پاک‌دستی و صداقت خاتمی، همیشه مردم را با خود همراه می‌کند

به گزارش اعتماد نو ، جهانبخش خانجانی در گفت‌وگویی با اشاره به تحلیل وضحیت جریان‌های سیاسی از گذشته تا امروز عنوان کرد:  از سال ۷۰ به بعد شاهد تحولات اجتماعی در ایران هستیم. طبقه متوسط جدید دچار تغییرات شد و توانست مجموعه فکری تاثیرگذاری در کشور را به وجود بیاورد. شاید این طبقه به لحاظ جمعیتی آنچنان بزرگ نباشد ولی تاثیرگذارترین افراد در این طبقه حضور دارند.

او ادامه داد: از سال ۷۵ به بعد و در اواخر دولت آقای هاشمی، این تحولات در عرصه مطبوعات، فرهنگ، ادبیات و فیلم شکل گرفت. همین مسائل زمینه‌ساز تغییرات اجتماعی بودند که به همراه خود طبقه متوسط را به وجود آورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه طبقه متوسط جامعه و تحول خواهی آنان زمینه‌ساز بسیاری از تحولات بوده است، اظهار داشت: سیدمحمد خاتمی در بستری از تحولات سال‌های ۷۰ و با توجه به تعارض‌های اجتماعی که در جامعه وجود داشت، پیروز انتخابات شد. دوم خرداد، محصول خاتمی نبود بلکه خاتمی محصول دوم خرداد بود.

خانجانی با بیان اینکه پس از این پیروزی، طبقه متوسط جدید یک پیوند ناگسستنی با اندیشه و دیدگاه آقای خاتمی پیدا کرد، تصریح کرد: حمایت‌های معنوی و روحی آقای خاتمی و تاثیرات شگرف اقتصادی مرحوم آیت‌الله هاشمی توانست هم‌پوشانی بسیار مطلوبی را به وجود آورد. اردوگاه فکری هاشمی و خاتمی یک فضای فکری را ایجاد کرد که از درون آن جامعه باز، فکری وجود آمد و به همین دلیل است که سیدمحمد خاتمی رهبر جریان معروف به اصلاحات شد.

او با بیان اینکه جریان اصلاحات می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی ایفا کند، خاطرنشان کرد: در جوامع توسعه‌یافته و جوامعی که به لحاظ فرهنگی رشد یافتگی دارند، این اتفاقات طبیعی است اما در شرایط آن روزها چنین اتفاقی شگفت‌انگیز بود. آقای خاتمی توانست با این بدنه اجتماعی یک همسویی ایجاد کند که تاثیرگذاری آن تاکنون باقی مانده است.

مراسم تجلیل از معلمان نیروی هوایی ارتش
هم اکنون بخوانید

سخنگو و مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور در دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت اصلاحات چه ویژگی داشت که با گذشت بیست هنوز هم طرفداران خود را دارد؟ ابراز داشت: آقای خاتمی راستگو، پاک‌دست و پاسخگو بود. ما مشاهده می‌کنیم که دولت او فساد سازمان‌یافته‌ای ندارد. صداقت بنیادی در شخصیت خاتمی وجود دارد که طیفی که به او متصل هستند هم از آن پیروی می‌کنند. پاک‌دستی و صداقت خاتمی مردم را با خود همراه می‌کند.

خانجانی با اشاره به ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی بیان کرد: در جهان امروز مرزبندی جغرافیایی تعیین‌کننده دیدگاه و تفکر نیست. رشد تکنولوژی مرزها را درنوردیده و امروز دیگر ممنوع‌التصویری و محدود‌التردد بودن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. امروزه جامعه به یک پختگی رسیده است که به راحتی می‌تواند این مرزها را به کنار بگذارد.

او یادآور شد: سید محمد خاتمی و اصلاحات حاصل یک تفکر است و محدودیت‌ها نمی‌تواند مانع از رشد و نمو اثرگذاری این تفکر شود.

 

منبع:اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا