باید از نبود اجماع در ۵+۱ برای حفظ دستاورد برجام بهره ببریم

اعتماد نو :علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با اشاره به هجمه های اخیر به برجام گفت: اگر بخواهیم تحلیل واقع بینانه ای به هجمه هایی که به برجام می شود داشته باشیم باید بگوییم تنها بهره برداری جناحی از آن می شود و هیچ گونه بهره برداری ملی از هجمه های به برجام اتفاق نمیافتد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه رویکرد مصلحت ملی و منفعت ملی پشت برجام بود و همان موضوعات و رویکردهای مهم فلسفه ای بود که مقام معظم رهبری مسیر را باز و حمایت کردند که مذاکرات انجام شود و دولت با موفقیت تمام این مذاکرات را به نتیجه رساند. ۲۳ ماه تلاش طاقت فرسا برای برهم زدن برجام نبود بلکه برای رسیدن به توافق بود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: این فهم ساده را همه مردم دارند و سندی که منجر به گشایش فضای عمومی کشور در مناسبات بین المللی ما در حوزه اقتصادی و سیاسی می شود قاعدتا همه باید برای حفظ این دستاورد مراقبت کنیم.
رحیمی به چرایی افزایش حمله های به برجام و دولت اشاره کرد و گفت: حمله های اخیری که به آقای روحانی، برجام و دولت می شود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری قابل تحلیل و تفسیر است و غیر از منفعت جناحی و سود جریانی و جناحی هیچ منفعت ملی در این حمله ها وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس خاطرنشان کرد: اظهارات خانم می را در دو حوزه می توان تحلیل کرد یکی در حوزه امنیت خلیج فارس و دیگری در مذاکرات دو جانبه ایران و انگلیس. در حوزه امنیت خلیج فارس اعتقاد و نگاه ما این است که امنیت خلیج فارس باید یک امنیت بومی و منطقه ای و به دست کشورهای منطقه خلیج فارس باشد بنابراین نباید به بیگانگان سپرده شود که متاسفانه بعضی از همسایگان بی علاقه نیستند که این کار را انجام دهند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: نکته دیگر مناسبات دو جانبه ایران و انگلیس است که در دیدار خانم می با آقای روحانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سال جاری صورت گرفت این ملاقات بسیار در تقویت مناسبات دو جانبه سازنده و موثر بود. به هر حال خرد سیاسی حکم می کند که به سمت تقویت مناسبات دو جانبه برویم و اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس کمکی به تقویت مناسبات دو جانبه نخواهد کرد و هیچ کس نباید به سمت تضعیف مناسبات دو جانبه حرکت کند.
رحیمی یادآور شد: نکته مهمی که قابل توجه است اینکه انگلیس اخیرا یکی دیگر از اقدامات غیر سازنده که مناسبات دو جانبه را تضعیف می کند را نیز انجام داد و آن افتتاح پایگاه دریایی انگلیس در کشور بحرین بود که برای اولین بار این اتفاق می افتاد و بنده در مجلس تذکر کتبی به وزرات دفاع، اطلاعات و امور خارجه دادم که هوشیاری های لازم را داشته باشند و گزارشی از اقداماتی که در این راستا انجام می دهند به کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند.
وی همچنین به آینده برجام اشاره کرد و اظهارداشت: به نظر می رسد برجام نیاز به مراقبت بیشتر دارد و خوشبختانه فضای فعلی مناسبات مربوط به برجام با فضای دوره مذاکرات بسیار متفاوت است و یک اجماعی که قبل از مذاکرات میان ۵+۱ بود وجود ندارد و ما از نبود اجماع در ۵+۱ قاعدتا در جهت حفظ دستاورد برجام بیشتر می توانیم بهره ببریم.
منبع: اعتماد آنلاین
هموطنان تا اطلاع ثانوی برنامه سفر به عراق را به تعویق بیندازند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا