نقش اعتدالگرایان در آینده سیاسی ایران تعیین کننده است

به گزاش اعتماد نو، محمدعلی وکیلی در ارزیابی فعالیت جناح های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در کشور اظهارکرد: همواره با هر انتخاباتی شاهد نوعی پوست اندازی در آرایش سیاسی گروه ها و تشکل های هستیم و طبیعتا انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: انتخابات اخیر ریاست جمهوری آرایش گفتمانی به خود گرفت و طیفی از اصولگرایان که انسجام بیشتری داشتند و دارای گفتمان بودند، مقابل طیفی از اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل قرار گرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: طیفی که در انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت جبهه ای به نام اعتدالیون بود که دولت دوازدهم نیز با همین تجسم و ترکیب شکل گرفته است.

وکیلی تصریح کرد: اینکه آینده وضعیت جبهه اعتدالیون چگونه خواهد شد متغیرهای زیادی وجود دارد که به نحوه تعامل زیرمجموعه های جبهه اعتدالگرا، اصلاح طلب و اصولگرایان معتدل بستگی دارد که آیا به یک کف گفتمانی می رسند یا خیر؟

وی یادآور شد: موضع سلبی که در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به آقای رییسی وجود داشت جبهه اعتدالگرایان را منسجم کرد اما این که به لحاظ ایجابی اجزای این جبهه می توانند نسبتی پیدا کنند تا جبهه را به یک جبهه کنش گر تبدیل کنند به آرایش طرف مقابل و نحوه عملکرد دولت بستگی دارد.

وی ادامه داد: اجزای جبهه اعتدالگرایان تلاش می کنند به لحاظ اثباتی حوزه فعالیت مشترکی برای هم تعریف و چسبندگی اجزا را روزافزون کنند.

عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۸ زودتر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است بنابراین در انتخابات آینده مجلس امکان چسبندگی و نزدیکی جبهه اعتدالگرایان بیشتر است.

گفت‌وگوی مقام آمریکایی با مقامات ژاپنی درباره ایران
هم اکنون بخوانید

وکیلی افزود: در حال حاضر مشکل بزرگ جبهه اصولگرایان این است که از نبود لیدر رنج می برد و این درحالی است که جبهه اصلاح طلبان مشکل لیدر ندارند و مشکل آنان هویت بدنه دارند.

وی همچنین گفت: با وجود این مشکلات، نقش اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در آینده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده است و جبهه اصولگرایان نوعی ریزش گفتمان در هرم جبهه را خواهند داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد تا سال آینده فضای سیاسی کشور شناور و سیال خواهد بود و این سیال بودن سایه اصلی بر ساحت سیاست ایران دارد و از سال ۱۳۹۷ ما شاهد آرایش سیاسی واقعی خواهیم بود.

وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر فضای سیاسی تحت تاثیر رفتارهای زیرپوستی دولت، اصلاح طلبان و هواداران دولت خواهد بود اما رونمایی از آرایش سیاسی از سال آینده شروع می شود.

 

 

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا