از افزایش ۷۰درصدی مبادلات بازرگانی تا تحویل S300

شاید تصور بر این بود که با تمرکز دولت یازدهم بر حل و فصل مسأله هسته ای و بازسازی روابط با غرب، روابط ایران و روسیه در این دوره به موضوغ حاشیه ای در سیاست خارحی ایران تبدیل شود، اما حجم تعاملات سیاسی و اقتصادی و البته دفاعی میان دو کشور در ۴سال گذشته نه تنها این گمانه زنی ها را تأیید نمی کند، بلکه حکایت از اراده سیاسی رهبران ایران برای حفظ و ارتقای روابط با همسایه قدرتمند شمالی یعنی روسیه دارد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی  دکتر حسن روحانی- قطعا ۹بار دیدار در عالی ترین سطح آنهم تنها در ۴سال خود می تواند گواهی روشن بر اهتمام تهران و مسکو نسبت به ارتقای مناسبات دوجانبه شان باشد.مناسباتی که با شدت گرفتن بحران سوریه وارد فاز تاکتیکی وسیعی شده و تعمیق روابط میان حاکمیت دو کشور را به دنبال داشته است.تعمیقی که فراتر از مناسبات سیاسی و یا حتی اقتصادی در همکاری های نظامی و استراتژیک ایران و روسیه در سوریه به خوبی خود را نشان داده است .

آغاز روابط ایران و روسیه به‌صورت رسمی به سال ۱۵۲۱ میلادی در دوران صفویان بازمی‌گردد زمانی که تزار روس به دنبال دستیابی به آب های گرم خلیج فارس و نزدیک شدن به مستعمرات انگلیس در اقیانوس هند برآن بود تا از ایران عبور کند. از آن زمان تا به امروز این روابط پستی و بلندی های بیشماری داشته است و معمولا به دلیل خدعه ها و اجحاف های طرف روسی در قراردادهایی چون گلستان و ترکمنچای جامعه ایرانی چندان دل خوش به ارتباطات تهران و مسکو نیست.شاید برهمین اساس هم بود که حسن روحانی در دوران ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از فعالان حوزه روابط ایران و روسیه خواست که در ارزیابی از روابط دوجانبه نگاه به اینده داشته باشند. آینده ای که علاوه بر همکاری های استراتزیک دو کشور در روابط دفاعی و البته اقتصادی نیز حرفی برای گفتن دارد.

برگزاری انتخابات تنها راه تحقق صلح و ثبات در لیبی است
هم اکنون بخوانید

-رفع گرهء ۱۰ سالهء S300

در آخرین روزهای سال ۹۴ پرونده تعلل حدود ۱۰ ساله روسیه در تحویل سامانه دفاع موشکی S300 بسته شد و مجموعه های مورد توافق تحویل جمهوری اسلامی ایران شد.

پس از رفع این گره بزرگ، بخش دفاعی در روابط ایران و روسیه نیز شاهد توسعه روزافزون مناسبات شد.انجام چند دور سفر سرگئی شایگو و سردار حسین دهقان وزرای دفاع روسیه و ایران به تهران و مسکو، مذاکرات در باره همکاری های فنی و دفاعی و همچنین زمینه سازی برای ارتقای روابط در این بخش از جمله دستاوردهای ارتقای مناسبات به شمار می رود؛مبنای این همکاری ها، امضای موافقتنامه دولتی همکاری های نظامی دو کشور در ژانویه سال ۲۰۱۵ در تهران است که زمینه حقوقی گسترش روابط درازمدت در این زمینه را فراهم کرد.

-افزایش ۷۰ درصدی مبادلات بازرگانی

براساس اطلاعات آماری ایران و روسیه توانستند در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۷۰ درصدی ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور نسبت به سال ۲۰۱۵،آن را به حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسانند.هرچند که به گفته حسن روحانی،تا دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالانه تلاشی صدچندان موردنیاز است.

-لغو روادید گردشگری تهران- مسکو

امضای بیش از ۱۰ سند مهم و پایه‌ای در حوزه‌های حقوقی و قضایی، راه و شهرسازی، فناوری و ارتباطات، نیرو و انرژی، استاندارد، ورزش که در سفیر اخیررئیس جمهور به مسکو صورت گرفت از جمله اقدامات مهم در جهت تعمیق روابط با روسها است؛ یکی از این اسناد مربوط به توافق ایران و روسیه برای لغو روادید گروه‌های گردشگری پنج تا ۵۰ نفره است که می‌تواند زمینه ساز اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای آغاز مذاکرات با هدف حذف کامل آن باشد.

استقبال چین از آغاز مذاکرات بین روسیه و اوکراین
هم اکنون بخوانید

تعمیق روابط تهران و روسیه در طول سالهای اخیر و افزایش مراودات دو کشور در تمامی بخش ها نشان دهنده آن است که نگاه دولت روحانی در سیاست خارجی گسترش روابط با کلیه کشورهای دوست ایران است. همچنانکه در چهار سال اخیر از یک طرف روابط ایران با چین و روسیه و هند گسترش داشته و از سوی دیگر شاهد گسترش روابط ایران با ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا بوده ایم.

دولت حسن روحانی بخوبی می داند نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اتحادیه اروپا یا هر طرف بزرگ تجاری دیگر قرار دهد. رئیس کابینه یازدهم تمام تلاش خود را به کار برده است تا مناسبات متقابلاً سودمندی را با کشورهای مختلف و به صورت متوازن با همه کشورهایی که در گذشته با تهران رابطه خوبی داشتند، اما روابط آنها در دولت‌های نهم و دهم دچار چالش‌های جدی شده‌بود از سر بگیرد. در دولت یازدهم اصلاح روش صورت گرفت و به خصوص پس از برجام و لغو تحریم‌ها روابط ایران با کشورهای مختلف جهان به صورت گسترده‌ای هم از جهت کمی و هم از جهت کیفیت ، افزایش پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا