روحانی نشان داد ایران کشوری منطقی و اهل گفت وگو است

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: بخشی از مخالفت های فرآیند برجام از روی دلسوزی بوده چون دورنمای آینده برجام خیلی برای همگان مشخص نبوده علاوه بر آن چون طرف مقابل این صداقت لازم را در طول تاریخ نداشته عده ای تصور می کردند در این میز مذاکره آن نتیجه برد- برد که ما به دنبال آن هستیم، میسر نشود.

به گزارش اعتماد نو به نقل از سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی – وی با اشاره به بخش دیگری از نگرانی های ناشی از برجام ادامه داد: عده ای از عمق خسارت های تحریم هایی که این مدت در کشور بوده در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی، دانش فنی و تکنولوژی و صادرات و واردات مطلع نبودند. بخش دیگری از این نارضایتی ها ناشی از مباحث و نگرش های سیاسی بوده است، در کشور ما همانند کشورهای دیگر نگرش های مختلف سیاسی وجود دارد که به دنبال آن فردی که نگرش مخالف را دارد، دوست ندارد که طرف مقابل در میدان رقابت امتیازات مثبتی را بهره مند شود.

او با اشاره به اینکه عده ای تصور می کردند ما اصلا چیزی تحت عنوان مناظره لازم نداریم و دانش هسته ای به تنهایی کفایت می کند، عنوان کرد: این افراد گمان می کردند نسبت به امکاناتی که در رفع گرفتاری ها در جامعه موثر است بی نیاز هستیم که با تدابیر و دیپلماسی قوی دولت و حمایت های مقام معظم رهبری و نقشه راه رئیس جمهوری این گفت وگوها به سرانجام رسید و این اتفاق مبارک افتاد.

این نماینده مجلس دهم به آثار و نتایج مثبت برجام اشاره کرد و گفت: دشمنان ما به دنیا القا کرده بودند که ایران به هیچ عنوان تمایل به گفت وگو با سازمان های بین المللی ندارد و بر لجاجت خود اصرار دارد و درحال تک تازی است و از منطق و قانون تبعیت نمی کند و همین آثار منفی در رابطه ایران چه در اروپا چه در حقوق بشر چه در شورای امنیت چه در سازمان ملل یا سازمان منطقه ای تاثیرگذار بود.

قره خانی با تاکید بر اینکه همه این برخوردها ناشی از باوری بود که دنیا نسبت به ایران داشت، عنوان کرد: حداقل قضیه برجام این بود که دوباره این باور به دنیا القا شد که ایران کشوری منطقی و اهل گفت وگو است و برای اثبات حقانیت خود استدلال و منطق دارد و از منطق جهانی تبعیت می کند.

مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند
هم اکنون بخوانید

او به نمونه ای دیگر از نتایج برجام اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از نتایج مثبت برجام اتفاق آراء و همدلی ملی است. صرف نظر از باورهای سیاسی همگی نسبت به سرانجام رسیدن این مذاکرات به نفع کشور یک اتفاق نظر داشتند. هم حقانیت، هم توان گفت وگو و استدلال ما و آنچه ما تحت عنوان برد- برد جستجو می کردیم در این مذاکرات محقق شد و همچنین شاهد این بودیم که روسای جمهوری که بعد از انقلاب به سمت ایران نیامده بودند، برای مذاکره با ایران وارد گفت وگو شدند و همه آن پندارهای باطل و آنچه در اثر تبلیغات استکبار جهانی شکل گرفته بود از ذهن ها پاک شد.

وی در ادامه در زمینه جذب سرمایه گذاری و وارد شدن منابع نفت و گاز به کشور اظهار کرد: در گذشته هدف گذاری شده بود که فازهای عسلویه ۳۶ ماهه به سرانجام برسد اما هیچ اتفاقی در این راستا رخ نداده بود. ما بالای صدسال تجربه نفتی داریم و با جمعیت ۸۰ میلیونی درآمدمان متکی به نفت است اما کشور قطر که ۸۰۰ هزار نفری است سال های بسیار از میدان مشترک صدها میلیون مترمکعب از ما بیشتر برداشت می کند اما امروز می توانیم بگوییم که در همین افتتاحیه چندروز پیش در واحدهای ۱۷ تا ۲۱ تولید گاز داشتیم و تراز ما نسبت به قطر بیشتر شد.

قره خانی با انتقاد از موضوعات مطرح شده در مناظره اخیر اضافه کرد: من در مناظره ها می دیدم که بعضی از کاندیدا بحث حاشیه نشینی شهرها یا افزایش یارانه ها را مطرح می کردند، درحالی که این مباحث به عنوان معلول است و باید از مباحث جدی تری صحبت می شد. ما در کمتر از دوسال می توانیم ۲۰ میلیارد دلار به دست آوریم که اگر این سرمایه ها را احیا کنیم دیگر چیزی به عنوان حاشیه نشینی و یارانه نباید وجود داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به دست آورد مهم دیگر برجام اشاره کرد و گفت: ما در گذشته قراردادهایی تحت عنوان بیع متقابل داشتیم که این قراردادها جاذبه لازم را برای سرمایه گذاری نداشته و همین عامل سبب عقب ماند ما شد. در این دولت این دقت نظر انجام گرفت و با همکاری مجلس و نمایندگان و کمیسیون انرژی الگوی قرادادهای نفتی تحت عنوان IPC تدوین و ابلاغ شد و شرکت های بزرگ نفتی وارد میدان شدند.

پیام تسلیت محمدرضا عارف به علیرضا محجوب
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه ما چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ میدان مشترک نفتی داریم، تصریح کرد: در سال های اخیر طرف های مقابل اعم از قطر، امارات، کویت، عراق، عربستان، ترکمنستان و آذربایجان سرمایه گذاری کلانی را در این میادین انجام دادند و چیزی حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت استخراج کردند درحالی که ما هیچ بهره برداری از آنها نداریم. ما برای اینکه بتوانیم حق خود را دریافت کنیم نیازمند دو عامل هستیم که یکی از آنها دانش فنی و تکنولوژی روز است چون این کشورها در قسمت حفاری و لرزه نگاری هم مدت زمان را کوتاه کردند و هم هزینه را کاهش دادند و با سرعت بیشتری جلو رفتند چون تکنولوژی برتر را دارند.

قره خانی به عامل تاثیرگذار دیگر در بهره برداری از منابع نفتی اشاره کرد و افزود: بحث تامین سرمایه از دیگر مسائل موثر در این راستاست، ما وزارت نفتی را می بینیم که در حال حاضر ۵۲ میلیارد دلار بدهی دارد، همچنین صندوق توسعه ملی در حال حاضر فاقد هرگونه اعتبار است و بانک های داخلی با مشکلات بسیاری همراه هستند و قدرت سرمایه گذاری ندارند لذا اینجاست که برجام نقش خود را ایفا می کند تا شرکت های بزرگ تکنولوژی و سرمایه خود را وارد کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اگر برجام نبود امروز فروش نفت ما ۳۰۰ هزار بشکه بود ولی هم اکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از میعانات گازی در روز به فروش می رسانیم. تا قبل از برجام ما تنها قادر بودیم به چهار کشور نفت بفروشیم از جمه چین، کره، ژاپن و هند اما امروزه ما می توانیم به تمام دنیا به جز رژیم صهیونیستی و شرکت های مرتبط با آن نفت بفروشیم.

او در پایان سخنانش آمدن شرکت های بزرگ، مذاکره در پیمان ها، انتقال دانش فنی و تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی را از مزیت های جریان برجام برشمرد و گفت: به عقیده من ریلی که در حال حاضر در این دولت گذاشته شده ریل درستی است و به همین دلیل می گوییم این دولت کار خود را استمرار دهد و به سرانجام برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا