طرح حذف مجازات اعدام در انتظار جلسه مشترک با قوه قضائیه

اعتماد نو: صدها زندانی قاچاق مواد مخدر در انتظار تعیین تکلیف طرح فوریتی در مجلس. طرح حذف مجازات اعدام علی رغم برخورداری از قید فوریت به دلایلی به صحن نمی رود تا جایی که  حسن نوروزي به «شرق» گفته است: «اين بار سوم است. اين طرح با اينکه دو، سه هفته است در دستور کار مجلس مي‌آيد ولي متأسفانه با اصرار قوه قضائيه و دستور خلاف قانون رئيس و هيئت‌رئيسه مجلس به کميسيون بازگشت. اين اقدام هيئت رئيسه خلاف ماده ٢٤ آيين‌نامه داخلي مجلس است.» همچنین محمد کاظمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی چند روز قبل خود با روزنامه شرق به این مسأله اشاره کرد که تا زمانی که پروسه تصویب این طرح در مجلس تصویب شود، زندگی بسیار در هاله ابهام است. از این رو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به طور شفاهی از قوه قضائیه خواست تا اجرای احکام صادره در این حوزه متوقف شود. هنوز مشخص نیست که قوه قضائیه به این درخواست چه واکنشی نشان داده است.

کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در سال گذشته به صورت جدی به دنبال ارائه طرح حذف مجازات اعدام با قید فوریت در مجلس بود. با این حال این طرح چندین بار میان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و صحن علنی پاس داده می‌شود. برای نخستین بار، آبان‌ماه سال ۹۵ این طرح در صحن علنی مطرح شد ولی بدون نتیجه به کمیسیون بازگشت. به نظر می‌رسد برخی نهادها از جمله قوه قضائیه یا وزارت کشور و نیروی انتظامی ان قلت هایی درباره این طرح دارند. با این حال پس جلسات متعدد، سرانجام در اردیبهشت سال جاری یک فوریت این طرح در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به تصویب رسید. به نظر می‌رسد تا زمانی که موافقت سایر نهادها اخذ نشود، امکان تصویب آن در مجلس وجود ندارد. ‌ حسین رضازاده دبیر کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره آخرین اخبار مربوط به این طرح به داتیکان گفت:« در ماه‌های اخیر برخی نهادها از جمله نیروی انتظامی و حتی بخش‌هایی از قوه قضائیه مخالفت خود را با طرح مذکور اعلام کرده و معتقد بودند تصویب این طرح نه تنها عامل بازدارنده ندارد بلکه تجارت در این حوزه را تشدید خواهد کرد.  او افزود:«به نظر نمی‌رسد که مخالفت جدی با این طرح صورت بگیرد. قرار است نشست مشترکی میان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و مسئولین قوه قضائیه برگذار شود تا هم مشکلات محدود موجود برطرف شود و هم اینکه جزئیات این طرح مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.»

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل: از ۱۸ اکتبر به دادوستد تسلیحاتی خواهیم پرداخت
هم اکنون بخوانید

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: «در نشست مذکور تنها به جزئیات این طرح پرداخته نخواهد شد بلکه تلاش می‌کنیم همه مسائل مربوط به مجازات جرائم مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهیم تا با رفع نواقص، یک قانون جامع و کامل و البته مفید درباره جرائم مربوط به مواد مخدر داشته باشیم.»

نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از استقبال نمایندگان از این طرح چه طور است؟ گفت: «من معتقدم با توجه به اینکه این طرح در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با رأی بالا به تصویب رسید، در صحن هم مورد استقبال نمایندگان قرار گیرد. زیرا اکثر حقوقدانان و حتی خود قوه قضائیه مخالف این طرح نیستند، شاهد هم اینکه در نشستی که قبلا با رئیس قوه قضائیه داشتیم، آیت‌الله لاریجانی اعلام کردند که مخالف طرح موجود نیستند. با این حال یک ضرورت است که تمامی جوانب در نظر گرفته شده و همه جزئیات مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم پیش از آنکه مجرمان حوزه جرائم قاچاق مواد را مجازات کنیم، شاهد بازدارندگی جدی در این حوزه باشیم.»

رضازاده در ادامه گفت: «آنچه مشخص است، اعدام آخرین راهکار است و در این سال‌ها نتیجه مطلوبی از اعدام مجرمین قاچاق مواد مخدر حاصل نشده است. بنابراین باید در مسیر کشف جرم تلاش کنیم، زیرا عدم کشف جرائم یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه است. به نظر بنده در این حوزه باید دنبال راهکاری باشیم تا با اقدامات پلیسی و قضائی امکان اثبات جرم وجود داشت باشد تا بدین وسیله شاهد بازدارندگی باشیم. عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ‌در پایان اعلام کرد که به احتمال زیاد نشست مشترک اعضای کمیسیون و مسئولین قوه قضائیه در همین تابستان برگذار خواهد شد.

دولت باید در تدوین بودجه توازن و تعادل در رشد را مورد توجه قرار دهد
هم اکنون بخوانید

منبع:داتیکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا