کاشفی: نقد درونی جریان اصلاحات آغاز شده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاحات با درس گرفتن از تجربیات دهه ۷۰ و نقد عملکرد خود و با توجه به شرایط امروز کشور روشهای جدیدی برای سیاست ورزی انتخاب کرده و در قالب یک جبهه و تشکیلات شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان فعالیت می کند.

به گزارش اعتماد نو، حسین کاشفی در گفت‌وگویی درباره عملکرد اصلاح طلبان در سالهای اخیر و نقش‌آفرینی در انتخابات چند دوره گذشته اظهار کرد: اصلاح طلبان با انسجام و وحدتی که داشتند در انتخابات سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ دستاوردهای خوبی بدست آوردند، اما باید دائم عملکرد این جریان برای بهتر شدن مورد نقد قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اختلاف دیدگاه هایی که درباره تهیه لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها ایجاد شد، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی کار در قالب یک جبهه انجام می‌شود اختلاف نظرهایی هم به وجود می‌آید. در قالب یک حزب هم این اختلافات ممکن است پیش بیاید یعنی در یک موضوع همه اعضا نظر خود را بگویند اما در پایان  جمع بندی که به دست آمد همه باید از آن حمایت کنند. دستیابی به این جمع بندی در قالب فعالیت جبهه‌ای مشکل تر است.

وی  ادامه داد: در جریان اصلاحات تشکیلاتی به اسم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجود داشت ولی به این دلیل که همه احزاب عضو این شورا نبودند و افراد حقیقی هم در این شورا جایی نداشتند، جریان اصلاحات به این نتیجه رسید که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به وجود آید تا انتخابات را به صورت سراسری در همه استانها و شهرستانها سازماندهی کند که خوشبختانه عملکرد این شورا خوب بود، ولی بدان معنا نیست که از این بهتر نمی شد اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و عمل کرد.من معتقدم که باید دائم در جهت بهتر شدن معایب و محاسن تصمیمات و عملکرد خود را بررسی کنیم و خود را در معرض نقد قرار دهیم و حتی اگر رقیب هم نقد درستی انجام داد از آن استفاده کنیم.

پشت صحنه حذف نماینده جریان اصولگرایی ناب
هم اکنون بخوانید

وی با تاکید بر اینکه در فعالیت سیاسی باید اخلاق مداری و پایبندی به تصمیمات جمعی مدنظر باشد، گفت: در انتخابات ا خیر شوراها درجریان اصلاحات عهدشکنی‌هایی انجام شد ولی در آن حد نبود که بر کل فعالیت‌های این جریان اثر منفی بگذارد. در تهران لیست‌های دیگری مطرح شد اما لیست اصلی اصلاح طلبان مورد اقبال مردم قرار گرفت  و خود مردم تشخیص دادند کدام لیست مورد اجماع اصلاح طلبان است. به هر حال اشکالاتی به وجود آمد اما باید با نقد سازنده دنبال رفع آن اشکالات باشیم. اکنون نقد درونی عملکرد جریان اصلاحات در انتخابات اخیر آغاز شده است و مذاکره و رایزنی با کسانی که به هر دلیل اخلاق تشکیلاتی را رعایت نکرده و راه دیگری رفته‌اند آغاز شده است.

کاشفی اظهار کرد: ما باید در فعالیت خود همواره صداقت و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بدانیم اگر صادق نبوده و اخلاق نداشت باشیم موفق نمی شویم. جریان اصلاحات نباید فریب جایگاه‌هایی که در نهادهای حاکمیتی در این چند ساله  به دست آورده بخورند و باید دائم دنبال نقد عملکرد خود برای بهتر شدن باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاده است که جریان اصلاحات به اعتدال در چند سال گذشته نزدیک شده است، اظهار کرد: به اعتقاد من اصلاح طلبی و اعتدال گرایی از یکدیگر جدایی ندارند. اصلاح طلبی گفتمانی است که در آن اعتدال، منطق، قانونمداری و اخلاق گرایی وجود دارد. اعتدال در درون گفتمان اصلاحات است و این بحث مطرح نیست که اعتدال و اصلاحات به هم نزدیک شده‌اند، این دو از یکدیگر جدا نیستند.

اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ ائتلاف نمی‌کنند
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد: همه جوامع با افزایش تجربیات خود به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگو و حسن برخورد بهترین راه حل برای دستیابی به رشد و تعالی است که ما هم در داخل کشور خود به این نتیجه رسیده ‌ایم . به هر حال باید روندی طی می‌شد تا این تجارب به دست آید. پیش از این گفته می شد که ما اصلا به حزب در کشور نیاز نداریم اما در حال حاضر همه بر لزوم کار و خرد جمعی و کارشناسی و استفاده از احزاب تاکید دارند. چه اصلاح طلب و چه اصولگرا به این سطح از رشد فکری رسیده‌اند که باید با کار جمعی دنبال دستیابی به اهداف خود بود.

کاشفی درادامه با اشاره به اینکه معمولا وقتی یک جبهه و یا یک حزب طی مراحلی و کسب تجارب مختلف و اصلاح روش‌های گذشته خود به دستاوردهای جدیدی می رسد دیگر به گذشته بازنمی‌گردد، گفت: ما باید از گذشته برای آینده درس بیاموزیم و همواره بر اخلاق مداری، برخورد صادقانه و قانون‌مداری تاکید کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان اظهار کرد: جریان اصلاحات با نقد عملکرد گذشته خود روش‌های جدید متناسب با شرایط امروز کشور در پیش گرفته و در قالب یک جبهه سیاسی فعالیت می کند که شورای عالی سیاست‌گذاری نماد این فعالیت جبهه ای است. البته جریان اصلاحات همواره به نقد درونی خود نیاز دارد.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 4 =

دکمه بازگشت به بالا