نسل جدید دچار غرور کاذب شده اند / دانشجو نباید به راحتی سر هر مسئله ای کوتاه بیاید / فرآیند دانش آموختگی پیام نور در کشور کم نظیر است

به گزارش اعتماد نو، پایگاه خبری تحلیلی امید وارنا ( تدبیر و امید جنوب شرق استان تهران ) گفتگویی را با دکتر سهراب عسگری ریاست جدید دانشگاه پیام نور مرکز ورامین انجام داده است که مشروح آن را در زیر می خوانید:

 

لطفا کمی از سوابق علمی و پژوهشی تان برایمان بگویید.

با سلام خدمت خوانندگان عزیز شما، بنده سهراب عسگری دانش آموخته ی دکترای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک از دانشگاه تهران هستم.یازده سال است که عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور هستم. در این دانشگاه مسئولیتهای متعددی را عهده دار بوده ام که از آنها می توان به ریاست دانشگاه پیام نور استان مرکزی و معاونت پیام نور مرکز اراک اشاره کرد.
همچنین در انجمن ها و تشکل های علمی چون انجمن ژئوپلیتیک ایران و انجمن ایسینیک دانشگاه شیکاگو عضو هستم و فعالیت دارم.
بیش از ۴۰ مقاله علمی و سخنرانی های متعدد داخلی- خارجی در کنگره های بین المللی، انجمن ایسینی و … دارم. طرح های پژوهشی در سطح ملی و منطقه ای انجام داده ام . ۳ کتاب برای دانشگاه پیام نور تألیف نموده و در تألیف ۸ کتاب مشارکت داشته ام.

 

به نظر شما مزایای تحصیل در پیام نور مرکز ورامین – قرچک چیست؟

تاسیس دانشگاه پیام نور در اصل با محوریت شعار «آموزش برای همه،در هرجا، در هر زمان» شکل گرفت. دانشگاه پیام نور یکی از مراکز مهم تولید علم در کشور است. مرکز پیام نور ورامین – قرچک هم از قدیمی ترین واحدهای پیام نور به شمار می آید که از بسیاری مراکز و واحدهای استان تهران قدمت بیشتری دارد.
از مزیت های این واحد دانشگاهی میتوان بومی گرایی، میزان شهریه پایین تر نسبت به واحدهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی، تنوع رشته های بیشتر( ۷۰ نوع رشته- گرایش) ، پذیرش مقطع کارشناسی ارشد به صورت فراگیر و از طریق آزمون های سراسری و منبع علمی دانشگاهی و انضباط فکری- اداری را نام برد که منجر به افزایش خروجی بیشتر این واحد نسبت به دانشگاههای دیگر می شود .
ماهیت کلاسهای ما نیز در واقع رفع اشکال است که باعث شکوفایی استعدادها و توانایی های دانشجویان در عرصه های مختلفی چون فناوری، نانو و رباتیک را در پی دارد و هدف آن است که خودباوری و خوداتکایی در دانشجو پرورش یابد.
وظیفه ی دیگر ما در این مرکز تقویت علمی استادان و سیستم دانشگاه( بهبود زیرساختها) برای آموزش از راه دور( تشکیل کلاسهای مجازی) است. بدین شکل که به صورت مستمر اساتید ما مورد بررسی علمی قرار می گیرند.

 

تا کنون سابقه داشته عذر استادی را بخاطر سطح پایین علمی بخواهید؟

ما از ابتدا سعی می کنیم که اساتید دارای سطح بالای علمی را استخدام کنیم اما با این حال به روند استخدام اکتفا نکرده و به صورت مداوم اساتید را مورد سنجش با پارامترهایی خاص قرار می دهیم. آخرین موردی که مجبور شدیم عذرشان را از دانشگاه بخواهیم مربوط به استادی بود که نسبت به مقوله پژوهش کم اهمیت بودند.

 

عده ای معتقد هستند پیام نور رقیب جدی برای دنشگاه آزاد است. آیا به این رقابت باور دارید؟

این رقابت وجود دارد و قابل کتمان نیست و البته این رقابت در دانشگاههای دولتی نیز وجود دارد و دلیلش هم ایجاد پردیس های مختلف با عنوان های مختلف است که قصد دارند تا از این طریق درآمدزایی داشته باشند.
در رقابت با دانشگاه آزاد من به جد از حیثیت و اعتبار علمی و آموزشی این دانشگاه دفاع می کنم چرا که ما در کلاسها و در مجموعه روندهای این دانشگاه کمترین اغماض را در روندهای آموزشی داریم.
فرایند دانش آموختگی در دانشگاه پیام نور یک شیوه مکانیزه است که در کل کشور کم نظیر است.ما به صورت آنلاین آزمون هایمان را برگزار می کنیم و بلافاصله پاسخ ها در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. در پیام نور کسی تا درسش را به درستی فرا نگیرد واحدهایش را پاس نمی کند.
همچنین در این دانشگاه این امکان برای دانشجو فراهم آورده شده که ضمن درس به کار هم بپردازد. لذا بخشی از دانشجویان ما افراد شاغل هستند.

 

اصطلاحی معروف است که «ورود به دانشگاه های کشورهای توسعه یافته آسان اما خروج از آن سخت است» توضیحات شما من را یاد این اصطلاح انداخت که گویا پیام نور نیز قصد الگوگیری از همین روش را دارد. درست است؟

دقیقاً همینطور است. البته ما قصد نداریم فشار اضافی نیز روی دانشجویان تحمیل کنیم اما قصد نداریم فارغ التحصیل کم سواد هم به جامعه تحویل بدهیم. با توجه به ماهیت تحصیل در دانشگاه پیام نور که به صورت course یا دوره هست به جرات می توان گفت که اگر از دانشگاههای غرب سختگیرتر نباشیم خیلی هم آسانگیر نیستیم. البته شکل قیف هم نیستیم و حداقل به همان نسبت که وارد میشوند خارج هم میشوند و سیستم آموزشی ما مانند یک دالان طراحی شده ی منضبط است که خطای پایینی دارد و دانشگاه مدام سیستم آموزشی خود را به روز میکند و شیوه های نوین آموزشی را در دستور کار قرار می دهد.

حکام قابل نقد هستند
هم اکنون بخوانید

 

پیام نور برای اشتغال فارغ التحصیلانش اعتماد نو به نقل از برنامه خاصی دارد؟

این دانشگاه نیز همانند دانشگاه های دیگر، قطعاً این انتظار مطلوب را دارد که نیاز جامعه را بتواند با دانش آموخته های خودش تامین کند اما متاسفانه عملا این امر اتفاق نمی افتد.
بیشترین تورم در حوزه نیروی کار بین دانشجویان و افراد تحصیلکرده است. واضح است که دانشگاه علاقمند است که فارغ التحصیلانش نیروهای کار و بدنه اداری- دولتی را تشکیل بدهند،اما این امر به دلایل مختلف اتفاق نمی افتد و نه در این دانشگاه و نه در هیچ دانشگاه دیگری فراهم کردن شغل جز وظایف دانشگاه نیست.
دانشگاه شغل ایجاد نمیکند ولی انگیزه ایجاد شغل را می تواند در دانشجویان شکل دهد. از اهداف ما در واقع کارآفرینی و ایده پردازی است . در این زمینه ما شرکت های دانش بنیان را تقویت می کنیم و در زمینه علمی و استعداد یابی هم در بین دانشجویان تلاش می کنیم؛ چرا که اگر ما بتوانیم از میان یکصد دانشجو، یک نفر را استعدادیابی کنیم و شرایط مساعد را برایش فراهم کنیم تا با قدرت وارد بازار کار شود ، همین یک فرد می تواند علاوه بر ۹۹ نفر پشت سرش، صد نفر دیگر را به کار گیرد. ما این عقیده را داریم و می خواهیم ایده به دانشجو بدهیم و خواهان ایجاد بانک ایده های دانشجویی هستیم تا در آینده هم بتوان از آنها استفاده کرد.

 

از نقاط قوت گفتید اما ضعف ها چه؟! در این مدتی که در این واحد مشغول هستید چه ضعف هایی را مشاهده کردید و چه اعتماد نو به نقل از برنامه ای برای رفع مشکلات و کاستی ها دارید؟

زمانی که بنده مسئولیت این مرکز را بر عهده گرفتم از نظر ساختاری در قسمتهای گوناگون با کاستی ها و مشکلاتی مواجه بودیم و این موضوع مستلزم آن بود که با ایجاد ساز و کار مشخص و منظم و بازطراحی برخی ساختارهای اداری و آموزشی ، تحولاتی را جهت پویایی بهتر مجموعه بوجود آوریم . این فضا، کار و انرژی زیادی را میطلبید به طوریکه روزهای ابتدایی ، من ساعات متمادی در مرکز مشغول به کار بودم . اینجانب معتقدم که دانشگاه جزئی از بیت المال است و هر کسی وظیفه ای در قبال مسئولیت هایش دارد و نبایستی کوتاهی صورت گیرد! این وظیفه دینی، قانونی و وجدانی هر مسئول و مدیری است که با جدیت تمام مسئولیتی را که می پذیرد به سرانجام برساند.
من در کار مدیریتی همیشه دنبال این راهبرد و استراتژی بوده ام که قائل به اصلاح سیستم، توانمندسازی و تقویت ظرفیت ها بدون تغییرات کلان و ریشه ای هستم تا وقتیکه این سیستم را بیازماییم و اگر به نتیجه نرسیدیم آنوقت به سراغ تغییرات پایه ای و اساسی برویم.این دیدگاه را من در اینجا اجرا کرده ام و حقیقتا کار خارق العاده ای از کسی نخواسته ام و خواسته ها کاملا اجرایی است. اگر این مسائل در کوتاه مدت حل نشود نمیتوانیم بنیان اعتماد نو به نقل از برنامه های بلند مدت را برای اقدامات اساسی و ریشه ای بگذاریم. خوشبختانه بخش زیادی از این موارد انجام شده و ما موفق به اصلاح اکثرساختارها و کارکردهای بخشهای مختلف اداری و آموزشی این مرکز شدیم .
البته این نکته را هم باید عرض کنم که دانشگاه پیام نور نیز تمام اعتماد نو به نقل از برنامه های بلند مدت و اقدامات راهبردی اش در سازمان مرکزی صورت می گیرد که داری یک نظام قانونمند اداری و بروکراسی؛ البته نه از نوع کاغذی بلکه سیستمی می باشد و ما تابع و مجری قوانین و آیین نامه های آموزشی و اداری هستیم. این بدان معنی نیست که واحدها هیچ فعالیتی نمیتوانند انجام دهند، به طور نمونه در این واحد ما تاسیس رشته های جدید را در دستور کارمان قرار داده ایم و به این سمت میرویم که رشته های جدید را در مقطع کارشناسی ارشد دایر کنیم.
در مدتی که من به این مرکز آمده ام دو رشته را پیشنهاد داده ایم و برای رشته سوم هم در حال رایزنی هستیم؛ زیرا اعتقاد دارم در سال های آینده از حجم ورودی رشته های کارشناسی کاسته میشود و ما نیز تلاش خود را برای مقاطع بالاتر و تحصیلات تکمیلی گذاشته ایم و این اعتماد نو به نقل از برنامه بلند مدت ماست. بحث تقویت هیئت علمی ها نیز از اهدف ماست تا بتوانیم به عنوان یک مرکز علمی تاثیر گذار شناخته شویم. ما هم اکنون در دانشگاه ، مرکز مشاوره روانشناسی راه اندازی کرده ایم و از اساتید برتر برای کمک به دانشجویان در مسائل مختلف استفاده می کنیم.

چالش جدید استقلال پیش از بازیهای آسیایی
هم اکنون بخوانید

 

برای روز دانشجو که گذشت چه اعتماد نو به نقل از برنامه ای در این واحد اجرا شد؟ اعتماد نو به نقل از برنامه ای داشتید؟

برای روز دانشجو ما اعتماد نو به نقل از برنامه ی تئاتر دانشجویی برگزار کردیم که با استقبال کم نظیر دانشجویان روبرو شد. کرسی آزاداندیشی با موضوع فضای مجازی و لزوم شناخت فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با آن نیز برگزار گردید که تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه با حضور در جایگاه کارشناس، پاسخگوی برخی سوالات و ابهامات دانشجویان بودند. اعتماد نو به نقل از برنامه بسیار مفصل و باشکوهی نیز در خصوص ” برکات ازدواج آسان ” با حضور چشمگیر دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار گردید که حضرت حجت الاسلام اسماعیلی امام جمعه محترم شهرستان نیز در این مراسم شرکت نمودند. اعتماد نو به نقل از برنامه های بسیار خوبی در ایام گرامیداشت روز دانشجو در این دانشگاه برگزار گردید ، اما بنده باز هم انتظارم از قشر دانشجو بالاتر است و اعتقاد دارم دانشجویان بایستی در فضایی سالم روح مطالبه گری و پرسشگری خود را نیز زنده نگه دارند. از نظر من دانشجو بایستی در محوری حرکت کند که از استادش بالاتر رود، دانشجو بایستی پرسشگر باشد و به راحتی سر هر مسئله ای کوتاه نیاید.

 

قبول دارید که دانشگاه پیام نور در کل کشور یکی از کم حاشیه ترین فضاها را از لحاظ فعالیت های سیاسی- اجتماعی دانشجویان دارا است؟

من این مسئله را قبول ندارم.بر اساس آن طرحی که پیشتر توضیح دادم تمام اعتماد نو به نقل از برنامه های ما سازمان یافته است و این نیست که ما شاهد هیچ صدای دگر اندیشی در دانشگاه نباشیم ولی به این شکلی که در دانشگاههای دیگر فرض کنید، در پیام نور وجود ندارد.
از لحاظ علمی ما انجمن های علمی زیادی داریم ولی تشکل هایی مانند انجمن اسلامی در این مرکز نداریم؛ البته از لحاظ قانونی هیچ منع قانونی وجود ندارد و در اساسنامه دانشگاه پیام نور مشکلی برای تشکیل آن وجود ندارد. منتها در این واحد از طرف دانشجویان ما هنوز پیشنهادی در این زمینه ارائه داده نشده است.

 

به نظر شما خواسته های دانشجویان فعلی با دانشجویان گذشته چه تفاوتی کرده است؟

خواسته های دانشجویان جدید عموماً کوتاه مدت است. در این زمان فضا از لحاظ اجتماعی بسیار بازتر شده است در حالیکه در زمان ما فضا و قابلیت ها و جسارتها بسیار متفاوت بود.
دانشجو باید دانش را بجوید ولی طبقه فعلی دانشجویان دغدغه های دیگری دارند. البته من قصد پایین آوردن ارزش های این طبقه را ندارم ولی نگاهها کاملا فرق کرده است. ذهنیت دانشجویان به سمتی که نبایستی میرفت سوق داده شده است.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات از چندین جهت می توان در ارتباط بود. این موارد سبب شده است که دانشجویان در وادی های دیگری ورود پیدا کنند که شاید استفاده درست از تکنولوژی نیست. فضای مجازی متاسفانه فرصت فکر کردن را از دانشجویان جدید گرفته است.به بیان بهتر و کاملتر هوش مجازی هوش واقعی را بلعیده است و این بسیار خطرناک است.
نسل ما بسیار سرسخت تر بود این نسل هم از لحاظ جسمی و هم روحی تضعیف شده است.تفاوت فکری دو نسل بسیار متفاوت است و این تفاوت نسلها همیشه وجود داشته است و من واقعا نمیدانم که چطور بایستی از این وضعیت بیرون آمد. دانشجویان جدید که نماینده یک نسل هستند دچار غرور کاذب شده اند و احساس می کنند که همه چیز را می دانند یا از عهده هر کاری بر می آیند اما وقتی پای عمل به میان می آید، می بینند چندان هم در آن امر توانا نیستند.

 

و سخن آخر؟!

سخن آخر اینکه دانشگاه و دانشجویان یکی از مهمترین ارکان در زمینه تاثیر گذاری در اجتماع شان هستند.هدف من این است که بتوانیم اثرگذاری مفیدی در منطقه داشته باشیم و تا زمانی که بدانم کارایی مناسب دارم و دچار روزمرگی نشده باشم با تمام توان حرکت خواهم کرد.

 

متشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید، امیدواریم که منطقه قدر مدیران لایق با توان علمی و البته کوشا و ساعی مانند جنابعالی را بداند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =

دکمه بازگشت به بالا