تمام کامیون‌های فرسوده تا ٥‌سال آینده نوسازی می‌شوند

به گزارش اعتماد نو ؛ تمام کامیون‌های فرسوده تا ٥‌سال آینده نوسازی می‌شوند. مفهوم اقتصادی این رخداد این است که سالانه یک‌میلیارد دلار یعنی رقمی حدود ٣‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت اتفاق می‌افتد و حدود ١٩٤‌میلیون تن آلاینده کمتر به آسمان ایران تحمیل می‌شود اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و جایگزینی اتوبوس‌های درون‌شهری و تاکسی‌ها با اتوبوس و تاکسی‌های گازسوز هم در دستورکار وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت قرار گرفته است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که دیروز برای امضای قرارداد نوسازی کامیون‌های فرسوده در جمع پایگاه خبریان حاضر شده بود، سخنرانی خود را با این جمله شروع کرد: «اکنون من از یک طرح مهم برای توسعه ایران صحبت می‌کنم.» او که حالا از فرصت به دست آمده برجام نهایت بهره‌برداری را داشته است، پس از نوسازی گسترده صنعت هوایی ایران، نوسازی گسترده حمل‌ونقل جاده‌ای را هم کلید زد و بناست ٦٥‌هزار کامیون فرسوده تا ٥‌سال آینده از رده خارج شوند که از این میان ١٦‌هزار دستگاه تا پایان‌ سال نوسازی می‌شوند. حالا وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت دست به دست هم داده‌اند تا با تسهیلات ارزانقیمت با سود ٩‌درصد کامیون‌داران را ترغیب به نوسازی ناوگان‌شان کنند. سقف تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای مالکان کامیون‌های فرسوده ٣٢٠‌میلیون تومان است و در همین آغاز کار ٤٧٧ نفر کامیون‌های فرسوده خود را تحویل داده‌اند. عبدالحسین آذری نخستین راننده‌ای است که دیروز سوییچ کامیون نوی خود را با یک حلقه گل از وزیر راه و شهرسازی تحویل گرفت. «ان‌شاءالله برایتان پربرکت باشد» جمله‌ای است که وزیر راه و شهرسازی چاشنی مراسم تحویل نخستین کامیون طرح نوسازی ناوگان فرسوده کرد و البته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری هم به جمله مصطلح «چرخش برایتان بچرخد» بسنده کرد. البته وزیر راه و شهرسازی در این مراسم دقایقی هم پشت رل نخستین کامیون نو این طرح نشست!
ما ایرانی‌ها ریخت‌و‌پاش عجیبی داریم
بی‌توجهی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به معنای رشد تردد با خودروهای شخصی و افزایش ترافیک و رشد آلاینده‌ها است. حالا شهرهای ما برای نجات از وضع آلودگی کشنده‌ای که به آن مبتلا شده‌اند، چاره‌ای جز نوسازی ناوگان حمل‌ونقلی و البته توسعه حمل‌ونقل عمومی ندارند. این موضوعی است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد و گفت: ما ایرانی‌ها از نظر میانگین مصرف انرژی اسراف‌کارترین مردمان جهان به شمار می‌آییم و ریخت‌و‌پاش عجیبی در بخش انرژی داریم.
او افزود: برای بهینه‌سازی مصرف سوخت یکی از مهم‌ترین حرکت‌هایی که انجام شد، اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل‌ونقل کشور بود که بر این اساس حدود ۱۳۷هزار دستگاه کامیون که عمر بالای ۲۵‌سال داشتند، از رده خارج شدند و تعداد کامیون‌های فرسوده کشور به ٥٢‌هزار دستگاه رسید.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کامیون‌های فرسوده به ازای هر ١٠٠ کیلومتر ٦٠ تا ٧٠ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند که این رقم دو برابر کامیون‌های نو است. به این ترتیب با اجرای طرح پیمایش حدود ٧٠‌هزار لیتر از مصرف سوخت کشور کم شد. قیمت جهانی هر لیتر گازوییل یک دلار است که به این ترتیب روزانه چیزی حدود ٧‌میلیون دلار صرفه‌جویی ملی انجام می‌شود.
آخوندی درباره طرح پیمایش هم توضیح داد و گفت: با اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل‌ونقل کشور قرار شد کامیون‌هایی که دارای کارت معاینه فنی نیستند، کارت سوخت دریافت نکنند که با اجرای این طرح ضمن صرفه‌جویی، نظم بیشتری در مصرف سوخت و ناوگان حمل‌ونقل کشور ایجاد شد.
١٦‌هزار کامیون تا پایان‌ سال نوسازی می‌شود
وزیر راه و شهرسازی به یکی از اقدامات این وزارتخانه که با هماهنگی وزارت نفت انجام شده اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل یکی از مواردی است که با همکاری این دو وزارتخانه درحال اجرایی شدن است و براساس آن قرار است ۶۵‌هزار دستگاه کامیون نوسازی شود که اگر این موضوع عملیاتی شود سالانه یک‌میلیارد لیتر گازوییل صرفه‌جویی می‌شود. درواقع مفهوم اقتصادی آن این است که ما شاهد بهره‌وری یک‌میلیارد دلاری در ‌سال خواهیم بود.
آخوندی بیان کرد: با صرفه‌جویی در سوخت بخشی از آن هم به صرفه‌جویی‌کننده بازمی‌گردد، یعنی اگر ۱۰‌میلیارد لیتر (۱۰‌میلیارد دلار گازوییل) در ۱۰‌سال صرفه‌جویی شود، ۲.۷‌میلیارد دلار آن به صرفه‌جو‌یی‌کننده بازمی‌گردد.
آخوندی درباره روند نوسازی کامیون‌های فرسوده نیز گفت: در فاز اول ١٦‌هزار دستگاه کامیون تا پایان ‌سال ‌جاری نوسازی می‌شود و در یک پروسه ٥ساله، ٦٥‌هزار دستگاه کامیون نوسازی می‌شود. به این ترتیب در بحث آلاینده‌های حاصل از فعالیت ناوگان فرسوده حمل‌ونقل کشور حدود ۱۹۴‌میلیون تن آلاینده در ‌سال کمتر تولید می‌شود. پس در این زمینه چاره‌ای جز نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور نداریم. وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات تسهیلات ارایه شده به کامیون‌داران نیز توضیح داد: تسهیلات خوبی برای کامیون‌داران در نظر گرفته شده است. یک‌درصد از سود تسهیلات را سازمان راهداری پرداخت می‌کند و وزارت نفت هم در این زمینه همکاری خوبی داشته است و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است که بر این اساس قرار است با توجه به این‌که فاصله بین تحویل کامیون فرسوده و نو سه ماه است، شرکت نفت در این سه ماه هزینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت کامیون‌ها را به‌عنوان هزینه صرفه‌جویی در سوخت محسوب کند.
اتوبوس و تاکسی‌های گازسوز
به خیابان‌ها می‌آیند
علی وکیلی، مدیرعامل بهینه‌سازی مصرف سوخت از جایگزینی اتوبوس و تاکسی‌های گازسوز در کلانشهرها خبر داد و گفت: درحال حاضر جایگزینی ١٧‌هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را در دست اجرا داریم و توصیه ما به شرکت‌ها این است که تولید را به سمت اتوبوس‌های گازسوز ببرند. وکیلی ادامه داد: همچنین به کسانی که بخواهند تاکسی گازسوز را جایگزین تاکسی‌های معمولی کنند تا ٤‌هزار دلار یعنی ١٠‌میلیون تومان تسهیلات ارایه می‌دهیم که این یک‌سوم قیمت یک تاکسی را پوشش می‌دهد. وکیلی همچنین توضیح داد: وزارت نفت برای جایگزینی اتوبوس‌های گازسوز تسهیلاتی را تا سقف ٤٥‌درصد قیمت این خودرو به متقاضیان پرداخت می‌کند.

دولت از نقد دلسوزانه استیضاح‌کنندگان استفاده می‌کند
هم اکنون بخوانید

منبع: دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا