۱۰ شهریور آخرین مهلت برای پاسخ به لایحه آمریکا

ایران تا روزاول سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۰ شهریور) مهلت دارد تا به اعتراض آمریکا نسبت به صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) در پرونده ۲ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران در این کشور پاسخ دهد.

 به گزارش اعتماد نو، ایران در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ (۲۵ خرداد ۱۳۹۵) در دادگاه لاهه علیه آمریکا طرح شکایت کرد. اعتراض ایران به نقض پیمان مودت، مناسبات اقتصادی و حقوق کنسولی از سوی دولت آمریکا بود.

این پیمان در ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۴ مرداد ۱۳۳۴) در تهران امضا شده و از ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ (۲۶ خرداد ۱۳۳۶) به اجرا در آمده است.

آمریکا روز یک می ۲۰۱۷ (۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۹) طی دادخواستی به صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به این پرونده اعتراض کرد.

طبق مقررات حقوق بین‌الملل، رسیدگی نزد دیوان بین المللی دادگستری در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله نخست، باید صلاحیت این دادگاه جهانی برای رسیدگی به اختلاف احراز شود. چنانچه این مرحله با موفقیت انجام شود، ۱۵ قاضی عضو دیوان بین‌المللی دادگستری وارد مرحله دوم رسیدگی یا همان مرحله ماهوی می‌شوند. پس از اتمام این مرحله است که رای نهایی صادر می شود.

ماجرای بلوکه شدن ۲ میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد که دیوان عالی آمریکا برای پرداخت غرامت خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۲) در مقر تفنگداران آمریکا در بیروت مجوز مصادره اموال ایران را صادر کرد.

رای دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) صادر شده است.

حذف کامل خبر آمدن احمدی نژاد
هم اکنون بخوانید

پس از توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران ترجیح داد که علیه دولت آمریکا در دادگاه لاهه شکایت کند.

منبع:آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا