به نام سپاه؛ به کام جنگ‌طلبان

۱. ترامپ برجام را بدترین توافق امریکا می‌خواند و لغو کامل آن را می‌خواهد. علت روشن است؛ برجام درعین تثبیت کردن حقوق هسته‌ای کشورمان، پرونده جمهوری اسلامی‌را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کرد؛ به تحریم‌های الزام آور جهانی علیه ایران پایان داد و سایه‌ی شوم جنگ را از آسمان میهن دور نمود. فروش نفت ما نیز آزاد شد.
۲. نتانیاهو و بن سلمان، داعش و فرقه رجوی و همه مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی‌در ضرورت لغو برجام با ترامپ‌ هم‌نظرند. طرفه آنکه هر اندازه منطق دلواپسان وطنی در مخالفت با برجام از موضع ”دفاع از نظام” بی‌مبنا و غیرقابل توجیه است، ضدیت “براندازان نظام” با برجام کاملا روشن و قابل فهم است؛ به باور آنان نتیجه اجتناب‌ناپذیر اجرای برجام کورشدن خط سرنگونی جمهوری‌اسلامی‌و بازشدن راه تعامل ایران با جهان است.
۳. تا برجام برپاست دست امریکا برای بسیج جهان ضد ایران بسته است. چراکه مخالفت یکجانبه ایالات متحده با برجام نه برای دولتها قابل قبول است و نه برای ملت‌ها توجیه پذیر. به همین دلیل رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا می‌گوید:«می‌خواهیم ایران طرف برهم زننده برجام باشد. زیرا واشنگتن اهرم فشاری ندارد تا اروپا را با خود همراه سازد.»
۴. با وجود این حقیقت آشکار صداوسیما شب و روز در تلاش است تا برجام را به زیان کشورمان و درعین حال شکست خورده جلوه دهد و مقامات را به لغو آن مجبور کند و به روی خود نمی‌آورد که خروج پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل به این معنا بوده است که جمهوری اسلامی‌_ دست‌کم از دید اعضای آن شورا_ از رژیمی‌طغیانگر و تهدید کننده صلح جهانی (فصل هفتم منشور ملل متحد) به یک نظام سیاسی عادی و دارای حیات و منافع مشروع تبدیل وضعیت یافته است.
۵. تاسف‌بارتر از تبلیغات تخریبی رسانه مثلا ملی و امامان جمعه عملکرد امپراتوری رسانه‌ای است که با وجود آن که سپاه سیبل تحریم‌های جدید است، بر نقض برجام توسط ایران تمرکز کرده و توجه نمی‌کند که برجام، بویژه در دوره ترامپ نژادپرست و جنگ‌سالار، بزرگترین اهرم حقوقی-بین المللی ما در دفاع از کیان و امنیت و منافع حیاتی و ملی ما بشمار می‌رود. این درحالی است که امریکایی‌ها خود معترفند که اگر ترامپ برجام را لغو کند، واشنگتن جای تهران پیش از برجام را خواهد گرفت و در جایگاه متهم حتی برابر متحدانش خواهد نشست و در دنیا منزوی خواهد شد. آیا گردانندگان این امپراتوری نمی‌دانند که خروج ایران ازبرجام بزرگترین هدیه به ترامپ است و ایجاد اجماع جهانی علیه کشورمان را بار دیگر برای کاخ سفید ممکن می‌کند؟
۶. مهمترین اشتباه احمدی نژاد و حامیانش نفهمیدن فرق بین تحریم‌های “یکجانبه” و “غیرالزامی” امریکا با تحریم‌های”بین المللی” و “الزام‌آور” شورای امنیت بود. این تفاوت را رهبر اگرچه دیر ولی به روشنی چنین بیان کرد: «خب تحریم‌ها از قبل بود، منتها این تحریم‌ها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز تبدیل شده به جنگ اقتصادی. دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست؛ یک جنگ تمام عیار اقتصادی است.»
۷. برجام به “جنگ تمام عیار اقتصادی” علیه کشورمان پایان داد و ما را به‌سال‌های قبل از استقرار دولت احمدی‌نژاد برگرداند که امریکایی‌ها ایران را تحریم می‌کردند اما نمی‌توانستند چین و روسیه وحتی اروپا و ژاپن و دیگر متحدان خویش را با خود همراه کنند.
به هوش باشیم که کاسبان تحریم می‌خواهند ما را به دوران جنگ تمام عیار برگردانند.
۸. تحریم‌های کنگره امریکا به‌نام مبارزه با مداخله‌های سپاه در امور کشورهای دیگر و افزایش توان موشکی ایران تنظیم شده‌اند. این تحریم‌ها اگرچه یکجانبه‌اند و با دامنه تاثیر محدود، اما به هر رو و به اندازه خود _همچون تحریم‌های قبلی امریکا_ عملا ملت را هدف قرار می‌دهند و بیشترین فشار را بر قشرهای محروم وارد می‌آورند.
۹. بدون تردید این تحریم‌ها برخلاف روح برجام است، حتی اگر در ظاهر مفاد آن را نقض نکند و به هر حال مهمترین مساله ما نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ‌با آن‌هاست.
۱۰. بدترین تصمیم اعلام خروج ایران از برجام و درحقیقت تکرار همان اشتباهی است که تحریم‌های غیرموثر امریکا را با پشتوانه قطعنامه‌های شورای امنیت به “جنگ تمام عیار اقتصادی” دنیا علیه ایران و ایرانی تبدیل کرد. سرانجام نیز به آنجا رسید که احمدی‌نژاد خود اعلام کرد “به آخر خط رسیده ایم”. رهبر نیز با توجه به حساسیت شرایط با مذاکره محرمانه با دولت امریکا (با وساطت سلطان عمان ) در سال ۱۳۹۱ موافقت کرد.
۱۱. روش درست آنست که ما همچنان با اتکا و استناد به برجام به‌مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای ترامپ برخیزیم و دیپلماسی موفق و آزمون پس داده خاتمی‌را در دوره ”افراط گری‌های بوش پسر” دنبال کنیم؛ “تلاش برای تنها و منزوی کردن رئیس جمهور امریکا در انجام هر اقدامی‌علیه ایران”.

۱۲. به منظور ایزوله کردن ترامپ و مواجه نمودنش با انواع مقاومت‌ها و مخالفت‌ها در داخل و خارج ایالات متحده، پیشنهاد می‌کنم جمهوری اسلامی:
الف. روابط خود را در تمام زمینه‌ها با دیگرکشورها بویژه با اعضای اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند، ژاپن، ترکیه، کره جنوبی و…توسعه دهد.
ب. به میزانی که ترامپ برای ایرانیان با هر گرایش، دین و سلیقه‌ای محدودیت ایجاد می‌کند، برای امریکایی‌ها تسهیلات بیشتر در رفت و آمدها به ایران و سرمایه گذاری و شراکت آنها فراهم کند.
پ. از توان و ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور حداکثر استفاده را در جهت تبیین و ترویج دیدگاه و مواضع صلح طلبانه خود ببرد.
ت. پرچمدار راهبرد برد-برد در منطقه شود و بکوشد بحران‌های جاری از سوریه تا یمن و از قطر تا افغانستان را با دیپلماسی و گفتگوهای معطوف به جلب رضایت حداقلی همه طرف‌ها حل و فصل کند.
ث. تهدیدهای خارجی را دستمایه خدمتگزاری بیشتر به مردم قرار دهد و از نقش اساسی حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی محرومان در تقویت روحیه ملی دررفع و دفع تهدید‌ها و تحریم‌ها غافل نشود.
ج. همراه با دیپلماسی فعال و صلح طلبانه و تقویت بنیه نظامی‌ودفاعی میهن، در جهت تحکیم همبستگی و انسجام هرچه بیشتر ملت و نیز جلب همدلی و مشاركت آحاد ایرانیان بکوشد. دستیابی به این هدف مستلزم پایان دادن به حبس‌ها و حصرها و ممنوع التصویری‌هاست.

رئیس‌جمهور هیاتی برای شناسایی عناصر نفوذی تشکیل دهد
هم اکنون بخوانید

 

نگارنده:سید مصطفی تاجزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا