شهرداری با وجود درآمد‌های میلیاردی اعتبارات آتش نشانی را کامل پرداخت نکرد

اعتماد نو : محمد سالاری درباره توضیحات شهردار تهران در مجلس درباره حادثه پلاسکو گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که نمایندگان مجلس موضع‌گیری صریح و انتقادی نسبت به سخنان شهردار تهران داشتند؛ فرافکنی مسئولیت از شهرداری تهران به سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها و اتخاذ رویکردی است که گویی شهرداری تهران هیچ قصوری نداشته است.

وی ادامه داد : با اینکه در این حادثه تمام ظرفیت مدیریت بحران و آتش‌نشانی تهران و حتی ظرفیت برخی از سایر نهادها تجمیع شد، ولی مشاهده کردیم که تعداد قابل توجهی از آتش‌نشانان ما در مقابل چشم مردم و مسئولان جان خود را از دست دادند و این موضوع باعث شد که نمایندگان مجلس سخنان شهردار را نپذیرند.

سالاری خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری افکار عمومی نیز تاثیر بسیاری بر موضع‌گیری‌های نمایندگان مردم در مجلس داشته است و  این روحیه شهردار که در برابر مردم پاسخگو نبوده و کاستی‌ها و قصوراتی که درحوزه تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ وجود داشته را نپذیرفته است، موجب بروز واکنش های تند و صریح نمایندگان مردم در مجلس شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت حضور شهردار تهران در شورای شهر پیش از حضور در مجلس و ارائه گزارش به اعضای این شورا و پاسخگویی به سوالات آنان، تصریح کرد: درچنین شرایطی شهردار تهران کمتر می‌توانست فرافکنی کند، زیرا اعضای شورای شهر در فرآیند تدوین اعتماد نو به نقل از برنامه ۵ ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران بوده و در این اعتماد نو به نقل از برنامه ماموریت‌های ایمنی و مدیریت بحران را خیلی جدی و ملموس پیش‌بینی کرده‌اند.

هفته آینده خداحافظی از شورای شهر
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: ما در این اعتماد نو به نقل از برنامه مجموعه‌ای از احکام و تکالیف مشخص، صریح، واضح، عملیاتی و سنجش‌پذیر را برای شهرداری تهران تصویب و مشخص کردیم که هر سال شهرداری در ارتباط با ارتقا ایمنی ومدیریت بحران در شهر تهران و ساختمان‌های شهر تهران چه اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه‌های سنواتی نیز نه تنها از  آنچه که شهرداری تهران به عنوان لایحه در خصوص ایمنی و خرید تجهیزات آتش‌نشانی پیشنهاد داده؛ کم نکردیم بلکه بیش از اعتبارات درخواستی شهرداری نیز برای این منظور تصویب کرده‌ایم، عنوان کرد:‌ اما در عمل مشاهده کردیم تمامی بودجه تصویبی تخصیص نیافته، این درحالی است که شهرداری تهران به بسیاری از تکالیف اعتماد نو به نقل از برنامه ۵ ساله عمل نکرده و بنا به صلاحدید خود به برخی  حوزه‌ها تخصیص بیشتری داده است.

نائب رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر افزود: شهرداری به موجب اختیاراتی که دارد؛ می‌تواند ۱۰ درصد بودجه را براساس تشخیص خود جا به جا کند که در حوزه آتش‌نشانی نه تنها به بودجه اضافه نکرده، بلکه بودجه مصوب شورا را نیز به صورت کامل تخصیص نداده است. شاید نمایندگان مردم در مجلس دقیقا در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریت شهری نبودند، اما باز هم گزارش شهردار با مجموعه گسترده‌ای از انتقادات مواجه شد که به نظر من منطقی و به جا بود. قسمت عمده این انتقادات نیز ناظر بود بر عدم پاسخگویی قالیباف و عدم پذیرش قصوراتی که شهرداری تهران داشته است.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که شهردار تهران طی ارائه گزارش یک‌ساعته خود اشاره کوتاهی نیز به وضعیت ساختمان پلاسکو داشت (که فیلم آن توسط شهرداری تهران در فضای مجازی منتشر شد)، اعضای شورا ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی به این مساله تاکید کردند که هر مقدار اعتبار لازم است برای تجهیزات آتش‌نشانی تخصیص دهند، در آن جلسه مدیرعامل وقت سازمان آتش‌نشانی نیز حضور داشت و صراحتا اعلام کرد که نیازی به اعتبارات بیشتر در حوزه آتش‌نشانی نداریم. این فیلم وجود دارد و هیات رئیسه می‌تواند آن را ارائه دهد این موضوع با سخنان شهردار تهران در مجلس مغایرت دارد.

از انتقاد به دخالت مجلس در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی تا گره خوردن زلف کنکور به سلامت جامعه
هم اکنون بخوانید

سالاری با اشاره به اینکه شهرداری تهران یکی از سازمان‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر درآمدهای قابل توجهی داشته و طی سال‌های  ۸۴ تا ۹۴، توانسته ۱۱۰ هزارمیلیارد تومان درآمد و اعتبارات کسب کند، بیان کرد: این رقم براساس گزارش شهردار در صحن شورای شهر است و این جدا از املاک و اراضی بوده که در فرایند احداث پروژه‌های سخت‌افزاری مثل پل‌ها و تونل ها بویژه بزرگراه‌های درون شهری هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اما علی رغم احصاء درآمد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران درآمدهای حوزه نرم افزاری نظیر مدیریت بحران، آسیب های اجتماعی، ایمنی ساختمانها پیوست های مطالعاتی نظیر پدافند غیرعامل  وتوسعه حمل ونقل عمومی واحیاء بهسازی بافت‌های فرسوده اعتبارات بسیار کمی تخصیص یافته است.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا