بحران در قلب کاخ سفید

با استعفای سخنگوی کاخ سفید و افزایش فشارها بر دادستان کل این کشور برای کناره گیری از قدرت، نقطه ضعف های دولت واشنگتن در حال نمایان شدن است.

به گزارش اعتماد نو، روزنامه واشنگتن ‌پست گزارش داد: دولت «دونالد ترامپ» شش ماهه شد اما در طول این مدت مشکلات سیاسی او کاهش پیدا نکرد؛ بلکه بر حجم آنها روز به روز افزوده شده است.

بر اساس تازه ترین گزارش، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا سال گذشته و در جریان کارزارهای انتخابات ریاست‌ جمهوری با سفیر روسیه در واشنگتن درباره «دونالد ترامپ» و نامزدی او برای ریاست جمهوری صحبت کرده است؛ ادعایی که سشنز بارها آن را تکذیب کرده و در برابر نمایندگان کنگره گفته بود که هیچ صحبتی درباره انتخابات نه با سفیر روسیه و نه با هیچ شخصیت خارجی نداشته است.

واشنگتن پست عصر جمعه در گزارشی اختصاصی نوشت که این اطلاعات جدید را از طریق یک مقام فعلی دولت و یک مقام سابق دولت ترامپ به دست آورده است.

به گزارش واشگتن ‌پست، این دو مقام هم اطلاعات درباره محتوای سخنان سشنز و سفیر روسیه را بر اساس مدارکی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا از طریق نفوذ به مکالمات «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن استخراج کرده ‌اند، به دست آورده ‌اند.

جف سشنز که پیش از دادستانی کل کشور به عنوان سناتور در کنگره آمریکا حضور داشت، یکی از نخستین جمهوری‌ خواهان سنا بود که به حمایت از نامزدی دونالد ترامپ برخاست و به عنوان یکی از چهره‌ های اصلی ستاد انتخاباتی او فعالیت کرد.

همزمان رسانه‌ های آمریکا از احتمال احضار دوباره سشنز به کنگره آمریکا سخن به میان آورده ‌اند؛ در این صورت این سومین باری خواهد بود که سشنز در شش ماه گذشته برابر نمایندگان کنگره قسم خواهد خورد و باید به پرسش‌ های آنها درباره مداخله روسیه در انتخابات هشتم نوامبر گذشته پاسخ دهد.

این در حالی است که ترامپ هم چند روز پیش علنا از انتصاب سشنز به سمت دادستان کل آمریکا، ابراز پشیمانی کرده بود.

اسرائیل برای من بسیار مهم است
هم اکنون بخوانید

ترامپ به نیویورک تایمز گفته بود اگر از همان اول می‌ دانست که جف سشنز خود را از تحقیقات مربوط به روسیه معاف می ‌کند، هرگز او را انتخاب نمی کرد.

با وجود این سشنز روز پنجشنبه اعلام کرد قصد کناره گیری از مقامش را ندارد و تا زمانی که فردی مناصب باشد در سمت دادستانی کل باقی خواهد ماند.

سشنز بعد از آن که مشخص شد اف ‌بی ‌آی مشغول تحقیق و تفحص درباره رابطه میان اعضای ستاد دونالد ترامپ با روسیه است – به آن علت که هم عضو ارشد ستاد ترامپ بوده و هم دیدار جنجالی او با سفیر روسیه یکی از ابعاد بحران ترامپ-روسیه شده بود – خود را از قدرت مدیریتی و نظارتی ‌اش بر این تحقیقات اف‌ بی‌ آی معاف کرد.

با وجود این که موضوع دیدار سشنز با سفیر روسیه ماه‌ ها است علنی شده اما او بارها گفته بود که هیچ گفتگویی میان او و کیسلیاک درباره انتخابات صورت نگرفته است.

این در حالی است که اکنون بر اساس گزارش واشنگتن‌ پست، سفیر روسیه در گزارش کاری که با مسکو داشته اشاره کرده در گفتگویش با سشنز درباره انتخابات و موضوعات مورد توجه مسکوصحبت کرده است.

بدین ترتیب احتمالا فشارها بر دادستان کل آمریکا برای کناره‌ گیری از مقامش بیشتر خواهد شد.

همزمان «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید از مقام خود استعفا داد. گفته می شود اسپایسر به دلیل اختلاف نظر درباره ترکیب تیم ارتباطات دونالد ترامپ استعفا داده و با انتخاب «آنتونی اسکاراموچی» به عنوان مدیر ارتباطات رئیس جمهور مخالف بوده است. اسپایسر به شدت با انتخاب آنتونی اسکاراموچی به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید مخالف بوده و آن را اشتباهی بزرگ می دانسته است.

اسکاراموچی، سرمایه دار اهل نیویورک، روابط تنش آلودی با شان اسپایسر داشته است.

اسپایسر در هفته‌ های اخیر در نشست ‌های مطبوعاتی کاخ سفید حضور نداشت. او به دلیل رویه متفاوتش در پاسخگویی به سوال ها و واکنش‌ های جنجالی به یک پدیده رسانه ای بدل شد.

صف‌های طویل در ایالت تگزاس آمریکا برای دریافت کمک‌های غذایی
هم اکنون بخوانید

طی شش ماهی که از کار اسپایسر می‌ گذشت، او همواره با روزنامه ‌نگاران در کشمکش بود تا آنجا که بسیاری اعتماد نو به نقل از برنامه ‌های طنز تلویزیونی در آمریکا، کاراکتر و مواضع اسپایسر را دست می‌ انداختند. غالبا نیز بحث می‌ شد که ترامپ از کار او ناراضی و درصدد اخراج اوست.

آنتونی اسکاراماچی اعلام کرد که «سارا هاکبی سندرز» به عنوان سخنگوی جدید کاخ سفید آغاز به کار خواهد کرد.

همزمان روز جمعه رسانه های آمریکایی گزارش کردند که «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد رئیس جمهور و «پل منافارت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ با کنگره آمریکا به توافق رسیده اند که استماع آنها به طور علنی برگزار نشود.

پیشتر اعلام شده بود که این دو هفته آینده در برابر سناتورهای کنگره حاضر و به پرسش‌ ها درباره جلسه ژوئن سال گذشته میان آنها و «ناتالیا وسلنیتسکایا» وکیل روس و «رینات اخمتشین» لابی ‌گر اهل روسیه که شهروند آمریکا هم شده، پاسخ می‌ دهند.

خبرها حکایت از آن دارد که «باب مولر» که مسئول تحقیق بر روی دخالت روسیه در انتخابات امریکا و رابطه ترامپ و کمپ انتخاباتی او با روسیه است، در حال دست گذاشتن بر روی حساس ‌ترین مدارک بر روی زندگی ترامپ در این رابطه است. ترامپ سنت بزرگی را در انتخابات آمریکاشکست و حاضر نشد که به مردم این کشور مدارک مالیاتی خودرا نشان دهد.

مولر اکنون به سراغ مدارک مالیاتی او و اطرافیانش می ‌رود تا بتواند سرنخ‌ های روابط مالی او را با روسیه پیدا کند.

واشنگتن پست خبر داد که ترامپ به دنبال آن است تا وکلای او روشن کنند که آیا او می ‌تواند ازحقوق قانونی خود برای بخشیدن اطرافیان و خود استفاده کند.

همه این خبرها حکایت از آن دارد که در حال حاضر رئیس‌ جمهور آمریکا در حال دیدن آینده سیاسی بحرانی برای خود، خانواده و دولتش است.

منبع:جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا