نیروهای داعش گردیده است ، بصورتی فزاینده موجبات نگرانی سیاستمداران و مسئولین ارشد اسرائیل را فراهم نموده است.

شیرکوند ادامه داد: سران اسرائیلی بارها بی طرفی خود را در خصوص تحولات سوریه اعلام نموده اند ، لیکن با توجه به رخدادهای بوقوع پیوسته در زمینه حمایت های اسرائیل از معارضین سوری در تقابل با حکومت مرکزی دمشق و امدادرسانی به نیروهای معارض و داعشی ها ، باید در صحت ادعای بی طرفی ایشان تردید نمود. حملات متعدد اسرائیل به کاروان های نظامی حزب الله که درصدد آزادسازی بخشهایی از ارض لبنان از یوق نیروهای داعش بودند ، یکی از شواهد این مدعاست. در واقع هراس اسرائیل از مانورهای عملیاتی حزب الله از آن حیث است که در واقع حزب الله عمق استراتژیک جمهوری اسلامی است . توانمند شدن این مجموعه نظامی در آینده مخاطرات شدید امنیتی را برای اسرائیل در پی خواهد داشت. رسانه های اسرائیلی به دفعات موضوع در اختیارداشتن بیش از یکصد هزار موشک توسط نیروهای حزب الله را بعنوان یک خطر بالقوه برای شهروندان اسرائیلی مطرح کرده اند و حضور مستشاران نظامی ایران در صحنه تحولات سوریه در کنار فرماندهان حزب الله را در واقع بعنوان نشانه های رویارویی ایران و اسرائیل می دانند. اگر تسلیحات ایران و نقش آفرینی نیروهای نظامی راهبردی این کشور در میدان جنگ سوریه نبود ، امروز قطعا تحولات سوریه به گونه ای دیگر رقم میخورد. این واقعیت های موجود در کنار فشارهای روانی ناشی از وجود کارخانه تولید تسلیحات ایران در داخل خاک لبنان ( طبق ادعای رسانه های اسرائیلی ) و نیز سامانه های S400  روسی در بندر تارتوس ، زمینه دستپاچگی سیاستمداران و تحلیلگران اسرائیلی را فراهم نموده و ایشان را بر آ« داشته تا با سفرها و تماس های مکرر در منطقه ، مخاطرات این اوضاع را به بازیگران اصلی خاوریانه که عمدتا فرامنطقه ای هم هستند ( مانند روسیه ) گوشزد نمایند.

سردار باقری: راهی جز همه پرسی در فلسطین وجود ندارد
هم اکنون بخوانید

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:  البته با بازنشانی حافظه سیاسی و تاریخی منطقه خاورمیانه ، این واقعیت را درمیابیم که در بحبوحه مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک نیز چنین نقش آفرینی هایی را از سران اسرائیل مشاهده کرده ایم که نشان دهنده تلاش رهبران اسرائیل برای ایجاد موج ایران هراسی در منطقه و فرامنطقه بوده است. نتانیاهو به دفعات سعی داشته بر سیاستهای مسکو در قبال ایران تاثیر بگذارد و حتی در دیدارهایی که با ولادیمیر پوتین در این خصوص داشته ، علنا از او خواسته که دست از حمایت ایران بردارد. وی حتی سعی داشته با ارائه تصویری آخرالزمانی ، سیاست نهایی ایران را نابودی اسرایئل بیان کرده و با اشاره به قدرت روزافزون ایران و نقش آفرینی های تاثیرگذار نیروهای نظامی ایران در تحولات منطقه و بویژه در سوریه و لبنان خواستار قطع حمایت روسیه از ایران و توقف فروش تسلیحات نظامی به جمهوری اسلامی شده است.

شیرکوند همچنین درباره توان نظامی رژیم صهیونیستی گفت: تحلیلگران سیاسی و استراتژیست های نظامی همگی بر این باور هستند که اسرائیل فاقد توان حمله نظامی به ایران است و حتی اگر درصدد عملیات نظامی محدود هم باشد ، بدون تردید به حمایت مستقیم ایالات متحده نیاز دارد. آنچه واضح است و از بررسی رفتارهای سردمداران کاخ سفید بویژه شخص رییس جمهور درمیابیم آن است که علیرغم تمایل ترامپ به ماجراجویی در منطقه و چراغ سبز به رژیم صهیونیستی در خصوص عملیات نظامی و رویارویی با جمهوری اسلامی ایران ، با توجه به ابزارهای نظامی و توان استراتژیک ایران در منطقه و منافع متنوع و بسیار ایالات متحده در خاورمیانه ، بسیار دور از ذهن است که ژنرال های سیاسی و نظامی آمریکا از ورود نظامی مستقیم و یا حمایت آمریکا از این تقابل ، استقبال کنند زیرا نه منطقه خاورمیانه تحمل تنش و ناآرامی بیش از این را دارد و نه ایران کشوری است که به آسانی بتوان مورد تهدید قرار داد. پس واقعیت موجود آن است که اسرائیل نه خود توان حمله مستقیم را دارد و نه شرایط منطقه و توان بالای نظامی و امنیتی ایران اجازه می دهد که قدرتهای فرامنطقه ای بویژه ایالات متحده آمریکا در این کارزار به حمایت از اسرایئل وارد شوند.

ظریف روز یکشنبه به اندونزی می‌رود
هم اکنون بخوانید

وی افزود:  از طرف دیگر ، ایران یک متحد بزرگ و همپیمان نظامی بنام روسیه را در کنار خود دارد که با توجه به سطح بالای همکاری های نظامی و فنی دو کشور ، بسیار بعید است که این همکاری ها به آسانی گسسته شود. امروزه تسلیحات پیشرفته روسی در اختیار قوای نظامی ایران قرار دارد و جنگ افزارهای پیشرفته نظیر سامانه موشکی S300 زمینه تقویت امنیت جمهوری اسلامی را فراهم نموده و مهندسین نظامی ایرانی نیز با بهره گیری از دانش فنی جدید ، سعی در نوسازی تجهیزات و تقویت توان تولیدات داخلی را دارند . منافع مادی روسیه نیز از این همکاری ها وسوسه برانگیز است . به گزارش موسسه ” چتم هاوس” صادرات نظامی و تسلیحاتی روسیه به منطقه خاورمیانه از سالانه حدود ۱٫۲ میلیارد دلار به رقم ۵٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته و در این میان عمده خریدهای تسلیحاتی و دانش فنی از روسیه توسط ایران انجام می شود.

او در پایان خاطرنشان ساخت: امروزه اسرائیل عملا در فکر تهاجم نیست و دیگر رویاهای بلندپروازانه و تخیلی حمله نظامی به جمهوری اسلامی را در سر ندارد ، بلکه صرفا خواهان مهار ایران در مرزهای خود است و با توجه به وسعت همکاری های نظامی و امنیتی ایران با حزب الله و پیروزی های نظامی در میدان های جنگ سوریه و در آستانه نابودی قرار دادن داعش ، تهدید دایمی جمهوری اسلامی را در مرزهای خود احساس می کند. با توجه به حمایت های دایمی مذاکره کنندگان هسته ای از توافق هسته ای و تثبیت موقعیت منطقه ای و فرامنطقه ای ایران در تمامی ابعاد نظامی ، امنیتی و سیاسی ، اسرائیل چاره ای جز پذیرفتن نقش محدود و کوچک خود در منطقه خاورمیانه ندارد و باید با این واقعیت کنار بیاید که در خاورمیانه تنها دو بازیگر اصلی که پایگاه درون منطقه ای دارند وجود دارد : محور مقاومت به رهبری ایران و قدرت فرامنطقه ای روسیه.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفده =

دکمه بازگشت به بالا