واکنش ابتکار به ادعای انتشار اطلاعات کشور از طریق توافق‌نامه پاریس

طی دو ماه گذشته الحاق ایران به توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس با برخی انتقادات و اعتراض‌هایی همراه بوده است. از جمله این انتقادات، انتشار اطلاعات کشور در مجامع بین‌المللی از طریق الحاق به این توافق‌نامه است، ادعایی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن را رد کرد و گفت: گزارش‌گیری و گزارش‌دهی خاصیت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

به گزارش اعتماد نو، معصومه ابتکار در گفت‌وگویی افزود: بر اساس کنوانسیون تغییرات آب و هوا و توافق‌نامه پاریس، گزارش‌دهی تنها خاص ایران نیست بلکه همه کشورهای عضو موظف به گزارش‌دهی هستند.

وی در مورد مخالفت‌های اخیر با الحاق ایران به توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس، اظهار کرد: این مخالفت‌ها جنبه سیاسی دارد و به هیچ وجه رویکرد علمی در آن‌ها را دیده نمی‌شود. اصل برای ما منافع ملی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

وی افزود: خیلی قبل‌تر از شکل‌گیری توافق‌نامه پاریس، مقام معظم رهبری در سال ۸۶ سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی را ابلاغ کردند و کاهش ۵۰ درصدی شدت انرژی یکی از رویکردهایی است که در سیاست‌های کلی تاکید شده است، همچنین در سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست به ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی آب و هوا اشاره شده است.

در توافق‌نامه پاریس تحریم و تنبیه وجود ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه صد درصد توافق‌نامه پاریس همراستا با منافع ملی کشور است، گفت: توافق‌نامه پاریس یک تصمیم جهانی است و شامل مجموعه‌ای از راهکارهای تشویقی می‌شود و هیچ گونه تنبیه و تحریمی در توافق‌نامه قید نشده و تنها به راه‌های تشویقی، حمایتی و پشتیبانی اشاره شده است.

نظر ابتکار درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها
هم اکنون بخوانید

ابتکار در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس دیدگاه‌های مخالفان، پایبندی به توافق‌نامه پاریس موجب می‌شود که اطلاعات محرمانه ایران در اختیار سایر کشورها قرار گیرد؟ گفت: اطلاعات مربوط به کشور ما و سایر کشورها به طور روزانه از طریق شاهراه‌های اطلاعاتی به شکل جامع منتشر می‌شود. در ایران نیز جریان آزاد اطلاعات به عنوان یک قانون اجرا می‌شود. در این میان بخش محدودی اطلاعات محرمانه داریم که لازم نیست آن را منتشر کنیم ولی سایر اطلاعات به طور مستمر در حال انتقال و انتشار است. از سوی دیگر جریان آزاد اطلاعاتی تنها خاص کشور ما نیست.

وی افزود: از این نوع اظهارنظرها تعجب می‌کنم و نمی‌دانم این چه نوع تفکری است که به گزارش‌دهی کشورها به یک کنوانسیون‌ بین‌المللی این طور نگاه می‌کند؟ این موضوع برای همه کنوانسیون‌ها برقرار است و اگر ادعا کنیم از طریق الحاق به کنوانسیون‌ها و پیمان‌های بین‌المللی و گزارش‌دهی، اطلاعات کشور منتشر می‌شود نمی‌توان با هیچ یک از کنوانسیون‌ها وارد همکاری شد چون این گزارش‌گیری‌ها خاصیت همه کنوانسیون‌ها است و همه کنوانسیون‌های تجاری ، اقتصادی، میراث، اجتماعی و  فرهنگی از کشورها گزارش‌گیری می‌کنند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشورها حتی به کنوانسیون‌ها و پیمان‌های ورزشی نیز گزارش‌ ارائه می‌دهند، گفت: آیا کمیته بین‌المللی المپیک گزارش وضعیت کشورها را درخواست نمی‌کند؟ المپیک از جزییات مسائل کشورها اطلاع دارند ولی چطور وقتی به توافق‌نامه پاریس می‌رسیم نباید گزارش‌دهی کنیم؟ اگر این طور است نمی‌توان با هیچ پیمان و کنوانسیون‌ بین‌المللی مشارکت و همکاری داشته باشیم . این چه تفکری است؟ این شدنی نیست و سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز این نیست.

ضرورت تسریع در تصویب لایحه تابعیت فرزندان از مادران ایرانی
هم اکنون بخوانید

ابتکار در پایان با بیان اینکه منافع ملی کشور ما در الحاق به توافق‌نامه پاریس است و باید هر چه زودتر به آن بپیوندیم، اظهار کرد: ما نمایندگان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران هستیم و طبیعی است که در هر پیمانی که قرار باشد به منافع کشور ما آسیب بزند، پیش‌ نمی‌رویم، برای ما اول منافع ملی، دوم منافع ملی و سوم منافع ملی مطرح است.

 توافق‌نامه تغییرات اقلیم پاریس که به منظور مقابله با افزایش دمای کره زمین و سازگاری با آثار سوء تغییر اقلیم به امضای ۱۵۵ کشور دنیا رسیده است، از سوی دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده و در حال حاضر این سند به شورای نگهبان به منظور تایید نهایی سپرده شده است.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا