ترکیب هیأت رئیسه مجلس تغییر خواهد کرد

گزارش اعتماد نو ،   پروانه مافی، نایب رئیس کمیسیون شوراها در گفتگو با نامه نیوز درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت: فراکسیون امید برای راهیابی زنان به هیات رئیسه اعتماد نو به نقل از برنامه دارد. بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

به نظر شما نسبت به ابتدای آغاز کار مجلس دهم، هیأت رئیسه پارلمان و کمیسیون های تخصصی تغییر معناداری خواهند کرد؟

بله، فضا خیلی فرق کرده است. سال اول هنوز ۷۵ درصد نمایندگان جدید بودند همدیگر را نمی شناختند و با سازوکار مجلس آشنایی نداشتند اما بعد از یک سال وضعیت بهتر شده است و نمایندگان همدیگر را بیشتر می شناسند. طبیعتا این مسئله روی رأی آنها اثر خواهد داشت.

با توجه به آنکه بیش از ۱۷۰ نماینده مجلس با امضای بیانیه ای از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت کردند، آیا همکاری و همگرایی آنها در انتخاب اعضای جدید برای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون های تخصصی تداوم خواهد یافت؟

قطعا همین طور خواهد شد و شک نکنید چنین اتفاقی می افتد. به عبارت دیگر همکاری آنها در انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون های تخصصی نمود پیدا می کند.

اما نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اخیرا گفته فراکسیون ما و فراکسیون مستقلان برای انتخابات هیأت رئیسه لیست مشترک می دهند، یعنی شما این صحبت را رد می کنید؟

بعید می دانم این اتفاق بیفتد و دو فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلان لیست مشترک بدهند. فراکسیون مستقلان بیشتر به سمت همکاری با فراکسیون امید گرایش دارد، حتی قبل از آنکه آقای روحانی برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری رای بیاورد و نمودش را هم در رأی اعتماد به سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان و بی اثر کردن استیضاح وزیر راه و شهرسازی شاهد بودیم. این همکاری ادامه خواهد داشت. بالاخره ۱۷۰ نماینده حامی آقای روحانی عضو فراکسیون امید مجلس نبودند بخشی از آنها نمایندگان مستقل بودند بنابراین این همکاری ادامه پیدا خواهد کرد.

تصویب اعتبارات لازم برای نوسازی و مقاوم‌سازی تعدادی واحد مسکونی در مشهد
هم اکنون بخوانید

از آنجا که در شورای شهر تهران تعداد خانم ها رکورد زد و در دوره آینده ۶ خانم عضو شورای شهر خواهند بود، آیا رایزنی و مذاکره کردید که این پیام رأی مردم به مجلس هم منتقل شود و در بین اعضای هیأت رئیسه مجلس یکی از نمایندگان خانم هم حضور داشته باشند؟

بله ما هم انتظار داریم همین طور شود. البته ما قبل از برگزاری شورای شهر هم در دیداری که با آقای لاریجانی داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و گفتیم خواست نمایندگان خانم این است که حتما یک خانم هم در بین ۱۲ عضو هیأت رئیسه مجلس حضور داشته باشد. حالا باید ببنیم فضای مجلس به چه ترتیب می شود.

آیا کلان مجلس تصمیمی برای ریاست خانم ها بر کمیسیون های تخصصی دارد یا آنکه فراکسیون امید چنین اعتماد نو به نقل از برنامه را دنبال می کند؟

خیر، کلان مجلس چنین اعتماد نو به نقل از برنامه ای ندارد یا من اطلاع ندارم. فراکسیون امید این مسئله صحبت شده است.

فراکسیون امید چند کمیسیون تخصصی را اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی کرده تا روسایش خانم ها باشند؟

برای ریاست خانم ها، ۲ کمیسیون تخصصی مدنظر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا