پلیس با کدام خودروهای شیشه دودی برخورد می کند؟

به گزارش اعتماد نو،  فصل تابستان است و تابش مستقیم نور خورشید؛ در این شرایط بسیاری افراد برای مصون ماندن از گزند آفتاب سوزان در کابین خودرو به دودی کردن شیشه‌ها پناه می‌برند.

همواره برای بسیاری افراد که تمایل به دودی کردن شیشه های اتومبیلشان دارند این سوال و ابهام مطرح است که از منظر قانونی دودی کردن شیشه‌های خودرو تا چه میزان مجاز شمرده شده است؟

طبق گفته‌های سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، در قانون میزان و معیار خاصی برای درصد دودی‌کردن شیشه‌های خودروها مشخص نشده است اما قانون صراحتاً اعلام کرده است که اگر خودرویی شیشه‌هایش دودی شده است، مامور پلیس باید بتواند داخل خودرو را مشاهده کند.

همچنین روز گذشته سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در نشستی با پایگاه خبریان به میزان مجاز دودی کردن شیشه خودرو اشاره کرد و گفت: استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیئت وزیران به نحوی که راننده و سر نشین داخل آن مشخصں نباشد ممنوع است و لاجرم پلیسں در مواجهه با آن می بایستی اعمال قانون کند؛ رانندگان عزیز برای استفاده از بر چسب‌های دودی آن را به گونه ای انتخاب کنند که امکان رویت داخل خودرو از فاصله ۳ متری مهیا باشد؛ البته رعایت این قانون، هم در دید راننده تاثیر به سزایی دارد و ھم از منظر امنیتی مورد نظر پلیس است.

براساس کد تخلف ۲۱۱۴، افرادی که اقدام به دودی‌کردن شیشه خودرو خود به میزان غیرقانونی کنند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و ملزم به اصلاح شیشه خودرو هستند.

اما کدام روش را برای دودی کردن شیشه انتخاب کنیم؟ دو روش برای دودی کردن شیشه‌های خودرو وجود دارد. روش اول که کمی گران اما با بازدهی مناسب است، استفاده از لومر می‌باشد که حداقل یک میلیون‌تومان برای مالک وسیله نقلیه آب می‌خورد. لومر در انواع خودروها تا ۵۰% می تواند از ورود گرمای خورشید جلوگیری نماید ، لذا علاوه بر ایجاد آسایش، کاهش مصرف سوخت را در خودرو نیز بدلیل استفاده کمتر از کولر به همراه خواهد داشت.

آمریکا بی خبر از سرنوشت صادرات یک میلیارد دلاری تسلیحاتش به عراق
هم اکنون بخوانید

همچنین هنگامی که در تصادفات یکی از شیشه های جانبی خرد می شود، در اثر فشار شکست شیشه سکوریت، خرده شیشه ها می تواند تا چند متر پرتاب شده و باعث جراحت و صدمه به چشم و پوست شوند. اما اگر از لومر استفاده شده باشد، هرچند ممکن است شیشه بشکند، اما لایه لومر از متلاشی شدن خرده شیشه ها چلوگیری نموده، در نتیجه سرنشینان از خطر خرده شیشه ها در امان می مانند.

با توجه به اجرای لومر بر روی تمامی شیشه ها (حتی شیشه جلوی راننده) و جلوگیری از ورود نورهای خیره کننده به داخل، راننده و سرنشینان از مناظر بیرون اتومبیل لذت بیشتری خواهند برد.

با توجه به دفع کامل اشعه ی مضر UV و کنترل نور خیره کننده ی خورشید (در روز) و نور چراغ خودروها (در شب)، خستگی چشم در رانندگی با خودروهای لومر شده بسیار پایین می آید، به نحوی که کاملا ملموس می باشد.

اما روش دوم استفاده از فیلم‌های دودی کردن شیشه موجود در بازار ساخت کشور چین و تایوان است، البته در برخی از فروشگاه های لوازم اسپرت معدود فیلم‌های ساخت کره جنوبی هم موجود است، اما اگر فروشنده اظهار کرد که ساخت امریکا هم دارم، به هیچ وجه باور نکنید! زیرا این فیلم‌ها همان ساخت چین و تایوان است که با عنوان و مارک امریکا در بازار عرضه می شوند.

از کشور سازنده که بگذرید باید توجه داشته باشید که فیلم‌هایی که برای دودی کردن شیشه خودرو به کار می روند عموماً دارای دو خصوصیت هستند.

نخست خصوصیت ضدخش بودن این فیلم هاست که باید در گذر زمان و در هنگام برخورد اجسام تیز و…، از خط و خش افتادن آن که منجر به نازیبایی و اختلال در دید خواهد شد، جلوگیری کند.

جریمه قطع درخت برای نهادهای دولتی تأثیرگذار نیست
هم اکنون بخوانید

دومین عاملی هم که باید به آن توجه کرد قابلیت UV400 که روی برخی از این فیلم ها قرار دارد. این استاندارد بر روی هر محصولی نشان دهنده آن است که اشعه ماوراء بنفش به هیچ وجه از آن عبور نخواهد کرد که مطمئناً می تواند از ناراحتی های چشمی و پوستی بر اثر تابش اشعه خورشید بکاهد.

عواملی مانند کیفیت جنس، کشور سازنده و تبحر نصاب در تعیین بهای شیشه دودی خودرو تاثیرگذار است و نمی‌توان در این بازار غیررسمی که هر فروشنده قیمتی دلخواه را تعیین می کند، از عدد مشخصی صحبت کرد اما دودی کردن کلیه شیشه های یک خودروی سایز متوسط مانند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، دنا، برلیانس، جک جی۵ و ام وی ام ۵۵۰، حدود ۳۵ تا ۸۰ هزار تومان آب می‌خورد.

 

منبع:دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا