تصمیم‌گیری باید بر مبنای امکانات و مقدورات موجود باشد

به گزارش اعتماد نو ، دبیر کل حزب  کارگزاران سازندگی معتقدست که در خصوص آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری هنگامی می توان واضح تر سخن گفت که آقای حسن روحانی برای کاندیداتوری ثبت نام کند و صف بندی ها کاملا روشن شود. شاید یکی از دلایل این باشد که حامیان دولت اطمینان خاطر دارند و تصور می‌کنند طبق عرف سیاسی کشور ریاست‌جمهوری دو دوره‌ای است و ضرورتی برای اینکه فعالیت فوق‌العاده‌ای از خود بروز دهند، نمی‌بینند. از سویی ترفند مخالفان دولت این است که فضای انتخابات را خیلی داغ نکنند چراکه تجربه نشان داده است تاکنون و در ادوار مختلف با شکل‌گیری فضای پرشور انتخاباتی، اکثریت رای‌دهندگان به سمت اعتدال و اصلاحات تمایل داشته‌اند. به همین دلیل شاید چندان علاقه‌مند نباشند، فضا پرشور باشد. این دو دلیل باعث شده است که در آستانه انتخابات فضای گرم انتخاباتی را شاهد نباشیم.

کرباسچی می گوید  که در این انتخابات مانند تمامی ادوار گذشته اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا پایگاه رای خود را که اکثریت جامعه است پای صندوق بیاورند. باید به مردم و رای‌دهندگان یادآور شد که بالاخره بعد از یازده دوره ریاست‌جمهوری و هفت رییس‌جمهور منتخب پس از پیروزی انقلاب اسلامی صرف نظر از حرف‌های تبلیغاتی و انتخاباتی که ممکن است مردم‌پسند هم باشد، واقعیت‌های کشور چیست. هر چند مسائل برای مردم و حتی برای کسانی که خیلی در فضاهای تخصصی سیاسی و اقتصادی کشور هم ورودی ندارند کاملا روشن است. پیوستگی مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برای مردم واضح است. مردم می‌دانند، حرف‌های بدون اعتماد نو به نقل از برنامه و تحلیل‌های بدون ‌پشتوانه، راه به جایی نمی‌برد.
برای دستیابی به سطح مطلوب تولید و اشتغال و اقتصاد توانمند متکی به امکانات داخلی کشور، نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری و فناوری‌ها ی نوین هستیم و بدون داشتن سیاست خارجی مدبرانه و سیاست داخلی که امنیت خاطر شهروندان را تامین کند نه از امکانات جهانی می‌توان استفاده کرد و نه مردم فعالانه به کمک دولت می‌آیند و در امور مشارکت می‌کنند. اما آیا با حرف‌های کلی و شعارهای دلفریب می‌توان به این اهداف نایل شد؟ کلی‌گویی‌ها دیگر برای مردم جاذبه‌ای ندارد به همین دلیل نیز کاندیداها باید برای مردم شفاف بگویند راه‌حل این مساله چیست؟ دولت فعلی مسیری را برای خود تعیین کرد و خیلی شفاف در این چهار سال با حرکت در آن مسیر به سوی اهداف خود حرکت کرد.
ما با یک جمعیت ۸۰ میلیونی جوان اگرخواستار بالا رفتن توان اقتصادی و افزایش درآمد سرانه هستیم که همه بتوانند حداقل‌هایی را برای خود تامین کنند باید به سرمایه‌گذاری داخلی وخارجی فکرکنیم و باید فضای لازم را فراهم کنیم. اگر سرمایه‌گذاری و امکانات کشور محدود است و فناوری موجود در کشور پاسخ این نیازها را نمی‌دهد، باید روابط معقولی با دنیا برقرار کنیم. یک اقتصاد توانمند نمی‌تواند با انزوای کامل در دنیا شکل بگیرد. اگر بخواهیم از انزوا بیرون بیاییم باید سیاست خارجی فعال و معقولی داشته باشیم. ضمن اینکه از امکانات داخلی کشور به بهترین نحو استفاده کنیم. امکانات کشور را نباید صرف اعتماد نو به نقل از برنامه‌های زودگذر و عوام‌فریبانه کنیم. درعین حال توجه کنیم در یک سال و دو سال نیز این سرمایه‌گذاری‌ها پاسخ نهایی را نمی‌دهد و به نتیجه رسیدن آن نیازمند زمان است. حتی در دو دوره چهار ساله نیز کشور ممکن است پاسخ کامل و نهایی را نگیرد. کسانی که در مقابل این دولت و این اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها قرار می‌گیرند خیلی شفاف باید اعتماد نو به نقل از برنامه‌های خود را توضیح دهند و به جای حرف‌های عوام‌فریبانه پاسخ روشن بدهند راه‌حل‌شان برای دستیابی به یک اقتصاد توانمند چیست؟ اگر هر نامزد اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایش را اعلام کند و بگوید درسیاست خارجی درسرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در دسترسی به فناوری‌های روز در مبارزه با فساد و… چه رویکردی دارد و به چه سمت و سویی می‌خواهد سوق دهد، طبعا دولت روحانی و تیمی که با او کار می‌کنند حرف‌های گفتنی زیاد خواهند داشت. بعد از حدود چهار دهه از عمر انقلاب خوشبختانه صف‌بندی‌ها خیلی روشن است. عده‌ای در کشور به صورت شفاف طرفدار اعتدال و اصلاح امور و حرکت بر مبنای تعقل و تدبیر هستند. عده‌ای هم به اشکال مختلف به دنبال شعارهایی هستند که اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای آنها ندارند. حال این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند به کدام گروه و طیف فکری میدان بدهند. جریانی و مجموعه‌ای با شعارهایی کلی و بدون پشتوانه و تدبیر آیا مورد خواست مردم است یا خیر؟

توییت زاهدی در واکنش به اظهارات برخی داخلی ها در خصوص انتخابات آمریکا
هم اکنون بخوانید

در این فضا آنهایی هم که احیانا ناامید از اصلاح کشور هستند و خود را از صحنه تصمیم‌گیری کنار کشیده‌اند توجه داشته باشند که عدم شرکت آنها به معنی دادن کشور به دست کسانی است که تدبیر و تعقل در رفتارهای سیاسی‌شان وجود ندارد. آنهایی که در عمل به مردم نشان داده‌اند که روی کار آمدن‌شان چه تاثیری در زندگی و سرنوشت مردم داشته است. باید به هموطنان‌مان یادآور شویم که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کشور با همین امکانات و مقدورات موجود وابسته به تصمیم آنان برای مشارکت در انتخابات است. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند این امر را برای مردم تشریح کنند، معضلی در انتخابات آتی نخواهیم داشت و مشارکت مردمی بالا خواهد بود.

 

منبع:روزنامه اعتماد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا