برخورد کنوانسیون های حقوق بشری با ناقضان حقوق بشر گزینشی است

به گزارش اعتماد نو ، محمود عباسی  به مناسبت روز جهانی حقوق بشر افزود: اعلامیه جهانی حقوق بشر، آرمان مشترک تمام مردم جهان را احترام به کرامت انسانی و حفظ حقوق بشر دانسته و احترام به حقوق و آزادی های مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را لازمه حفظ صلح و امنیت بین المللی می داند.
وی با بیان اینکه حقوق بشر، ریشه در ادیان الهی دارد، افزود: آزادی بشر و احترام به حقوق و حیثیت ذاتی انسان و دخالت ندادن عوامل عارضی از قبیل نژاد، زبان، رنگ، ملیت و غیره در اعتبار و امتیاز برای انسان ها، دقیقاً مورد توجه اسلام است و اساساً فلسفه بعثت پیامبران و به خصوص پیامبر اسلام، آزاد کردن انسان از این گونه قید و بندها و توجه دادن او به حیثیت ذاتی و کرامت و شرافت انسانی خویش است .
وی به ارزش های حقوق بشر اشاره کرد و افزود: حقوق بشر ابزاری برای حاکمیت و تحمیل اراده خود بر دیگران نیست و ارزش های حقوق بشر جهان شمول، غیر گزینشی، یکپارچه، انتقال ناپذیر، سلب ناشدنی و تفکیک ناپذیر است.
عباسی اظهار کرد: متأسفانه امروزه قدرت ها از اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحمیل اراده خود به دیگران استفاده می کنند و این چنین است که این وضعیت آشفته بازار را در زمینه حقوق بشر، شاهد هستیم.

**حقوق بشر در ابعاد گسترده مورد انکار و تجاوز قرار می گیرد
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: با وجود شناسایی حقوقی یکدست و تکفیک ناپذیر برای ابناء بشر در راستای حفظ کرامت و منزلت انسانی، هنوز بشریت شاهد وقایع تلخ و دردناک جنگ و کشتار است که طی آن حقوق بشر به سادگی و در ابعاد گسترده موردانکار و تجاوز قرارمی گیرد.
عباسی تصریح کرد: امروزه خاورمیانه به عنوان منطقه ای ناامن، که شاهد نقض آشکار حقوق بشر در ابعاد گسترده آن به ویژه جنگ تجاوزکارانه عربستان به یمن و جنگ در سوریه و عراق هستیم؛ این مسئله کارکرد موازین حقوق بشر را مورد تردید قرار داده است.
وی با اشاره به نقش دولت ها در اجرای حقوق بشر گفت: دولت ها ضامن اصلی اجرای حقوق بشر هستند و تمام امکانات لازم برای حفظ حقوق بشر در نهایت معطوف به دولت ها و اراده آن ها برای تضمین حقوق بشر شهروندان است.
عباسی در ادامه گفت: زمانی می توان به اهداف نظام بین المللی حقوق بشر نزدیک شد، که دولت ها احترام به این حقوق را در اولویت قرار دهند و از سوی دیگر وقتی از نظام بین المللی حقوق بشر صحبت می شود، این نظام مستلزم همکاری تمامی دولت ها، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه، برای رسیدن به یک هدف است.

مجلس آنقدر در حمایت از دولت افراط کرد تا از آن طرف بام افتاد/ دولت باید برای تغییر کابینه آستین بالا بزند
هم اکنون بخوانید

**برخورد دوگانه با موازین حقوق بشر به معنای فروکاستن از ارزش های حقوق بشری است
عباسی اظهار کرد: دولت های مدعی اجرای حقوق بشر از یک سو، دولت های در حال توسعه را ناقض حقوق بشر بدانند و از سوی دیگر، با دامن زدن به جنگ های داخلی در منطقه ای مانند خاورمیانه زمینه نقض حقوق بشر را فراهم آورند، به هیچ وجه نمی توان انتظار بهبود اوضاع داشت و شاهد احقاق حقوق بشر بود.
وی افزود: آنچه در جهان امروز شاهد آن هستیم، نشنیدن ندای وجدان بشری و نادیده انگاشتن احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی است اما هیچ چیز نباید بشریت را از تلاش برای احقاق حقوق بنیادین خود نومید سازد.
عباسی ادامه داد: اسناد بین المللی حقوق بشر یک صدا ، دولت هارا به عنوان اهرم های اصلی رعایت حقوق بشر مکلف و متعهد به اتخاذ هر گونه اقدامی برای رعایت حقوق بشر و حقوق بنیادین شهروندان می داند.
عباسی افزود: برای اولین بار در کشور، با اصلاح ساختار وزارت دادگستری در نیمه اول سال ۱۳۹۴ ، در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در وزارت دادگستری تأسیس شد.
وی با اشاره به جایگاه قانونی این وزارتخانه ذیل اصل ۴۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق قانون، وزیر دادگستری به عنوان مسئول کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه معرفی شده است و در معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، هماهنگی و همکاری دستگاه های ذیربط، موضوع حقوق بشر و حقوق شهروندی را که یکی از مباحث بین بخشی و فرابخشی در دستگاه های اجرایی می باشد، مدیریت کرده است.
عباسی درباره فعالیت های معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در زمینه افزایش آگاهی اشخاص درخصوص موضوعات مربوط به حقوق بشر و حقوق شهروندی گفت: تشکیل کیمته حقوق شهروندی در شورای عالی استان ها شوراهای اسلامی شهر، پیگیری تاسیس کلینیک های حقوق شهروندی در سرای محلات با استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی و مدنی و تأسیس کمیته حقوق شهروندی در برخی از وزارت خانه ها و سازمان های دولتی نظیر وزارت علوم، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهزیستی، برگزاری سمینارهای تخصصی برای افزایش آگاهی شاغلین در بخش های مختلف کشور که با مباحث حقوق شهروندی و حقوق بشر و بطور خاص حقوق کودک ارتباط نزدیک دارند، ظرفیت سازی برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده معاونت حقوق بشر و امور بین الملل، توسعه کمی و قابل توجه اسناد حقوقی و قضایی بین المللی، ایجاد دفاتر حقوق کودک در مراکز استان های کشور، احصای موارد و موضوعات مهم حقوق شهروندی با همکاری دستگاه ها و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای تحقق اعتماد نو به نقل از برنامه های دولت تدبیر و امید در زمینه های حقوق شهروندی و مدیریت زمان، حقوق شهروندی و امنیت غذایی، حقوق شهروندی و اقتصاد مقاومتی، حقوق شهروندی و آلودگی هوا است.
به گزارش ایرنا، روز جهانی حقوق بشر ۲۰ آذر ماه ( ۱۰ دسامبر) است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و طی مفاد این اعلامیه، حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ برای تمامی ابنای بشر در هر کشور، مشخص شده است.

ابلاغ بخشنامه ۱۳ بندی تحقق منویات هشت‌گانه مقام معظم رهبری در مجموعه‌های قضایی استان تهران
هم اکنون بخوانید

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا