انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از رفتارهای خلاف بانکی

به گزارش اعتماد نو، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: دو پیشگویی در کلام پیامبر(ص) وجود دارد که فرمودند “زمانی بر مردم خواهد آمد که مردم دنبال کسب مال از هر راهی چه حرام و چه حلال هستند”، همچنین فرمودند “زمانی بر مردم خواهد آمد که همه رباخوار خواهند شد و اگر رباخوار هم نباشند غبار رباخواری بر دامان آنان خواهد نشست”.

این مرجع تقلید ادامه داد:اکنون ما گرفتار رباخواری هستیم، وقتی انقلاب پیروز شد عالمان به فکر افتادند تا اعتماد نو به نقل از برنامه‌های نامشروع حکومت طاغوت عوض شود که از جمله نظام بانکداری اسلامی بود و اعتماد نو به نقل از برنامه بانک بدون ربا نیز نوشته شد.

با عقود اسلامی می‌توان سود بدون ربا داشت

این فقیه و مجتهد اظهار کرد: با هشت عقد اسلامی ما می‌توانیم سود بدون ربا داشته باشیم و اگر به این هشت عقد اسلامی عمل می‌شد چرخ اقتصاد کشور راه می‌افتاد ولی چیزی از انقلاب نگذشت که بانکداران سودجو این قوانین را دور زدند. این بانک‌ها با فاکتورهای صوری و روش‌های دیگر این قوانین اسلامی را دور زدند و حلال را حرام کردند و سودها به صورت ربا درآمد و این‌ها سبب آلودگی مردم به ربا شد.: عجیب این که برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت هم می‌رفتند و کسانی که رباخوار هم نیستند غبار ربا بر روی آنان نشسته است.

مهلت به معذور، امر قرآن است

وی با اشاره به دیگر مشکلات بانکداری تاکید کرد: مهلت دادن به شخص معذور از امور قرآنی است که بانک‌ها باید آن را رعایت کنند ولی بانک‌ها کاری به عسرت و تنگی فرد ندارند و در هر صورت پول و سود خود را دریافت می‌کنند.مشکل دیگر نیز جریمه دیرکرد است البته اگر کسی ذوعسرة نباشد و بدهی مالی را ندهد می‌توان او را جریمه کرد ولی حاکم شرع باید جریمه کند و جریمه نیز وارد بیت‌المال شود نه اینکه بانک این تاخیر را دریافت کند.

رویکرد استانداری ایجاد تحولات اساسی در جامعه توسط نخبگان است
هم اکنون بخوانید

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تا این وضع اصلاح نشود داد مردم بلند است و اقتصاد نیز درست نخواهد شد، تاکید کرد: با این روند افراد پولدار، پولدارتر و افراد فقیر نیز فقیرتر خواهند شد.

وی افزود: از خدا بخواهیم اگر همه هم ربا خوردند ما نخوریم و اگر همه نیز بیراهه رفتند ما نباید از تنهایی در مسیر درست بترسیم و باید راه درست خود را برویم.

این مرجع تقلید همچنین به میانمار اشاره و تصریح کرد: در میانمار مسلمانان را می‌کشند و آنان را از خانه بیرون می‌ریزند و ترک وطن می‌دهند و این مناظر رقت بار را ایجاد کرده‌اند اما مدعیان حقوق بشر سکوت کرده‌اند.

 

 

منبع: دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا