رشد کمیت علم کشور به ۱۸ درصد رسید

به گزارش اعتماد نو ، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: «بررسی اطلاعات مستخرج از پایگاه وب‌آو‌ساینس (آی.اس.آی) نشان می‌دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵۱۸۳ مورد افزایش یافت.»

او افزود: «در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک نمایه شده کشور در این پایگاه ۳۸۲۸۲ مورد بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵۱۸۳ مورد افزایش یافت و با این احتساب، رشد تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ میلادی به ۱۸ درصد و در واقع بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده است.»

دهقانی ادامه داد: «بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان رشد را داشته‌اند. این کشورها به ترتیب بین ۵ تا ۱۵ درصد رشد کمیت تولید علم داشته‌اند.»

او افزود: «پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) معتبرترین مجلات علمی دنیا را نمایه سازی می‎کند. هر چند کمیت تولید علمی که از ایران در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود بیش از آن چیزی است که در پایگاه آی.اس.آی نمایه سازی شده است، اما باید خاطر نشان ساخت که این بخش از تولید علم کشور در برجسته ترین نشریات علمی دنیا منتشر شده‌اند.»

دهقانی گفت: «سه کشور کره جنوبی، فرانسه و تایوان از رشد منفی کمیت تولید علم برخوردار بوده‌اند. آن‌ها به ترتیب بین منفی ۰.۲درصد تا منفی ۲.۹درصد رشد منفی داشته‌اند. سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۷۲ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۴۹ درصد بوده است.»

با تلاش 251 آزمایشگاه به رونق حوزه کشاورزی و محیط‌زیست کمک شد
هم اکنون بخوانید

سرپرست ISC ادامه داد: «در حال حاضر آمریکا حدود یک چهارم کمیت علم دنیا را تولید می‌کند. بعد از این کشور، چین قرار دارد. سهم چین از کل کمیت علم دنیا حدود ۱۶درصد است. انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و استرالیا کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند. آنها بین ۴ تا ۷ درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید می‌کنند. بعد از ایران کشورهای سوئیس، لهستان، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اتریش و اسکاتلند قرار دارند.»

او گفت: «هر چند افزایش کمیت تولید علم یکی از عوامل مهم در رشد علمی کشور است، اما به خودی خود باعث توسعه علمی کشور نمی‌شود. این مساله به خوبی در سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است. مرجعیت علم و فناوری در سطح بین‌المللی اولین بند از این سند است و مرجعیت علمی زمانی حاصل می‌شود که از علم تولید شده مورد بهره برداری قرار گیرد.»

دهقانی در پایان گفت: «نیمی از تولیدات علم دنیا تنها ۷ درصد از کل میزان استنادهای آن را دریافت می‌کنند و استناد به مفهوم استفاده است. بنابراین در کنار توجه به رشد کمیت تولید علم باید به سایر عوامل مهم در توسعه علمی کشور از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده، کیفیت تحقیقات و دیپلماسی علمی توجه شود.»

منبع:آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا