یک شغل پرطرفدار و جدید در شرکت‌های فناوری

«تروریسم – ستیز» عنوان شغل جدیدی است که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله فیسبوک، گوگل، توئیتر و… به دنبال نیروی کار برای آن می‌گردند و سعی می‌کنند با پرداخت دستمزد کافی، تروریسم – ستیزان کارآمد و متبحر را استخدام کنند.

  به گزارش اعتماد نو، اگرچه این  شرکت‌ها در سال‌های اخیر مشاوران مختلف و سیاستمداران ارشد دولتی را استخدام کردند تا از این طریق بتوانند به کمک پلتفرم‌های اینترنتی خود جلوی فعالیت تندروها و افراطی‌ها را بگیرند، ولی بخش اعظم این اتفاق توسط پیمانکارانی صورت گرفته است که خارج از شرکت‌های مذکور وظیفه تروریسم – ستیزی را برعهده گرفتند و به نوعی سعی کردند جلوی فعالیت افراد و گروه‌های تروریستی در سایت‌های اینترنتی بزرگ را بگیرند. در حال حاضر به‌طور معمول برای هر فردی که با عنوان شغلی «تروریسم – ستیز» در شرکت‌های فناوری بزرگ استخدام می‌شود به طور میانگین ساعتی ۱۵ دلار حقوق پرداخت می‌شود و البته برخی افراد هم بصورت داوطلبانه در برخی سایت‌ها مانند یوتیوب رایگان در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تروریست – ستیزی فناورانه
شرکت‌های بزرگ فناوری در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام دادند و با در اختیار گرفتن کارمندان و نیروهای متخصص سعی کردند جلوی فعالیت‌های تروریستی اینترنتی را بگیرند. در نتیجه این فرآیندها هر کارشناس تروریسم – ستیز موفق شد به میزان اندک دانش کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها را در زمینه فعالیت‌های مجازی تروریستی افزایش دهد و آنها با ضوابط قضایی و قوانین وضع شده در این زمینه آشنا کند. این اقدامات معمولاً بصورت مخفیانه، ناکارآمد و غیرمنسجم در شرکت‌ها دنبال می‌شود و هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ فناوری تصمیم گرفته‌اند در این زمینه تأثیرات بیشتری برجا بگذارند.
شرکت‌های فیسبوک، یوتیوب، توئیتر، مایکروسافت و گوگل این هفته با انتشار بیانیه مشترک اعلام کردند یک فروم مشترک برای تروریسم- ستیزی تشکیل می‌دهند و این اقدام را پس از سال‌ها انتقاد شرکت‌های فناوری برای مبارزه با فعالیت‌های آنلاین تروریستی و به نتیجه نرسیدن آن، عملی می‌کنند. با وجود این باید گفت حرکت تیم‌های مخفیانه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی برای مبارزه با فعالیت‌های تروریستی تشکیل می‌شود با سیاست‌هایی که شرکت‌های توسعه‌دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی در این زمینه دنبال می‌کنند تفاوت دارد. شرکت‌های بزرگ فناوری در یک بخش سعی دارند از کاربران خود در مقابل فعالیت‌های تروریستی محافظت کنند و حریم شخصی آنها را در کنار قوانین دولتی مورد حمایت قرار دهند و البته از طرف دیگر همین شرکت‌ها تحت فشار زیادی قرار دارند تا نگذارند پلتفرم آنها به ابزاری برای رادیکالیزه کردن و تحریک خشونت تبدیل شود.
رهبران سیاسی بزرگ از جمله «ترِزا مِی» نخست‌وزیر بریتانیا و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در آخرین صحبت‌های خود اعلام کردند این پلتفرم‌های اینترنتی به کاربردی‌ترین بستر برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل شده‌اند و با وجود اینکه تلاش‌های فراوانی می‌کند تا محتوای افراطی حذف شود، باز هم گروه‌های تروریستی براحتی طرح‌های مجازی خود را روی آنها عملیاتی می‌کنند. با ادامه یافتن این مشکل، اتحادیه اروپا طی ماه جاری پیش‌نویس طرحی را ارائه کرد تا به موجب آن شرکت‌های توسعه‌دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم بتوانند فعالیت تندروها و افراطی‌ها را سرکوب کنند یا جریمه‌های سنگین برای آنها در نظر بگیرند.
«کارل میلر» مدیر تحقیقات مرکز تحلیل‌های شبکه‌های رسانه‌ای در گروه فکری Demos در این خصوص گفت: «این مسأله به یکی از بزرگترین وظایف شرکت‌های بزرگ فناوری تبدیل شده است تا با استخدام نیروی متخصص در زمینه تروریسم – ستیزی بتوانند در این زمینه گام بردارند. چند سال قبل این مسأله چندان جدی گرفته نمی‌شد و افرادی که قرار بود در این حوزه کار کنند حقوق زیادی دریافت نمی‌کردند؛ ولی شرکت‌های فناوری هم‌اکنون موظف شده‌اند برای برقراری امنیت بیشتر به این دسته از کارمندان خود حقوق مشابه کارشناسان و متخصصان را پرداخت کنند. باید اعتراف کرد که ضوابط قضایی و قوانین موجود نمی‌توانند جلوی فعالیت‌های تروریستی آنلاین را بگیرند و فقط کارشناسان تروریسم – ستیز در شرکت‌ها می‌توانند از چنین فعالیت‌هایی بکاهند. این همان مسأله مهمی است که شرکت‌های بزرگ فناوری باید به آن توجه داشته باشند و نگذارند تروریست‌های آنلاین به کلان‌داده‌ها دسترسی پیدا کنند».
گوگل، فیسبوک و توئیتر اعلام کردند روش‌های سنجش دقیق و هوشمندی را به کار گرفته‌اند تا بتوانند با این مشکل بهتر مواجه شوند که از جمله آنها می‌توان به معلق کردن حساب‌های کاربری مشکوک، استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص محتوای افراطی، استخدام کارمندان تروریسم- ستیز، توسعه هرچه بیشتر فرآیندهای حمایتی از فراخوان‌های تروریسم- ستیز و سایت یک پایگاه داده بین‌المللی و جامع برای ثبت اثر انگشت دیجیتالی کاربران و شناسایی هویت آنها در فضای مجازی اشاره کرد.
شرکت فیسبوک هم‌اکنون گروهی‌ را متشکل از ده‌ها پیمانکار تروریسم- ستیز تشکیل داده است تا نه تنها از این طریق بتواند پروپاگانداهای تروریستی را حذف کند، بلکه به صورت عمیق‌تر و گسترده‌تر بتواند تحقیقات خود را برای شناسایی این گروه‌ها انجام دهد و حتی هرگونه اطلاعات خطرناک در پیام‌های خصوصی را هم شناسایی کند.
واحد توسعه تروریسم- ستیزی در شرکت‌های بزرگ فناوری که بتازگی شکل گرفته است سیاست‌های کاملاً واضح و مشخص دارد تا از این طریق بتواند بررسی‌های خود را در حساب‌های کاربری اینترنتی انجام دهد واز این طریق بتواند کلیه مظنونان را زیر نظر بگیرد و ارتباط آنها با گروه‌های تروریستی را شناسایی کند. در این زمینه الگوریتم‌های پیچیده و تخصصی در نظر گرفته شده است تا در صورت لزوم پس از انجام تحقیقات کافی و دستیابی به شواهد لازم، دسترسی کامل به حساب‌های کاربری مشکوک فراهم شود تا بتواند جست‌وجوهای دقیق‌تری را در مورد نام، عکس‌، هشتگ یا.. مرتبط با فعالیت‌ گروه‌های تروریستی داعش یا القاعده به انجام برساند.
گروه‌های تروریسم – ستیز که در شرکت‌های بزرگ فناوری تشکیل شده است این وظیفه را برعهده دارد تا هرگونه فعالیت اینترنتی مرتبط با گروه‌های داعش و القاعده را شناسایی کند و در این زمینه کارمندانی که ساعتی ۱۵ دلار می‌گیرند، باید از روی پروفایل افراد مشکوک تشخیص دهند که هر کدام از آنها چه ارتباطی با گروه‌های تروریستی دارند. به‌عنوان مثال اگر یک فرد مشکوک در پروفایل شخصی خود ثبت کند که از شهر رقه در سوریه دیدن کرده و بعد به اروپا رفته است، کارمند تروریسم- ستیز باید این مسأله را جدی بگیرد و شواهدی به دست آورد که نشان دهد او با گروه‌های تروریستی همکاری می‌کرده است؛ زمانی که کارمند تروریسم-ستیز این مسأله را تشخیص می‌دهد، به استناد گفته‌های او یک پرونده جامع تشکیل می‌شود و به کمک مشاوران اصلی این پرونده در اختیار مقامات قضایی قرار می‌گیرد تا اطلاعات دقیق‌تر از حساب کاربرانی آنها بیرون کشیده شود.
لازم به ذکر است استخدام کارمند تروریسم- ستیز فقط به شرکت‌های فناوری بزرگ ختم نمی‌شود و در این زمینه شرکت‌های کوچکتر که با اطلاعات یا امنیت کاربران سر و کار دارند، همواره چند نفر را در قالب کارمندان تروریسم- ستیز استخدام کرده‌اند. به هر حال باید دید در آینده این کارمندان چگونه می‌توانند با مشکلات تروریست آنلاین مبارزه کنند.

محدودیت توییتر در ایران شدیدتر شد
هم اکنون بخوانید

 

 

منبع:روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا