یافته‌های جدید از بادهای سریع سیاه‌چاله‌های کهکشانی

به گزارش اعتماد نو ،  محققان دانشگاه Caltechآمریکا با استفاده از تلسکوپ‌های NuSTAR ناسا وXMM-Newton متعلق به ESA یک ابرسیاه‌چاله را رصد کردند.

آنها متوجه شدند بادهای قدرتمند درون سیاه‌چاله‌ها به سرعت گرم و سپس سرد می‌شوند. همزمان سیاه‌چاله مواد کهکشانی را به سمت خود می‌کشد.

همچنین در این تحقیق دانشمندان متوجه اشعه‌های ایکسی شدند که از لبه سیاه‌چاله منتشر می‌شوند. این اشعه‌ها محیطی کاملا بی‌نظم ایجاد می‌کنند و همزمان گاز، غبار و مواد دیگر را به سمت خود می‌کشند و بادهایی بسیار سریع از این مواد می‌سازند.

اشعه‌های ایکس سبب می‌شوند دمای باد بسیار بالا رود و به میلیون‌ها درجه فارنهایت برسد. پس از این فرایند بادها به تدریج سرد می‌شوند و دوباره چرخه جذب مواد آغاز می‌شود.

این بادها در حقیقت جریان‌های گاز داغ هستند که با یک‌چهارم سرعت نور حرکت می‌کنند. دانشمندان معتقدند بادهای بسیار سریع بر کهکشان میزبان سیاه‌چاله تاثیرهای مختلفی دارد.

فیونا هریسون، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «این تحقیق اطلاعات ارزشمندی از میزان انرژی فراهم می‌کند که بادهای بسیار سریع در کهکشان محل سکونت خود منتقل می‌کنند. جالب آنکه در این بادها موادی مانند آهن و منیزیم نیز جذب شده‌اند».

منبع:آنا

گزارش ناسا درباره ابر متان در تهران برای ما اعتبار ندارد/ تشکیل کارگره برای بررسی و تحقیق
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا