تضعیف منطق ایران‌هراسی مهم‌ترین دستاورد برجام است

بعد از انجام مذاکرات کارشناسی و سطح بالای سیاسی کشورمان با کشورهای غربی و حصول برجام اما این اتحاد به طور کلی از هم پاشید و موضع چندجانبه‌گرایی اروپا در برابر آمریکا تقویت شد و شکاف عمیقی بین اروپا و آمریکا در مورد ایران به وجود آمد که این مسئله یکی از دستاوردهای مهم برجام است.

به گزارش اعتماد نو ، دیاکو حسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و عضو مرکز اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی استراتژیک ریاست جمهوری در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با بیان این مطلب گفت: منطق درست ایران در این مذاکرات و به دست آمدن یک توافق متوازن بعد از گفت و گوهای طولانی باعث تقویت موضع کشورمان از یک سو و موضع کشورهای اروپایی در مقابل موضع خصمانه و متمایل به استفاده از زور آمریکا شده و همین مسئله تعلق خاطر اتحادیه اروپا به توافق برجام را افزایش داده  و این فرصتی مناسب برای کشورمان فراهم کرده است.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه فلج کردن سازمان تحریم‌های سفت و سخت و همه جانبه بین‌المللی اقتصادی علیه کشورمان و رفع تحریم‌ها از جمله اثرات مهم برجام است، افزود: اما یکی از مهم‌ترین اثرات بلندمدت این توافق بین‌المللی برای کشورمان، تضعیف هر چه بیشتر منطق ایران هراسی که با پشتیبانی برخی کشورهای منطقه هم همراه بود، در جهان است. بعد از توافق نگاه دنیا و از جمله اتحادیه اروپا به ایران و منطق‌اش و هدفش از استفاده از انرژی هسته‌ای و … عوض شده و همگان فهمیدند که آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای او به دروغ اهدافی دیگر را از این گونه تبلیغات علیه کشورمان دنبال می‌کنند.

سامانه اطلاعات پرسنلی شهرداری‌ها جهت کاهش هزینه‌های جاری راه‌اندازی می‌شود
هم اکنون بخوانید

حسینی با بیان اینکه توافق برجام به شکلی شرافتمندانه نشان داد که تبلیغات ایران هراسانه علیه کشورمان تبلیغاتی واهی است، افزود: حصول این توافق به این معنی نیست که ایران و کشورهای طرف به همدیگر به طور کامل اعتماد دارند. به هر حال ساز و کارهای حقوقی و سیاسی برای مراقبت کردن از اجرای این توافق هم در متن و هم در پایبندی به روح آن وجود دارد و طرفین هم از این ساز و کارها استفاده می‌کنند. ایران به خوبی تا به حال استفاده کرده و از این پس هم با سختگیری بیشتری از این ساز و کارهای سیاسی و حقوقی استفاده خواهد کرد.

افزایش بی اعتمادی به آمریکا در دنیا
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که میزان اعتماد به حسن‌نیت آمریکا در دنیا  و در میان کشورهای متحد آن رو به کاهش شدید است، گفت: براساس یکی از تحقیقات در حال حاضر میزان بی اعتمادی به آمریکا و مواضع این کشور در میان متحدان آن بالای ۶۰ درصد است و ناظران ایرانی باید به این مسئله دقت داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اثبات حقانیت مواضع کشورمان در مسائل مختلف، این وضعیت فرصتی مناسبی است که اعتماد بین ایران و کشورهای اروپایی افزایش یابد. انعقاد قراردادهای تجاری یکی پس از دیگری از جمله قرارداد توتال برای توسعه پارس جنوبی بدون توجه به لفاظی‌های آمریکا هم نشان دهنده علاقه طرف‌های اروپایی و آسیایی برای گسترش همکاری با ایران بدون در نظر گرفتن نظر آمریکا است و ما هم باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت مادر حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا