به آشتی ملی معتقد هستم

به گزارش اعتماد نو ،  احمد توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، در مراسمی که با موضوع خواسته‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به همت انجمن اسلامی دانشجویان در آمفی‌تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، با تاکید بر اینکه شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و بقیه اهداف نظام ذیل این شعار تعریف می‌شد، افزود: جمهوری اسلامی از مستقل‌ترین کشورها به خصوص در جهان سوم است. اگر تصمیمات داخلی هر کشوری بدون دخالت نیروهای خارجی انجام شود، آن کشوراستقلال دارد؛ قدرت تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی به قدری است که می‌تواند مرزهای امنیتی را جابه‌جا کند و از ملت خود دفع بلا کند. ما در منطقه تعیین‌کننده هستیم و این اقرار دشمنان ما نیز هست.

نماینده دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استقلال وجوه مختلف دارد، اظهار کرد: در بعضی از ابعاد استقلال موفق نبودیم مانند استقلال اقتصادی.

وی ادامه داد: استقلال اقتصادی به این معنا نیست که ما هر چیزی که بخواهیم را خودمان تولید کنیم؛ بلکه معنایش این است که هرچیزی را که بخواهیم بتوانیم تامین کنیم. نباید دور کشور دیوار کشید و با بقیه کشورها ارتباط نداشت؛ البته این ارتباط باید از روی اراده باشد نه از روی اجبار.

توکلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب آزادی وجود نداشت و به شدت خفقان بود اظهارکرد: من ششم دبیرستان که بودم لایحه‌ای درباره حقوق خانواده در مجلس مطرح شده بود و من درباره آن فقط اظهارنظر کردم، روز بعد پدر و عمویم را که از بزرگان شهر بودند احضار کردند و به آنها تذکر دادند که مراقب پسرت باش.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن بیان خاطراتی از قبل انقلاب و زندان‌های حکومت پهلوی با تاکید مجدد بر عدم آزادی در آن زمان، به بررسی آزادی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب آزادی بیشتری وجود داشت در حدی که حتی مجاهدین خلق در آن زمان در شهر ما دفتر داشتند و بیشتر روشن‌فکر مآب‌هایی که اغلب چپ بودند یا به تعبیر امام چپ آمریکایی، باعث شدند که فضا تنگ بشود و ترورها فضا را تنگ کرد. الان آزادی ما مخدوش است. البته همین که می‌گویم آزادی مخدوش است یعنی آزادی داریم. قبل انقلاب حتی در خانه آرام حرف می‌زدند و می‌ترسیدند صدایشان ضبط شود. الان خیلی حرف‌ها را می‌زنند و اعتراض می‌کنند به نظام جمهوری اسلامی و بعد هم می‌گویند آزادی نیست.

پیکر ابتهاج به سمت ایران پرواز کرد
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه در خصوص شعار جمهوری اسلامی انقلاب گفت: جمهوریت از اول انقلاب وجود داشت و هنور هم وجود دارد. شما در هیچ جای دنیا سراغ ندارید که کسانی حکومت را توسط مردم سرنگون کنند و بعد به زور آن را نصیب خود نکنند؛ اما در جمهوری اسلامی از همان ابتدا مردم همه کاره بودند.

توکلی افزود: روزی که آقا می‌خواستند حکم تنفیذ آقای خاتمی را بدهند، آقای هاشمی که از جا برخاستند تا حکم را بخوانند من خیلی جلوی خودم را گرفتم تا از دیدن این صحنه گریه نکنم زیرا بعد از انقلاب رئیس‌جمهور اول ما که فراری شد، رئیس‌جمهور دوم ما که شهید شد، رئیس‌جمهور سوم ما که رهبر شد و باز هم جای ریاست جمهوری خالی ماند؛ خدا رحمتش کند آقای هاشمی رفسنجانی اولین کسی بود که بر خلاف اینکه کانون‌های قدرت می‌خواستند آقای ناطق شود، مقامش را برای احترام به مردم به منتخب آن‌ها تقدیم کرد. این صحنه‌ای بود که در طول تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران سابقه نداشت.

این نماینده دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: مردم از اسلام بدشان نمی‌آید ولی می‌گویند اگر اسلام این است که شما می‌گویید ما نمی‌خواهیم. در اسلام، عدالت فرض مسلم است و به همین علت، مردم اعتقاد داشتند انقلاب بشود نانشان در روغن است. این اعتقاد درست هم بود زیرا حکومت علی (ع) و پیغمبر(ص) را دیده بودند.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که مردم به حاکمانشان بیشتر از پدرانشان شبیه هستند، گفت: انقلاب ما گرفتار اشرافیت است. از اواخر جنگ آسیب‌ها ذره ذره آغاز شد. مسلما وقتی سران حکومت به سمت رفاه‌طلبی و امتیازخواهی و اشرافی‌گری بروند مردم هم شبیهشان می‌شوند و چون قدرتش را ندارند از راه خلاف می‌روند. دستاوردهای انقلاب ما با کودتا و جنگ و مسائل دیگر هرگز از بین نخواهد رفت، اما اگر با فساد مبارزه نشود انقلاب از بین خواهد رفت؛ مبارزه با فساد از نان شب واجب تر است.

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص این سازمان اظهار کرد: کارهای مختلفی در این سازمان انجام می‌شود از جمله شناسایی ساختار فساد، پیشنهاد جایگزین، ارائه پرونده آن به قوه قضائیه، قوانینی که به شفافیت کمک می‌کند ولی متروکه شده است را رایج می‌کند و حقوق شهروندی را آموزش می‌دهد.

در ادامه، توکلی در پاسخ به سئوالات دانشجویان در خصوص حصر و آشتی ملی، اظهار کرد: حصر اگرچه بد است اما یک چاره‌اندیشی بود زیرا اگر محصور نمی‌شدند باید محاکمه می‌شدند و مشکل شکل می‌گرفت چون از نظر اسلامی حکمشان معلوم است و این نه برای نظام خوب بود نه برای مردم و نه برای خود آنها. آقای موسوی و کروبی در درجه اول به خودشان خیانت کردند زیرا بر خلاف قول خود عمل کردند؛ در مناظره آقایان موسوی و احمدی‎نژاد به عقیده من بهترین و قویترین و درست‌ترین ایرادی که آقای موسوی به آقای احمدی‌نژاد گرفت این بود که گفت تو قانون را قبول نداری و تو قانون‌شکن هستی، خودش از این مجرا آزمایش شد؛ اگر مشکلی هست که نباید در خیابان تحصن کرد، باید روال عادی خودش را طی کند.

آیین‌نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی تصویب شد
هم اکنون بخوانید

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: نمی‌گویم آن‌ها خائن فاعلی هستند اما خائن فعلی هستند و به آرمان‌های خودشان هم خیانت کردند؛ آقای موسوی که نخست وزیر بود یک زمان و آقای خاتمی که خود را فرزند معنوی امام می‌دانست که بر آزادی فلسطین دائم تاکید داشت، دیدند که روز قدس شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر داده شد، گرچه کسانی که این شعارها را می‌دادند یک سیلی هم حاضر نیستند برای ایران بخورند و مال هم فدای ایران نمی‌کنند چه برسد به جان و اگر هم جنگی شود باز همان کسانی جان خود را فدا می‌کنند که مورد هجوم این افرادی که شعار می‌دهند، هستند.

توکلی افزود: توبه یعنی لجاجت را کنار بگذارند. من به آشتی ملی معتقد هستم و باید کاری کرد که این قضیه تمام شود. بهترین و کم هزینه‌ترین راه این است که کتبا و رسما عذرخواهی شود. آقای خاتمی شخصیتی محترم است که می‌توانست در همان زمان با یک جمله از آن همه اتفاق جلوگیری کند. سیاست درک زمان است که بدانیم چه کاری چه موقع خوب است. الان پیشنهاد من همین است که آقای خاتمی رسما و کتبا عقب‌نشینی کند؛ عقب‌نشینی اصطلاح است در واقع با این کار پرواز می‌کند. من اصلا خوشحال نیستم و این را از صمیم قلب می‌گویم و حتی گاهی شاید برای آقایان گریه هم کرده باشم چون آنها را شیعه می‌دانم و اعتقاد دارم باید حفظ شوند، اما از بعضی اتفاقات نمی‌توان گذشت. من به عنوان سیاستمداری که نیم قرن فعالیت دارد، عذرخواهی را به نفع نظام می‌دانم و ان‌شاءالله آشتی ملی اتفاق خواهد افتاد.

 

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =

دکمه بازگشت به بالا