قاضی خطاب به متهم: هزینه‌ زندگی شما توسط زنجانی از بیت‌المال پرداخت شده است

به گزارش اعتماد نو، قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز دادگاه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و  بر طبق ماده ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی مقیسه از متهم ردیف سوم درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم  پرونده موسوم به فساد نفتی با حضور در جایگاه  گفت: ریاست محترم دادگاه ادعا شده بنده در تاسیس و راه‌اندازی بانک اف آی‌ آی بی نقش داشتم، در صورتی که این بانک قبل از آشنایی بنده با بابک زنجانی ثبت شده بود و ارز از طریق فردی به نام «ه» منتقل شده است.

وی ادامه داد: شما گفتید که در بانک اف آی آی بی چه نقشی داشتم، بنده فقط همراه زنجانی بودم و هیچ نقشی در خرید بانک نداشتم. برای تایید صحبت‌هایم می‌توانید از دیگران هم سوال کنید؛ بنابراین این ادعا کذب است. بنده سهامدار بانک اف آی آی بی نبودم و برگه‌ای که از سوی دادستانی تهران ارائه شده که در آن نشان می‌دهد من سهامدار بانک اف آی آی بی بودم به اشتباه ترجمه شده است و کلمه دایرکتور در آن سند به معنی عضو هیئت مدیره است که ترجمه این سند کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: سهام بانک اف آی آی بی متعلق به شخص خاصی نیست. صد در صد سهام اف آی آی بی متعلق به بانک بابک زنجانی است.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی اقرار کرده که شما از بدو تأسیس بانک FIIB همراه او بوده‌اید و در زمان مشارکت بانک ملت جزو هیئت مدیره پوششی بوده‌ و در تمامی مجموعه هلدینگ با وی همراهی می‌کردید. همچنین قرار بود از سود حاصله، ۲ درصد نفع ببرید و این موارد در رأی دیوان عالی نیز تأیید شده است. اما شما در حال حاضر درست برخلاف این موارد صحبت می‌کنید. اختصاص ۵ میلیون یورو از محل فروش FIIB به شما در صفحه ۳۵۰ پرونده موجود است و این اقرار خود شماست؛ بنابراین بگویید که شما چه کاره بوده‌اید که این ۵ میلیون یورو را به شما داده‌اند؟ امضای فروش سهام بانک FIIB به بانک ملت و اقدام مؤثر در استرداد آن و کسب درآمد در پرونده موجود است و خود شما اقرار کرده‌اید که در این زمینه دو سفر به مالزی داشته‌اید و تشکیل جلسات مشترک در مورد بانک FIIB با حضور شخص شما بوده است؛ بنابراین هم اقرار و هم امضاء کرده‌اید پس در حال حاضر چه چیزی را انکار می‌کنید؟ آیا اقاریر خود را قبول دارید؟

فلاح هروی پاسخ داد: آن مواردی را که خودم نوشتم قبول دارم. من با سند و مدرک صحبت می‌کنم، شما ثابت کنید که ۵ میلیون یورو را من گرفته‌ام.

پول‌ها در توکیو بانک است
هم اکنون بخوانید

نجفی نماینده دادستان گفت: در حساب شما درج شده که تهاتر شده است، شما اعلام می‌کنید که دایرکتور چیز دیگری ترجمه شده است. اولاً ما ترجمه نکردیم که بخواهیم ترجمه غلط کنیم؛ ما اعتقاد داریم که شما سهامدار بوده‌اید. نه شما و نه بابک زنجانی شرایط بانکداری در مالزی را نداشته‌اید. شما عضو هیئت مدیره پوششی بوده‌اید، اینکه در حال حاضر این سهام به‌ نام ارزش‌ بانک یا کنت‌ بانک شد به این دلیل بود که شما به‌عنوان یک ایرانی نمی‌توانستید در مالزی بانکدار باشید.

فلاح هروی پاسخ داد: هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد من هیئت مدیره آنجا بوده‌ام. شرایط عضویت در هیئت مدیره بانک در مالزی داشتن تابعیت و اقامت و رزومه بانکی است که من هیچ‌کدام را نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: در این زمینه اقاریر شخص شما در جلد ۳۰ پرونده وجود دارد، اما مدام عضویت در هیئت مدیره را نفی می‌کنید. شما اقرار کردید چون عضو هیئت مدیره گروه بودم حضور من برای دیگران چشمگیر بود و مرتب جناب زنجانی برای اینکه به طرف‌های مقابل بفهماند که تنها نیست و یک تشکیلات دنبال این کار است من را علم می‌کرد؛ بنابراین وقتی می‌گویم که تشکیلات سازمان یافته برای غارت بیت‌المال وجود داشته است به این دلیل است، چون شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات بودید و هرجا می‌رفتید شما را به‌عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند و بابک زنجانی هرجا می‌رفت شما را همراه خود می‌برد.

فلاح هروی پاسخ داد: این مواردی که بیان کردید مربوط به بخش دیگری است. در حال حاضر بنده در مورد بانک FIIB صحبت می‌کنم.

قاضی مقیسه گفت: آیا اقاریری را که خواندم قبول دارید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم و با صداقت بیان کردم، اما چرا یک برداشت غلط را در جای دیگر تعمیم می‌دهید؟

قاضی مقیسه گفت: اگر اقاریر خود را قبول دارید چرا در مقابل دادگاه و رسانه‌ها انکار می‌کنید؟

متهم ردیف سوم پرونده پاسخ داد: امضای من جعل شده است.

قاضی مقیسه گفت: هیچ امضای جعلی‌ای وجود ندارد که بابک زنجانی بدون اطلاع شما آن را اسکن کرده باشد. اگر جعلی بوده چرا شکایت نکرده‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: در تاریخ ۹/ ۲/ ۹۶ وقتی متوجه شدم شکایت کردم.

به گزارش ایسنا، نجفی نماینده دادستان در ادامه گفت: بحثی که درباره گزارش بانک مرکزی در کیفرخواست مطرح شده بر اساس سند و مدرک است. در آن گزارش آمده در فرم درخواست سوییفت اعلام شده که آقای فلاح فرد هماهنگ‌کننده هستند و از نیروهای امنیتی است. موضوع دیگری که شما در جلسه مطرح می کنید بحث جعل امضاست، چطور شما در دادگاه بدوی ادعای جعل نکردید اما امروز ادعا می کنید که امضای شما جعل شده است.

فلاح هروی متهم ردیف سوم در دفاع از خود گفت: بنده در دادگاه بدوی هم این موضوع را اعلام کردم که امضا جعلی است، اما متاسفانه کسی توجه نکرد البته بنده درباره آن جعل شکایت کرده ام. بحثی که درباره هیات مدیره پوششی مطرح می شود صرفا در راستای یک نامه از طرف زنجانی به بانک خارجی بوده است. این نامه که اصل آن موجود است مبنای هیات مدیره پوششی شده است.

قصه عکس‌ زنجانی با سیاستمداران
هم اکنون بخوانید

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارت حمید فلاح هروی گفت: آقای فلاح شما یک انسان زیرک و باهوش بوده اید و برای کسب منفعت دور هم جمع شدید؛ لذا نگویید که نامه ها و امضاها جعلی بوده است. خود شما در اظهارات خود گفته اید که در چند جلسه از معامله بانک خارجی حضور داشته اید، شما کسی بودید که از آغاز عملیات اجرایی خرید و فروش ها در جلسات حضور داشتید. شما در جلسه ۷/ ۴/ ۹۱ که با حضور چند تن از وزرا و رییس بانک مرکزی برگزار شده، شرکت کردید.

قاضی افزود: جزء به جزء هزینه های زندگی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است. مثلا هزینه بلیط های سفر مالزی و  خرید بلیط مالزی برای دختر و داماد و هزینه ماساژور و حتی هزینه روکش صندلی خودروی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است؛ این موارد نشان می‌دهد که شما برای زنجانی فرد مهمی بوده اید. پس چطور می شود  که شما نقش صرفا همراه کننده داشته باشید، اما این همه هزینه برای شما صرف شده باشد.

پایان نهمین جلسه محاکمه دو متهم فساد نفتی/ جلسه بعدی فردا

 

همچنین ایسنا نوشت: در  جلسه نهم دادگاه حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی به ادامه دفاعیات خود پرداخت.

در جلسات اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم دادگاه دو متهم نفتی، کیفرخواست «مهدی شمس» متهم ردیف دوم پرونده از سوی نماینده دادستان قرائت شد و در ادامه این متهم در جایگاه قرار گرفت و به ارائه دفاعیات خود پرداخت و وکیل‌مدافع متهم نیز دفاعیات خود را مطرح کرد.

در جلسه هفتم نیز افشار وکیل مدافع مهدی شمس دفاعیات خود را ارائه کرد و نماینده دادستان و وکلای شرکت نفت به اظهارات و دفاعیات وکیل مدافع متهم ردیف دوم پاسخ دادند و در پایان جلسه هفتم کیفرخواست حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم توسط نماینده دادستان قرائت شد.

در جلسه هشتم نیز قاضی مقیسه پیش از آغاز دفاعیات حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده از وکلای شکات خواست شکایات خود را مطرح کنند و بر همین اساس وکلای شرکت نفت و وکیل بانک مسکن به بیان شکایات خود پرداختند و در ادامه جلسه هشتم نیز حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده به ارایه دفاعیات خود پرداخت.

 

 

منبع:دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا