هر زمان انتخابات تحریم شد، مردم ضرر کردند

اعتماد نو: سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه از جاری شدن لغو تحریم های بین‌المللی یکسال و نیم بیشتر نگذشته است، عنوان کرد:  به نظر من دستاوردهای اقتصادی دولت  حسن روحانی ما فوق انتظار و درخشان است.

لیلاز با بیان اینکه کسانی که از صادرات نفتی ایران گله می کنند، حرف دولت عربستان، عراق، روسیه و رقبای ایران از دهان آنها خارج می شود، اظهار کرد: در ظرف کمتر از یکسال بعد از لغو تحریم ها صادرات نفت ایران به نقطه اوج تاریخی خود برگشت یعنی بالاترین عددی که بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است.

“بهترین سال فروش نفت در تاریخ بعد از انقلاب سال ۹۵ می باشد”، “هیچکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری با زرنگی تمام حاضر نیستند کلمه ای علیه برجام حرف بزنند”، “آقای روحانی باید روی مواضع خود و افشای پوپولیسم رنگ باخته و کهنه ای که با نهایت ناشی گری توسط کاندیداها مطرح می شود، تکیه کند”،”من یقین دارم در چهارسال آینده آقای روحانی به تکمیل پروژه های ناتمام خود خواهد پرداخت” از جمله مهمترین محورهای  مصاحبه سحر– پایگاه اطلاع‌ رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی-  با سعید لیلاز ، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی است، مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

* دست آوردهای اقتصادی دولت یازدهم را چطور ارزیابی می کنید؟

بنده هیچ پیوند ارگانیک یا سازمانی یا حزبی یا مالی یا حقوق و دستمزدی با دولت آقای روحانی ندارم ولی واقعا دست آوردهای اقتصادی دولت آقای روحانی را ما فوق انتظار و درخشان ارزیابی می کنم. درست است که چهار سال از تشکیل این دولت گذشته ولی هنوز از جاری شدن لغو تحریم های بین المللی یکسال و نیم بیشتر نگذشته و در ظرف کمتر از یکسال صادرات نفت ایران به نقطه اوج تاریخی خود برگشت یعنی بالاترین عددی که بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است.

اکنون ما روزی دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کنیم و در مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ما تقریبا سه میلیون بشکه در روز است. کسانی که از صادرات نفتی ایران گله می کنند در واقع حرف دولت عربستان، عراق، روسیه و رقبای ایران از دهان آنها خارج می شود.

همه رشد اقتصادی ایران تنها شامل نفت نبوده درحالیکه شاخص تولید کارگاه های بزرگ ایران در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ بوده تا مرداد ۱۳۹۲ این رقم به حدود ۸۷ رسید و هم اکنون نه تنها رکورد سال ۹۰ را پشت سر گذاشته بلکه دو، سه درصد هم از آن بالاتر است یعنی در کمتر از چهارسال ما موفق شدیم ۱۵ درصد به رشد صنعتی ایران اضافه کنیم در حالیکه متوسط رشد صنعتی سالانه دو و نیم تا سه درصد است.

چرا به روحانی رای می‌دهم
هم اکنون بخوانید

در عرض دو و نیم سال در شرایط تحریم به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام درآمدهای نفتی کشور به گونه ای سقوط کرد که دو برابر کل آثار مثبت اجرای برجام را از بین برد. بهترین سال فروش نفت در تاریخ بعد از انقلاب که سال ۹۵ باشد درآمد نفتی ما بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمتر از بدترین سال تحریم یعنی سال ۹۲ بوده است، ما در چنین شرایط دشواری چنین دست آوردهای خیره کننده ای داشته ایم.

* به نظر شما توسعه اقتصادی کشور چه تاثیری در فرآیند تولید نفت و گاز و همچنین حوزه معیشتی مردم برجای گذاشته است؟

در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی ایران بین ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن بیشتر از سال ۹۲ است همچنین در حوزه محصولات پتروشیمی هشت میلیون تن به محصولات پتروشیمی ایران اضافه شده و در زمینه تولید گاز از میادین گازی ایران به خصوص میادین مشترک مثل پارس جنوبی بیش از دوبرابر عدد مرداد سال ۹۲ افزایش پیدا کرده است و برای اولین بار میزان برداشت ما از ذخایر گازی پارس جنوبی به اندازه رقیب استراتژیک ما یعنی کشور قطر شده است.

در حوزه معیشتی اتفاقات بسیار مهمی افتاده در حالی که ۵۰ درصد از قدرت خرید کارگران و همینطور بازنشستگان و کشاورزها از بین رفته بود، توانسته ایم ۲۷ درصد آن را جبران کنیم و اتفاقات بسیار خوبی برای بازنشستگان افتاده به گونه ای که طبقات فرودست توانسته اند حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری بیش از سال ۹۱ و ۹۲ خریداری کنند. همه اینها به معنی افزایش قدرت خرید است اما واقعیت این است که مردم هنوز به سطح قدرت اقتصادی سال ۱۳۸۴ هم نرسیده اند. این به معنی این نیست که ما نتوانسته ایم کار کنیم بلکه ما مافوق انتظار کار کرده ایم.

این به معنی شدت آسیب های وارده به اقتصاد ایران و به معیشت مردم است، این شدت به حدی زیاد بوده که ما تا سال ۱۴۰۰ و قبل از آن نمی توانیم قدرت خرید ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم ایران را به دوران دولت نهم برگردانیم.

* با توجه به اینکه فرآیند برجام با مخالفان گسترده ای در گذشته همراه بوده، به نظر شما این جریان چه تاثیری بر روند تسهیل صادرات و واردات خواهد داشت؟

روحانی و جهانگیری مکمل هم هستند
هم اکنون بخوانید

در حال حاضر هیچکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری با زرنگی تمام حاضر نیستند کلمه ای علیه برجام حرف بزنند چون به خوبی می دانند که اولا برجام هم آثار بسیار مثبتی داشته ثانیا مردم بسیار علاقه مند به تنش زدایی در سطح روابط بین المللی هستند، ثالثا بدون اذن و اجازه و موافقت مقام معظم رهبری اصلا برجام قابل اجرا نبوده است بنابراین زمانی که آنها می خواستند علیه دولت کارشکنی کنند، درباره این موضوع صحبت می کردند و اکنون که به دنبال رای جمع کردن هستند با زرنگی تمام کوچکترین انتقادی علیه این موضوع در حرف هایشان دیده نمی شود. این ملاک خوبی برای ارزیابی اعتبار حرف هایی است که این افراد می زنند.

در سال ۱۳۹۵ بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار تراز بازرگانی کالا و خدماتمان بالاتر از سال ۹۰ بوده است. این رقم منجر به ایجاد یک و نیم میلیون شغل در دو سال گذشته شده است چون ما حدود ۲۵ میلیارد دلار واردات کمتری داشتیم و حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات بیشتری داشتیم و همه این ها منجر به ایجاد اشتغال بیشتر، کار بیشتر، خودکفایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی تر می شود.

در سال ۹۵ تراز بازرگانی خارجی مواد غذاییمان بیش از ۵/۵ میلیارد دلار نسبت به سال ۹۱ بهبود داشته یعنی سالی یک و نیم میلیارد دلار از وابستگی غذایی که مصرف می کنیم نسبت به غرب کمتر شده است.

* به نظر شما چرا باید در انتخابات شرکت کرد و به آقای روحانی رای داد؟

ملت ایران نشان داده که هر زمان که انتخابات تحریم شده اصلاح طلبان و اکثریت مردم ضرر کردند، ثانیا من جز ضد انقلابی که در خارج نشسته کسی را نمی بینم که مایل به تحریم انتخابات باشد و معتقدم اکثریت ملت ایران اکنون در انتخابات جاری حضور دارند و نظراتشان دیده می شود. من معتقدم این انتخابات تاکنون جواب داده و در آینده هم همینطور خواهد بود.

آقای روحانی در مناظره های پیش رو باید روی مواضع خود و افشای پوپولیسم رنگ باخته و کهنه ای که با نهایت ناشی گری توسط کاندیداها مطرح می شود، تکیه کنند. ما در چهار سال گذشته موفقیت های بسیار قابل توجهی در حوزه اقتصاد، اجتماع و خروج اقتصادی ایران از پرتگاه داشتیم و من یقین دارم در چهار سال آینده ما به تکمیل این پروژه خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا