نظر کدخدایی درباره لزوم ورود یا عدم ورود مجلس به قرارداد توتال

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی در خصوص ضرورت ورود مجلس به قرارداد توتال گفت که چون یک بخش از قرارداد بخش خصوصی و بخش دیگر دولت است، بر اساس قانون لزومی بر ورود مجلس نیست.

به گزارش اعتماد نو، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با بیان اینکه در طول چند هفته گذشته، ۱۱ مصوبه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی داشتیم که ۹ مورد از این مصوبات دارای ایراد نبود و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد، گفت: ۴ اساسنامه هم داشتیم که از سوی هیات وزیران واصل شده بود که این ۴ اساسنامه عدم مغایرتش اعلام شد. در خصوص نامه‌های دیوان عدالت اداری هم پاسخ‌ها به دیوان اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به ارائه گزارشی اجمالی از عملکرد شورای نگهبان در طول یک سال گذشته پرداخت و گفت: عمده فعالیت شورای نگهبان در طول سال گذشته صرف موضوع انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس در چهار حوزه شد.

وی ادامه داد: در حوزه تقنین از ۹۵/۴/۲۶ تا ۹۶/۴/۲۶ حدود ۸۲ مصوبه از مجلس واصل شد که نسبت به ۸۰ مصوبه اعلام نظر شد و ۲ مصوبه هم در دست بررسی است. از ۸۲ مصوبه ۶۵ مصوبه در مرحله اول عدم مغایرتش اعلام شد و ۱۵ مصوبه هم دارای ایراد تشخیص داده شد که بعد از رفع ایرادات اعلام نظر شد.

وی گفت: در حوزه اساسنامه‌ها از ۹۵/۴/۲۶ تا ۹۶/۴/۲۵ درباره شش اساسنامه هم اعلام نظر شد که یکی از این شش مورد دارای ایراد تشخیص داده شد که اعلام هم شد. در حوزه نامه‌های دیوان عدالت اداری هم در همین بازه زمانی ۶۶ نامه دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که ۳۵ نامه عدم مغایرتش اعلام شد. ۷  مورد هم خلاف موازین شرع و قانون اساسی بود، یک مورد دارای ابهام و دیگر موارد در دست بررسی است.

کدخدایی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوال پایگاه خبریی مبنی بر اینکه تعدادی از استانداران و فرمانداران در خصوص تخلفات انتخاباتی به دادسراها احضار شدند آیا این موارد در خصوص گزارش شورای نگهبان به قوه‌ قضائیه بوده است؟  گفت: بارها گفته‌ام بخشی از تخلفات در حوزه صلاحیت شورای نگهبان است. آن هم تخلفاتی که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد. اگر شورای نگهبان این را تشخیص داد می تواند نسبت به توقف یا ابطال انتخابات در یک حوزه یا چند حوزه انتخابیه اقدام کند. برخی تخلفات هم هستند که جرم انگاری شده و در حوزه قوه‌ قضائیه است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اینگونه موارد را هر کسی می تواند برای قوه‌ قضائیه ارسال کند. شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت یا مردم عادی. هر کسی ذی نفع باشد یا نباشد اگر تخلفی را ببیند می تواند گزارشی را به قوه‌ قضائیه اعلام کند. مواردی که احتمال دادیم و گزارش تخلف بوده به قوه‌قضائیه ارسا ل کردیم. شورای نگهبان یا هر دستگاه دیگری هم می تواند گزارشاتی را ارائه دهد. از آن پس هم مسئولیت بر عهده قوه‌ قضائیه است.

پایگاه خبری دیگری از کدخدایی پرسید بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی آیا نباید موضو ع قرارداد نفتی با توتال به سمع و نظر مجلس برسد؟ که کدخدایی گفت: اگر مرحله قبل را سئوال می کنید به ما ارتباطی ندارد. آنچه شورای نگهبان نظارت دارد موافقتنامه‌های بین‌المللی است. بر اساس تفسیری که وجود دارد دو طرف قرارداد باید دولت باشند، اگر قراردادهای کاری باشند که یک طرف بخش خصوصی است ضرورتی ندارد که به مجلس برود، مگر اینکه مجلس از باب نظارت ورود کند که در آن زمان پس از رسیدگی مجلس، شورای نگهبان اعلام نظر می کند. در این مورد قرارداد یک طرف دولت و یک طرف توتال است که بخش خصوصی است.

نشست شورای اداری استان تهران با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به سئوال پایگاه خبریی که از او خواست جزئیات ایرادات وارده شورای نگهبان به معاهده پاریس را تشریح کند، چنین توضیح داد: موافقتنامه پاریس برای بار اولی که به شورای نگهبان آمد چون به پیوست هایی اشاره شده بود که در آن ضمیمه نبود، اعضا خواستند که پیوست‌ها ضمیمه شوند. شورای نگهبان هنوز نسبت به محتوا اظهار نظر نکرده، بعد از تکمیل ضمائم و تصویب مجلس اعلام نظر می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال پایگاه خبری دیگر مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس از نظارت قانونی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گله دارند، آیا شورای نگهبان در این باره گفت‌وگو و رایزنی هایی داشته است، گفت: این موضوع از جهت قانون اساسی در محدوده نظارت شورای نگهبان نیست. اینگونه هم بخواهیم مساله را با رایزنی حل کنیم خلاف قانون اساسی است. نظارت شورای نگهبان در اینباره نیازمند قانون جدیدی است تا یک ساز و کار مستقلی در نظر بگیرند و آن زمانی که یک نهاد نظارتی شکل گرفت می توانیم از این نظارت صحبت کنیم. فعلا این وظیفه بر عهده نمایندگان مجلس است. ما هم شنیدیم نمایندگان مجلس به این روش ایراد دارند و به دنبال اصلاح آن هستند.

پایگاه خبریی ضمن انتقاد از طرح موضوع کوپن تریاک از کدخدایی پرسید که آیا مصوبه‌ای در این باره به شورای نگهبان رسیده یا خیر ؟ که وی گفت: در این خصوص ما هم از رسانه ها مطالبی را شنیدیم، اما هنوز مصوبه ای در این باره دریافت نکرده‌ایم. قانون تشخیص مصالح و ضرورت چنین مصوبه ای را بر عهده مجلس گذاشته، منتظریم بعد از دریافت مصوبه اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه هفته پیش شاهد آغاز به کار سامانه نظرات تفسیری شورای نگهبان بودیم در خصوص فعالیت این سامانه توضیح بدهید،  اظهار کرد: در هفته گذشته دوستان در پژوهشکده شورای نگهبان تصمیم گرفتند که گزارشاتی را از فعالیت خود اعلام کنند. در همین باب مجموعه ای کتب منتشر شده در حوزه های مختلف وضعیت حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران و مواردهای متعدد که از سوی شورای نگهبان اعلام نظر شده در آنجا وجود داشت. نسبت به سامانه هم باید بگویم این سامانه شروع به کار کرده بسیاری از گزارش‌های پژوهشکده در آن قرار گرفته است. نسبت به مشروح مذاکرات تقنینی هم پیش‌تر گفته بودم سال‌هاست این مذاکرات به صورت کاغذی اعلام می شود ولی قرار است به صورت تدریجی بر روی این سامانه هم گذاشته شود.

تصمیم‌گیری درخصوص هزینه کرد یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق ارجاع شد
هم اکنون بخوانید

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال پایگاه خبریی دیگر مبنی بر اینکه بیش از دو سال است که در خصوص کمبود زمان نظارت شورای نگهبان موضوعاتی مطرح می شود در اینباره چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: درباره مصوباتی که ارسال می شود از باب نظارت تقنینی طبق قانون دو تا ۱۰ روز فرصت داریم که البته نسبت به مصوبات جامع تر مانند اعتماد نو به نقل از برنامه های توسعه و بودجه فرصت کافی نداریم، ولی چون حکم قانون است با ایجاد جلسات فواق العاده درباره این موارد اعلام نظر می‌کنیم. نسبت به زمان انتخابات هم در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. امیدواریم در قانون جامع انتخابات که دولت و مجلس در صدد تصویب آن هستند، فاصله های زمانی به گونه ای باشد که شورای نگهبان فرصت کافی داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به سئوال پایگاه خبریی دیگر مبنی بر اینکه برخی از سیاسیون اعتقاد دارند که شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام کند و این کار را نمی‌کند، همچنین اقدامات شورای نگهبان در موضوع انتخابات الکترونیک را توضیح دهید؟ گفت:‌باید ببینیم دستگاه هایی که در اینباره مسئولیت دارند چه اقداماتی کرده اند، البته ما تلاش می کنیم و دستگاه‌های مسئول را برای برگزاری انتخابات الکترونیک یاری می کنیم.

وی ادامه داد: البته موضوع احراز هویت در انتخابات گذشته الکترونیکی انجام شد. اگرچه سختی هایی برای مردم داشت، ولی به دنبال آن هستیم که مشکلات رفع شود.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگر همان پایگاه خبری گفت: در خصوص سئوال اول تان هم باید بگویم شورای نگهبان به کسی التماس نمی کند و به دنبالش نمی افتد که بگوید بیایید دلایل رد صلاحیت تان را بگوییم. به خیلی از این افراد بارها دلایل توضیح داده می شود و با اعضا و کارشناسان صحبت می کنند و دوباره می گویند که دلایل به ما گفته نشد. این افراد نمی خواهند دلایل رد صلاحیت شان را قبول کنند. اگرچه کارشناسان ما این وظیفه را دارند که اگر آنها مایل باشند برای‌شان توضیح دهند.

کدخدایی در خصوص سوال دیگری درباره اینکه آیا در خصوص قانون انتخابات تاکنون جلساتی با دولت و مجلس داشته‌اید؟ گفت: در زمان انتخابات و بعد انتخابات جلسات کارشناسی داشتیم و بعد از انتخابات جلساتی برای بررسی مشکلات انتخابات برگزار شد. هفته گذشته هم ملاقاتی با رئیس مجلس داشتم. قرار است جلسه‌ای بین دولت، مجلس و شورای نگهبان و نهادهایی که در این باره ذی نفع هستند برگزار شود و ببینیم نسبت به مصوبه نهایی چه اقداماتی باید انجام شود. امیدواریم قبل از انتخابات آینده یک قانون جامع در اینباره داشته باشیم.

کدخدایی در پاسخ به آخرین سئوال مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه زمانی به موضوع شاخص رجل سیاسی ورود می کند، گفت: با توجه به شکل کار کمیسیونی که در پاسخ قبل توضیح دادم، شورای نگهبان هم باید نظرات را در اینباره سریع اعلام کند که در بررسی آن لایحه این نظرات اعمال می شود.

 

 

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 18 =

دکمه بازگشت به بالا