رسانه‌ها می‌توانند هدایتگر شوراهای شهر باشند

اعتماد نو : کمتر از یک ماه دیگر دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود که هر دو بر سرنوشت شهروندان تأثیرگذار است. رسانه‌ها می‌توانند به عنوان جریان اطلاع‌رسانی نقش مهمی در انتخاب درست مردم داشته باشند و همچنین به عنوان یک جریان نظارتی پیگیر وعده‌های کاندیداها باشند. هفته‌نامه «کلید ملی» نزدیک به چهار سال است که در زمینه‌ محیط‌زیست، شورای شهر و … فعالیت می‌کند. سینا قنبرپور، سردبیر این هفته‌نامه درباره‌ی نقش رسانه‌ها به‌عنوان ناظر می‌گوید: وقتی رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، نماینده و چشم و گوش جامعه معرفی می‌شوند، می‌توانند اطلاعات درستی از داخل شهر و روستا را به شورا منتقل کنند و می‌توانند هدایتگر آن‌ها باشند.

این سردبیر با اشاره به موضوعات «کلید ملی» توضیح می‌دهد: تمام تلاش ما این است که توانمندی زنان به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری و شورا را انعکاس دهیم و برجسته کنیم. طی چهار سالی که مجله منتشر می‌شود، در نقاط مختلف فعالیت زنانی را رصد کردیم که عضو شوراها بودند. هدف ما این بود که بگوییم زنان فارغ از جنسیت‌شان توانمند عمل می‌کنند و این موضوع در همه نقاط کشور مصداق دارد.

او ادامه می‌دهد: آمارهای خوبی از توانمندی زنان در شهرهای محروم دریافت کرده‌ایم و همین گزارش‌ها باعث شد بتوانیم تحلیل‌هایی ارائه دهیم که در کدام استان فعالیت زنان رشد بیشتری پیداکرده است. و کجاها نشانه‌های ارتقا را دارد. همه‌ی این‌ها کمک کرد تا به مخاطب شناختی درباره‌ی فعالیت زنان به‌ویژه در حوزه‌ی شوراها بدهیم و این که چه تغییراتی حاصل‌شده است.

قنبرپور در پاسخ به این که رسانه‌ها تا چه حد می‌توانند نظارت‌گر وعده‌ی کاندیداها باشند، توضیح می‌دهد: اثرگذاری آن‌ها بسیار زیاد است. اگر رسانه‌ها شناخت کافی از وظایف شورا و مدیریت شهری داشته باشند و در این حوزه خوب کار کرده باشند، می‌توانند اخبار و عملکردهای شوراها را پوشش دهند و حتی هدایتگر آن‌ها باشند. وقتی رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی و نماینده و چشم و گوش جامعه معرفی می‌شوند، می‌توانند  اطلاعات درستی از داخل شهر و روستا را به شورا منتقل کنند.

تسلیت سرلشکر باقری برای شهادت خلبانان نیروی هوایی ارتش
هم اکنون بخوانید

او ادامه می‌دهد: خب در این میان عضو شورا هم به آنچه در شهر اتفاق افتاده، بی‌تفاوت نخواهد بود. در واقع وقتی عضو شورا گزارش خوبی از طریق رسانه‌ها دریافت کند، می‌تواند پیگیر آن باشد و از ظرفیت‌های خود مثل سؤال، تذکر و ابزارهای نظارتی، مدیریت شهری را وادار به پاسخگویی کند. بنابراین شوراها می‌توانند علاوه بر این که خودشان ابزار نظارتی بر عملکرد شورا و مدیریت شهری باشند، در شفاف‌سازی و روشن‌تر شدن این حوزه کارساز باشند.

این روزنامه‌نگار درباره‌ی ارزیابی خود از اثرگذاری این هفته‌نامه می‌گوید: ما به‌عنوان یک رسانه هنوز دوران طفولیت را پشت سر می‌گذاریم. آنچه کارنامه مجله نشان می‌دهد و خود ما هم بر آن واقف هستیم؛ هنوز تا ورود به هفته‌نامه تخصصی تأثیرگذار در حوزه‌ی شهری، فاصله‌ی بسیار داریم. در برخی موارد سعی کرده‌ایم وارد شویم ولی با وجود تعداد شهرهای زیاد و فضای گسترده‌ کار هنوز نتوانسته‌ایم خود را به‌ عنوان نشریه مدیریت شهری معرفی کنیم تا بتوانیم در رویدادهای آنها  دخیل و اثرگذار باشیم.

قنبرپور دربار‌ه‌ی این که آیا ویژه‌نامه‌ی خاصی برای انتخابات شورای شهر تدارک دیده‌اند، توضیح می‌دهد: مشخصاً ویژه‌نامه کاغذی منتشر نمی‌کنیم. درواقع با توجه به شرایطی که در فضای مجازی حاکم شده و آن‌ها مبنای خود را بر اطلاع رسانی سریع گذاشته‌اند، ما هم سعی کرده‌ایم، از پتانسیل‌های فضای مجازی خود یعنی سایت و کانال تلگرامی برای انتشار اطلاعات استفاده کنیم.

او اضافه می‌کند: تمام تلاش ما این است که یک شورا با اعضای  مسئول‌تر را به مردم معرفی کنیم نه شورایی که در برابر آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، سکوت کند و آن جایگاه را جایی برای کسب امتیاز خود ببیند.

قنبرپور با اشاره به موضوعات چند ماه اخیر مجله می‌گوید: تمرکز اصلی ما بر روی دو موضوع است، یکی معرفی زنانی است که می‌خواهند وارد شورا شوند؛ با هشتگ سهم زنان از شوراها که از اسفند راه انداخته‌ایم و می‌خواهیم این موضوع را عمومی کنیم چون یکی از مشکلات زنان این است که کمتر شناخته‌شده‌اند.

رشد ۶۰ درصدی عملکرد دیوان عالی کشور به نسبت سال ۹۷/ بیش از ۴۰ هزار زندانی از مرخصی اعطایی جدید قوه قضاییه بهره‌مند شدند
هم اکنون بخوانید

او ادامه می‌دهد: همچنین می‌خواهیم ظرفیت‌های مغفول شورا را تا ۲۹ اردیبهشت بشناسانیم. چراکه فقط مسئله این نیست که عده‌ای را به شورا بفرستیم درحالی‌که ظرفیت‌های دیگری هم در شوراها وجود دارد که می‌تواند بسیار کارساز و راهگشا باشد مثل شورای عالی استان‌ها.

قنبر پور در توضیح وظایف این شورا بیان می‌کند: شورای عالی استان‌ها در اصل صدویک قانون اساسی تعریف‌شده است. این شورا مثل مجلس شورای اسلامی عمل می‌کند ولی وظیفه‌اش پرداختن به امور محلی است که ظرفیت این نهاد تا به امروز مفغول مانده و با وجود گذشت چهار دوره از عمر شوراها، هنوز شورای عالی استان‌ها نتوانسته وظایف اصلی خود را ایفا کند و شاهدیم نمایندگان مجلس که وظیفه و نگاه ملی دارند، عموماً در حال انجام ‌وظیفه‌ی شوراهای شهر هستند مثل اعتبار گرفتن برای ساختن یک محله یا جاده.

او تصریح می‌کند: درحالی‌که این وظیفه شورای عالی استان است و برای همین تمام سعی ما این است که بیشتر به این دو موضوع بپردازیم و به مردم یادآوری کنیم همین شورایی که انتخاب می‌کنند، از دل آن شورای عالی استان‌ها انتخاب می‌شود و یک انتخابات درون‌گروهی است. پس باید در انتخاب خود دقت کنند.

بنا به گفته‌ی قنبرپور ایده‌ی اولیه‌ی این نشریه به احمدعلی کیخا، نماینده‌ی زابل در مجلس و مدیرمسئول این هفته‌نامه برمی‌گردد که علاقه‌مند بوده تا راه‌حل‌هایی را برای توسعه‌ی مناطق محروم و کم برخوردار مثل سیستان و بلوچستان پیدا کند و این که به‌عنوان یک فرد بومی چه اقدامات کارسازی می‌تواند انجام دهد. این نشریه اگرچه در دی‌ماه ۱۳۹۰«کلید ملی» به‌عنوان یک‌ دوهفته‌نامه اقتصادی فرهنگی و یک نشریه محلی سیستان و بلوچستان از وزارت ارشاد مجوز گرفت اما تا اواخر ۱۳۹۱ مجله منتشر نشد. در نتیجه‌ی مشورت قنبرپور با عده‌ای از روزنامه‌نگاران قدیمی برای یافتن موضوعات کمتر مورد توجه رسانه‌ها پیشنهاد شد در حوزه شورا و مدیریت شهری متمرکز شوند. در نهایت کلید ملی رسانه‌ای شد که به شورا و مدیریت شهری با تمرکز بر محیط‌زیست و مسائل زنان می‌پردازد.

 

منبع:شفقنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا