معامله روسیه و آمریکا درباره نحوه کنترل مرزهای سوریه و ابقای اسد

منابع آمریکایی به روزنامه الحیاة اعلام کردند که توافق روسیه و آمریکا درباره سوریه شامل جزئیات امنیتی، نظامی و سیاسی درباره تقسیم نفوذ و امنیت مرزهاست و بر پایه دو مساله اساسی است که یکی ابقای بشار اسد در قدرت و دوم دور کردن ایران از مناطق مرزی و همکاری با مسکو برای تأسیس مناطق امن است.

به گزارش اعتماد نو، روزنامه الحیاة نوشت: منابع آمریکایی اعلام کردند تلاش برای اجرای این طرح از چند ماه پیش با نظارت برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش آغاز شده است.

این منابع اعلام کردند که شکست داعش اولویت مهم‌تر برای واشنگتن است و همکاری با روسیه با هدف توزیع نفوذ در مناطق تحت سیطره داعش است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرصت واقعی برای پیشرفت در شکست داعش وجود دارد و واشنگتن به دفاع از نیروهایی که آموزش داده و در مناطق حیاتی پایبند است.

این مناطق در رأس پیش‌نویس توافق روسیه و آمریکا هستند. اما درباره مرزها با اسرائیل، پافشاری زیادی بر دور کردن حزب الله از این مرزها وجود دارد. دیدگاه آمریکا و اسرائیل نیز در این باره با هم در تضاد است. واشنگتن مخالف حضور روسیه یا نظام سوریه در این مرزها نبوده اما اسرائیل با این مساله موافق نیست.

درباره مساله نفوذ به مرزها با عراق دو موضوع وجود دارد. اول جنگ دیرالزور به نظام سوریه واگذار می‌شود و این مساله‌ای است که وزرای خارجه و دفاع آمریکا با آن مشکلی ندارند. نیروهای مورد حمایت آمریکا بر کانتون “الجزیره” سوریه که شامل رقه، فرات، کوبانی و تل ابیض است، سیطره دارند.

رهبر انصارالله: در شرایط کنونی نمی‌توان صلحی را در یمن یا در منطقه برقرار کرد
هم اکنون بخوانید

به گفته منابع، همکاری و هماهنگی نظامی مستقیمی میان آمریکا و روسیه برای کنترل مناطق آزاد شده از دست داعش و ایجاد مناطق امن براساس طرح روسیه وجود خواهد داشت. امروز وزیر خارجه آمریکا و جرد کوشنر، مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا از این دیدگاه حمایت می‌کنند.

سایت دیلی بیست نیز اعلام کرد که تلاش برای اجرای این طرح از زمان دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور روسیه آغاز شده است اما دو مانع پیش روی این طرح است. یکی اقدامات کنگره که مانع همکاری نظامی مستقیم با روسیه از زمان بحران اوکراین شده و مانع تحرک وزارت دفاع آمریکا در این راستا می‌شود و مانع دوم که نقش ایران و احتمال کارشکنی تهران در این طرح است چراکه در این طرح به صورت غیرمستقیم هدف قرار می‌گیرد.

 

 

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا