اصلاح‌طلبان می‌خواهند بی‌واسطه با رهبری حرف بزنند

به گزارش اعتماد نو ، حجت‌الاسلام محسن رهامی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه چرا اصلاح طلبان طرح آشتی ملی با توجه به موضوع و ارتباط با رهبر معظم انقلاب را مطرح کرده اند، گفت: اصلاح طلبان قبلأ هم با مقام معظم رهبری بی‌ارتباط نبودند؛ آیت الله خامنه‌ای یک شخصیت فرهنگی هستند، قبل از ریاست جمهوری که بعنوان نماینده مردم تهران در مجلس بودند، و نیز در دوره فعالیت حزب جمهوری اسلامی، با آقایان کروبی و موسوی و نمایندگان مجلس، ازجمله بنده، ارتباط کاری داشتند.

این حقوقدان و استاد دانشگاه تصریح کرد: از نظر جایگاه حقوقی هم به عنوان رهبری، ضرورت دارد که اصلاح طلبان و اصولگرایان با ایشان در تعامل باشند، به خصوص که اصلاح طلبان در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنند نمی‌توانند به این جایگاه مهم که ستون وسط خیمه نظام محسوب می‌شود بی‌ارتباط باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: بعضی از جریان‌های تند افراطی اصولگرا تلاش‌ می‌کنند اصلاح طلبان را بی اعتنا به رهبری و جایگاه رهبری نشان دهند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در ادامه افزود: از جهتی هم برخی از جریانات افراطی منتسب به اصلاح طلبان، حرکت‌های تند افراطی اصولگرایان را تقویت کردند و مواضعی گرفتند که به نحوی نشانگر زاویه با رهبری بوده، و این موضوع، برای جناح های مخالف اصلاحات مستمسکی شده تا اصلاح طلبان را افرادی ناهماهنگ با رهبری جلوه دهند.

وی ادامه داد: جریان های اصلی و منطقی اصلاح طلب تلاش می‌کنند تا نشان دهند ما نسبت به جایگاه رهبری و هم نسبت به شخص رهبر، حرمت قائلیم و در چارچوب قانون اساسی، از ایشان حمایت می‌کنیم و به هیچ وجه بنای رقابت با جایگاه رهبری نداریم.

رهامی خاطرنشان کرد: ممکن است نسبت به برخی از افراد، نهاد ها وحوزه‌های منتسب به رهبری و یا عملکرد آنها، انتقاد داشته باشیم، مثلا بعضی از اعضای شورای نگهبان، بعضی از ائمه جمعه، یا برخی از فرماندهان نظامی، ولی تلاش می‌کنیم که این انتقاد را که امری طبیعی بوده و مخالفتی با اساس جایگاه رهبری ندارد را به نحو منطقی و مناسبی به ایشان اعلام کنیم که موجب تضعیف رهبری نظام نشود.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی این تعامل را بسیارخوب برقرار می‌کردند و خیلی از مسائلی که نیرو‌ها و احزاب اصلاح طلب داشتند را به رهبری منتقل می‌کردند؛ با رحلت ایشان خلأ بزرگی ایجاد شد، امروز این ضرورت وجود دارد که این خلأ جبران گردد، دیدگاه‌های ما بی واسطه و یا مستقیم، به رهبری منتقل گردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: البته این موضوع را از سال های گذشته شروع کرده ایم، از جمله بنده به عنوان مسئول تعامل و رایزنی اصلاح طلبان، سال گذشته ملاقات هایی با برخی از شخصیت ها و مراجع نظیر آیت الله یزدی، آیت الله مؤمن و برخی مسئولین نهاد‌های زیر نظر رهبری داشتم تا فضایی که در انتخابات مجلس هشتم و نهم و خصوصا انتخابات سال ۸۸ بوجود آمد و باعث شکاف در جریان‌های سیاسی شده بود، تا حد امکان، به یک فضای همکاری و تعامل تبدیل شود.

رهامی گفت: تلاش ما این است که در چارچوب قانون اساسی، همکاری مؤثر داشته باشیم، بار ها هم اعلام کرده‌ایم که ما یار و یاور نظام و رهبری هستیم و نه رقیب، در مسائل کلان بین المللی و داخلی نقطه نظراتی اصلاحی داریم که این نقطه نظر‌ها، در بعضی موارد لزومأ ممکن است موافق نظرات رهبری نباشد.

محدودیت‌های جدید برای خاتمی موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی می‌شود
هم اکنون بخوانید

این حقوق دادن در ادامه با بیان اینکه باید این دیدگاه‌ها را به ایشان ارائه کنیم؛ اظهارداشت: اصلاح طلبان یک مجموعه از نیرو‌های با تجربه نظام هستند که اکثرأ از مدیران ارشد دهه ۶۰ کشور می‌باشند، و به عنوان کارشناس و کسانی که می‌خواهیم باری از دوش ایشان برداریم نقطه نظراتمان را ارائه می‌کنیم، اما به هرحال تصمیم نهائی با ایشان است.

رهامی تاکید کرد: باید این خلأی که بعد از رحلت آیات هاشمی و موسوی اردبیلی ایجاد شده است را پرکرده و فضای مه آلودی که برخی ها ایجاد می‌کنند تا واقعیت ها دیده نشود را شفاف کنیم، زیرا این روند نه به نفع اصلاح طلبان و نه به نفع نظام و رهبری می باشد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار داشت: مصوب اخیر شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مبنی بر دعوت از بنده برای عضویت و شرکت درجلسات شورا، دعوت به ادامه همکاری‌هایی است که قبلا بعنوان مسؤل کمیته تعامل و رایزنی شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به عهده داشتم تا با توجه به تجارب قبلی، زمینه تعامل و تفاهم بیشتری در بین نیرو‌های اصلاح طلب فراهم شود.

رهامی با اشاره به انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران در سال ۹۲ گفت: ما خیلی تلاش کردیم که نیرو‌های متخصص و وفادار وارد شورا شوند، کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که مسؤلیت نهایی کردن لیست نامزدهای شورای چهارم را به عهده داشت، نامزدهای منفرد و نیز نامزدهای معرفی شده تمامی احزاب و تشکل‌ها را مورد بررسی دقیق قرار داد، نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی نوعأ دفاع از نامزدهای معرفی شده را به عهده داشتند، خانم راستگو هم سهمیه حزب مربوطه خود بود که با توجه به سابقه همکاری با شورای مرکزی حزب متبوع خود و تجربه در مجلس پنجم، در لیست ۳۱ نفره شورا قرار گرفت، از لیست ما از ۱۴ نفر موفق شدند به شورای تهران راه پیدا کنند، و تاکنون اکثریت قریب به اتفاق آنها یعنی ۱۳ نفر این جمع منجسم عمل کرده، و فقط یک نفر آنها به تعهدات تشکیلاتی پایبندی نشان نداده است. ضمنأ ورزشکاران شورا از طریق لیست مستقل خودشان به شورا راه یافته اند و جزء لیست کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نبودند.

وی خاطر نشان کرد: شورای چهارم در فضای بسیار مسدود و امنیتی دولت دهم و رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح طلب از طرف هیأت‌های اجرائی دولت وقت و هیأت‌های نظارت مجلس نهم شکل گرفت و دست ما بسته بود و چندان جای مانور نداشتیم.

رهامی در خصوص معیارهای نامزدهای شورای پنجم نیز تأکید کرد: با توجه به تجارب شورای اول تا چهارم ونیز با عنایت به مأموریتها و مسؤلیتهای شورای شهر، افراد متناسب با این مأموریت در اولویت قرار خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: برای قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان لازم است افراد شناسایی شده تخصص هایی را داشته باشند. داشتن تخصص و تجربه درمدیریت شهری، مسائل مالی و بودجه ای کلان، معضلات مبتلا به کلانشهرها از قبیل آلودگی هوا، ترافیک، ساخت و سازهای نامناسب، آسیب های اجتماعی، مشکلات خاص شهرک‌های حاشیه ای، زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه، از جمله این معیارهاست.

اعزام نیرو توسط پنتاگون به خاورمیانه
هم اکنون بخوانید

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه در مجلس دهم نیز برخی از افرادی که با انتساب به اصلاح طلبان وحمایت آنها و یا حامیان دولت وارد مجلس شدند؛ به بعضی تعهدات تشکیلاتی عمل نکردند، اظهار داشت: در فضایی که احزاب و تشکل‌ها فعالیت حزبی تمام عیار و قدرت مانور ندارند و لیست‌ها بیشتر با حمایت اشخاص و بصورت هیأتی و محفلی بسته می‌شود، این نوع عملکردها تا حدی طبیعی است، اتفاقأ در مورد شورای چهارم این ضعف کمتر از مجلس دهم می‌باشد، ما در تلاش هستیم تا با بررسی سوابق نامزدها و اخذ تعهدات بیشتر، آسیب پذیری پس از انتخابات را کاهش دهیم.

رهامی افزود: تنها راهی که وجود دارد تا دیگر شاهد این گونه موارد نشویم این است که افراد در حزب‌ها فعالیت طولانی داشته باشند و خودشان را در مسؤلیت‌های مختلف از بخشداری و فرمانداری و استانداری و امثال آنها، نشان دهند و بعد از چندین سال تجربه صلاحیت و سوابق کافی برای ورود به مجلس و شورای شهر را پیدا کنند، در همه احزاب دنیا هم این چنین است و یک فرد نمی تواند مثلأ امروز عضو حزبی شود و فردا در لیست آن حزب برای انتخابات مجلس و شورای شهر، که یکی پارلمان ملی ودیگری پارلمان شهری ومحلیست، قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در ایران متأسفانه قواعد مربوط به ورود به پارلمان ملی و یا محلی، رعایت نمی شود و بعضأ، افراد بدون سوابق روشن سیاسی وکسب تجارب وتخصص مربوطه و لازم و مشخص شدن گرایش‌ها و توانائی‌ها، به مجلس یا شورای شهر راه پیدا می‌کنند، که عملأ توانائی حل معضلات و مواجه با بحران‌های ملی و منطقه ای و محلی، و برداشتن باری از دوش مردم را ندارند. از طرفی کمبود منابع مالی احزاب برای فعالیت‌های تبلیغاتی و حمایت از نیروهای صاحب صلاحیت و متخصص از یک طرف، میدان را برای کسانی که خود توان مالی برای تبلیغات فردی را دارند، باز می‌گذارد و از طرفی دیگر رد صلاحیت های گسترده نامزدها، موجب شده که دست احزاب، در ارائه لیست مورد انتظار جامعه و در طراز یک نظام مردم سالار و درحال توسعه، یعنی نظام جمهوری اسلامی، بسته شود و نتیجه همین می‌شود که می‌بینید.

رهامی با اشاره به انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: در مجلس دهم حدود ۸۵ نفر از کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان در تهران که چند دوره نماینده مجلس، وزیر، معاون وزیر و استاندار و نوعا افراد با تجربه و کار کشته ای بودند، اکثرأ بدون داشتن هیچ گونه محکومیت قضائی و اخلاقی، و صرفا با عناوین کلی، رد صلاحیت شدند و ما مجبور شدیم در روز های آخر لیست را از میان افراد کمتر شناخته شده ببندیم، که امیدواریم با تلاش هایی که صورت می‌گیرد، روز به روز عملکرد آنها بهتر شده و رضایت مردم را هرچه بیشتر جلب کنیم.

 

منبع: آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =

دکمه بازگشت به بالا