انتخابات شوراها، متنی در حاشیه

قطعاً مهم‌ترین رویدادی که جناح‌های سیاسی مختلف این روزها خود را برای آن آماده می‌کنند چیزی از جنس انتخابات است، انتخابات‌های ریاست جمهوری، میان‌دوره مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا که هر سه ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهند شد. در این میان به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا -علی‌رغم اهمیت ویژه‌ای که دارند- توجه کمی می‌شود. دلیل این کم‌توجهی چه می‌تواند باشد؟

این روزها با نزدیک شدن به مراحل مقدماتی سه انتخاباتِ پیشِ رو، تنور این عرصه‌ بیش‌ازپیش داغ شده است. بیشترین کشمکش‌ها بر سر انتخابات ریاست جمهوری است، عده‌ای در حال انجام زیرپوستی تبلیغات هستند و معدود افرادی در این زمینه تخصص کافی ندارند و زیرپوستی‌هایشان به قولی اظهر من الشمس است! نه استخدام‌های فله‌ای می‌تواند غیرمنتظره باشد، نه انتشار کلیپ‌های عجیب‌وغریب و نه حتی توزیع سیب‌زمینی! از مهم‌ترین دلایل توجه مضاعف به این انتخابات تأثیر بیشتر این انتخاب بر زندگی مردم و فراگیر بودن کاندیداها و یا به عبارتی تشابه حق انتخاب افراد در کل کشور است. و اما انتخابات میان‌دوره مجلس شورای اسلامی به توجه ویژه‌ای نیاز دارد که البته این توجه را بیشتر از حوزه‌هایی می‌طلبد که این انتخابات در آن‌ها برگزار خواهد شد، پس بدون پرداختن به انتخابات  میان دوره مجلس شورای اسلامی سراغ اصل مطلب می‌رویم.

انتخابات دیگری تحت عنوان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد که معمولاً کمتر مورد توجه مردم و حتی مسئولین قرار می‌گیرد. این کم توجهی چند دلیل می‌تواند داشته باشد. ازجمله این‌که فراگیری کاندیداها از سایر انتخابات‌ها کمتر است، کار نمایندگان هر حوزه تأثیر کمتری بر سایر حوزه‌ها می‌گذارد و مهم‌تر از همه این‌که مردم کمتر تأثیر این انتخابات را در زندگی‌شان می‌بینند، آن‌ها تا قبل از انتخابات ولی‌نعمت‌ کاندیداها هستند و انتخابات که تمام می‌شود صرفا مستمع عبارت «حاجی حاجی مکه!». تا دوره بعد انتخابات کمتر حرفی از شورای شهر و روستا می‌شنوند! و اما این کم‌توجهی به انتخابات شوراها دلیل بر اهمیت کمتر شوراها از سایر نهادها نیست، به قانون تشکیلات شوراها و وظایف و اختیاراتشان که نگاه بیاندازید به خوبی به اهمیت این نهاد پی می‌برید. از سایر وظایف و اختیارات شوراها که بگذریم بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و چاره‌اندیشی در این رابطه خود به‌تنهایی اهمیت شوراها را نمایان می‌کند. از جهت این‌که رفع کمبودها، نیازها و نارسایی‌های منطقه‌ای درگرو انتخابات شوراها است می‌توان گفت شوراهای اسلامی شهر و روستا موثرترین نقش در توسعه شهری را دارند. زمانی که به توسعه یافتگی استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور می‌نگریم اهمیت توسعه را دوچندان حس می‌کنیم، توسعه‌ای که بدون وجود تصمیمات درست و به‌جا امکان پذیر نیست و قطعا این تصمیمات از شوراهایی کارآمد حاصل می‌شود .

ترامپ چین را تهدید کرد؛ پایبندی آمریکا به سیاست «چین واحد» مشروط است
هم اکنون بخوانید

با توجه به مشکلات موجود «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» این روز‌ها پا را از یک حق فراتر گذاشته و به یکی از مهم‌ترین وظایف اجتماعی ما تبدیل شده. رسم دیرینه‌ی هم‌زمانی انتخابات شوراها با سایر انتخابات‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل مغفول ماندن این انتخابات است. لذا باید به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و زمانبندی این انتخابات و مقدماتش توجه داشت و با هوشیاری تمام در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری اخبار انتخابات شوراها و کاندیداها را رصد کرد تا در شلوغی آن روزها شوراها را فراموش نکرده و بر این رویداد اشراف کامل داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا