اصولگرایان یقین دارندهیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی رقیب قدرتمندی برای روحانی نیست

به گزارش اعتماد نو ، حجت الاسلام رسول منتجب ‌نیا طی مصاحبه ای  اظهار داشت: برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پیش بینی من از اول این بود و هنوز هم بر این اساس هستم که اصولگرایان نمی توانند به وحدت و توافق برسند؛ یعنی به معنای عام کلمه که شامل اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و هواداران آقای احمدی نژاد، این سه طیف هر چند که جبهه ای را تشکیل داده اند و بخشی از اینها در آن حضور دارند اما نمی توانند به وحدت نظر برسند.
وی اضافه کرد: لذا پیش بینی من این بود و هست که اصولگرایان سنتی دنبال این هستند که یک کاندیدای مورد نظر را معرفی کنند چون نمی توانند کناره گیری کنند، به زیانشان است و حاضر نیستند همگی بجز تعدادی محدود از شخصیت های معتدل و اصولگرا، از آقای روحانی حمایت کنند و مابقی ناچارند برای حفظ خودشان کاندیدایی را معرفی کنند.
منتجب نیا تاکید کرد: من فکر می کنم آقایان(اصولگرایان) یقین دارند که هیچ کدام از کاندیداهای آنها رقیب قدرتمند و قابل توجهی برای آقای روحانی نیست. اما برای همین مساله که چاره ای جز حضور در انتخابات و معرفی کاندیدا ندارند ممکن است یکی از آقایان که تاکنون مطرح کرده اند یا فرد دیگری را مطرح کنند.
وی گفت: جبهه پایداری هم مصر است که کاندیدایی را داشته باشد به خاطر این که تازه وارد صحنه شده اند و می خواهند موجودیت خودشان را حفظ و ابقا کنند و گسترش دهند؛ حال امر دایر است بین این که جبهه پایداری به صورت مستقل کاندیدایی را معرفی کند یا این که با هواداران احمدی نژاد ائتلاف کنند.
منتجب نیا توضیح داد: فکر می کنم اصولگرایان سنتی با هواداران احمدی نژاد به توافق نمی رسند؛ ممکن است و احتمال آن ضعیف است که با جبهه پایداری به وحدت برسند و با احمدی نژاد نه.
وی افزود: طیف سوم اصولگرایان نیز که هواداران احمدی نژاد هستند ابتدا امید داشتند که با حضور رئیس جمهوری سابق در صحنه بتوانند در آینده، قوه مجریه را در اختیار داشته باشند. من همان زمان هم معتقد بودم که حضور احمدی نژاد خطر جدی نیست که روحانی را تهدید کند چون به اندازه کافی مسایلی بود که می شود بر آن تکیه کرد و احمدی نژاد یا رد صلاحیت شود یا رای قابل توجهی را نتواند بیاورد که برای روحانی تهدیدی باشد.
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: حال که احمدی نژاد در صحنه نیست. نفر دوم که این طیف می خواهد او را کاندیدا کند هیچ کدام شانس رای آوردن را ندارند و خودشان هم می دانند؛ فرض کنید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهوری دولت دهم و دیگر افرادی که هستند نمی توانند از مردم ما در رقابت با روحانی رای بیاورند.
وی افزود: تنهاهدف اینها حفظ بقای خودشان درصحنه سیاست است. احمدی نژاد و طیفشان می خواهند درعرصه سیاست بمانند برای آینده های دور و نزدیک و فکر می کنند بقایشان درعرصه سیاست منوط به حضور در انتخابات است. حضور در انتخابات هم که بدون کاندیدا معنا ندارد نمی خواهند نه کاندیدای اصلاح طلب و نه کاندیدای اصولگرایان سنتی را حمایت کنند.
وی گفت: لذا احتمال زیادی وجود دارد که اینها نیز نامزد انتخاباتی معرفی کنند و در مجموع اعتقاد دارم که اصولگرایان بین دو تا سه نامزد خواهند داشت و وحدت و انسجامی را نمی توانند در انتخابات به دست آورند.
منتجب نیا اظهارداشت: اصلاح طلبان و اعتدال گرایان هم به رغم این که تا به حال در جلسات به طور جدی، موافق و مخالف، بحث نکردند که بحث شود و به صورت مصوبه درآورند اما می شود استنباط کرد که اکثریت قریب به اتفاق این جبهه پشت سر رئیس جمهور فعلی هستند و نامزد آنها روحانی است.
وی توضیح داد: در این جا دو دیدگاه هست؛ یک این که احتمالات زیادی را در نامزد شدن روحانی خواهیم داشت. برای پیشگیری از این احتمالات برخی معتقدند آلترناتیو یا آلترناتیوهایی را در طول و عرض ایشان از همین حالا معرفی کنیم.
منتجب نیا اضافه کرد: نظر دیگر این که این کار، کار صحیحی نیست و آن این که فعلا روی روحانی تاکید کنیم و این منافاتی ندارد که یکی دو نفر در زمان خود ثبت نام کنند که اگر مشکلی پیش آمد که انشاء الله پیش نمی آید این ها وارد صحنه شوند اما افرادی باشند که هم شانس موفقیت و شرایط و شایستگی لازم را داشته باشند و هم حضورشان مشروط به این باشد که روحانی در صحنه نباشد.
وی گفت: چنین وحدت نانوشته ای را انسان می تواند از اعتدال گرایان و اصلاح طلبان احساس کند؛ بحثی که دربین دوستان مطرح است این که ما در سال ۹۲ به دلیل مسایلی که به وجود آمد و رد صلاحیت آیت الله هاشمی و مسایل دیگر به سرعت همه پشت سر روحانی قرار گرفتیم و از ایشان حمایت کردیم بدون این که صحبتی، گفت و گویی و هم اندیشی انجام شود.
وی ادامه داد: برای سال ۹۶ نوع دوستان این نظر را دارند که ما باید بحث هایی با روحانی و نزدیکان ایشان داشته باشیم و افکار و اندیشه ها را به هم نزدیک کرده و خواسته ها و مطالبات را با هم مضاربه کنیم و درنتیجه به جمع بندی واحدی برسیم که خواست های اصلاح طلبان و اعتدال گرایان چه هست، نسبت به عملکرد ایشان در دوره اول چه نظرت، انتقادها و پیشنهادیی هست. در بدنه اصلاح طلبان این بحث وجود دارد.
وی افزود: بنده معتقدم هر چه زودتر چنین جلساتی تشکیل شود و با هم تبادل نظر کنند و بعدا با قدرت و قوت این جبهه بتواند از روحانی حمایت کند.

سوم خرداد روز پیروزی ملت ایران در برابر یک توطئه بزرگ جهانی بود
هم اکنون بخوانید

 

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا