روحانی در حال حاضر آماده ترین و قوی ترین گزینه برای اداره بخش اجرایی کشور است

به گزارش اعتماد نو ، حمیدرضا کارگر، مسئول روابط عمومی حزب اعتماد ملی، عضو شورای مرکزی و دبیر این حزب در استان یزد، گفتگویی با نشریه رویداد متعلق به اتحادیه تشکلهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی داشته است که مشروح آنرا در ذیل می خوانید.

– در خصوص ماهیت و چرایی تشکیل شورای اصلاح طلبان توضیح بفرمایید.

سابقه و ماهیت و منشاء تشکیل شورای اصلاح طلبان به سالهای دور و قبل از دوم خرداد ۷۶ و وارد شدن ادبیات «اصلاح طلبی » در عرصه سیاسی کشور , برمیگردد . درست زمانی که اجازه جدا شدن مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت توسط امام خمینی (ره) داده شد , در واقع استارت جمع شدن نیروها و تشکلهای « خط امامی » یا چپ اسلامی آن زمان تحت مدیریت مجمع روحانیون با عنوان « شورای هماهنگی نیروهای خط امام » زده شد و پس از دوم خرداد ۷۶ و پیروزی سیدمحمد خاتمی که خاستگاه سیاسی اش این اندیشه و طیف سیاسی را نمایندگی میکرد و با اضافه شدن سایر احزاب و تشکلهای سیاسی حامی خاتمی و اصلاح طلب رسما به « شورای هماهنگی جبهه اصلاحات » تغییر نام و فرم داد و ماموریت اصلی آن نیز حفظ انسجام و وحدت نیروهای اصلاح طلب کشور بخصوص در ایام انتخابات بود .

– انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با اقبال عمومی اصلاح طلبان از سوی مردم مواجه شد و نتیجه آن پیروزی حسن روحانی و لیست امید بود، نظر شما چیست؟

اصلاح طلبان واقعی همواره نشان داده اند که منافع ملی برایشان اولویت دارد و علی رغم ناملایمات شدید سالهای گذشته بخصوص اتفافات تلخ سال ۸۸ همچنان حفظ هویت اصلاح طلبانه و منافع جمعی برایشان از ارجحیت بالاتری برخوردار است و لذا با بسیج همه توان و نیروی خود مردم را مجددا به صحنه فراخواندند و برای روحانی که یک اصولگرای میانه رو و عملگرا و نزدیک به افکار اصلاح طلبان بود , سنگ تمام گذاشتند و ایثار آقای عارف و البته مدیریت بدون نقص خاتمی و هاشمی در آن برهه حساس کار را تمام کرد . بخش عمده حمایت مردم از دکتر روحانی و لیست امید بخاطر اعتقاد و اعتمادمردم به شعارها و قولهای اصلاح امور کشور بود که توسط آنها به مردم داده شد .شاید دلایل سلبی نیز مانند حذف تندروها از عرصه سیاسی کشور که تحریم ها و تورم سنگین و بی سابقه ای بر کشور حاکم کرده بودند نقش داشته باشد ولی بدون شک پشتوانه اصلی رای اقای روحانی و لیست امید ,حمایت قاطع اصلاح طلبان و تاثیر کلام و محبوبیت سیدمحمدخاتمی بود .

– هر چند در انتخابات مجلس حاشیه هایی پیرامون دکتر عارف و لیست امید و انتخاب رئیس مجلس به وجود آمد، عارف سکوت کرد و چیزی نگفت. نقش دکتر عارف را در این انسجام و تشکل چه می دانید؟

بنظر بنده دکتر عارف با توجه به شناخت عمیق خانوادگی که از ایشان دارم , یک سیاستمدار اصلاح طلب , قانونمند و اخلاق محور است و با برگزیدن مسیری خاص در زندگی سیاسی خود هم اکنون به یک برند خاص تبدیل شده است .استادی لایق و تیزهوش , مدیری دقیق و منضبط و سیاستمداری محتاط و مقید و چارچوب دار است . به سلسله مراتب سیاسی و احترام به دستورات لیدر سیاسی خود, آقای خاتمی بشدت اعتقاد دارد و لذا چند سالی است با محدودیت های حصر و ممنوعیت های اجتماعی برای رهبران اصلاحات , به یک لیدر سیاسی تبدیل شده است .
سال ۹۲ به خوبی جریان اصلاحات کشور را به تحرک واداشت و پس از مدتها نامی و نشانی از اصلاح طلبی را در رسانه ها و استانها و در بین مردم , زنده کرد و در ادامه نیز یکی از دلایل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات شد و کشور از یک فاجعه و پیچ تند سیاسی به سلامت عبور کرد . در سال ۹۴ هم ماموریت یافت تا با « یاران امید » حرکت وحدت آفرین سال ۹۲ را بازآفرینی کند و مجلسی در شان ملت ایران و همگام با دولت برای زدودن چهره فلاکت و بدبختی , بسازند . آرمانی بحق و زیبا که بنظرم با ردصلاحیت ها و عدم احرازها خیلی زود با افول مواجه شد . وارد شدن لیست امید به رهبری دکتر عارف و پشتیبانی احزاب و تشکلهای اصلاح طلب و حمایت موثر رئیس دولت اصلاحات با نفرات ذخیره و بعضا قرضی و مشترک با سایر ائتلافهای همسو و غیرهمسو چه در زمان انتخابات و پس از پیروزی و درنهایت تاثیر حضورشان در مجلس, اصلاح طلبان را با سوالات و چالشهای بزرگی مواجه ساخت که غیر از توجیه , پاسخی از کسی شنیده نشد .
بنده عقیده دارم دکتر عارف در قالب همان تعریفی که از ماهیت سیاسی و اخلاقی وی ارائه دادم و بنا بر قولی که به مردم تهران و کشور داده بود و برای احترام به اعتماد قاطبه مردم ایران به لیست امید که خواهان تغییر در فضای حاکم بر مجلس بودند , کاندیدای ریاست مجلس شد و البته خیلی برای پیروزی در این رقابت دست به تطمیع و لابی گری های مرسوم نزد و عدم تعهد برخی منتخبین لیست امید و دخالتهای مشخص بعضی از وزرا و دولتمردان برای لاریجانی اصولگرا , ایشان را از حضور در دور دوم انتخاب ریاست مجلس بر حذر داشت .

-آیا امکان چرخش مجدد منتخبین مردم همانند انتخاب رئیس مجلس وجود دارد؟! 

تهرانی ها کار را در آزادی تمام کردند
هم اکنون بخوانید

عقیده دارم تا زمانی که اصولگرایان میانه رو با هدایت دکتر لاریجانی دست بالا در کمیسیون های ۱۲ گانه مجلس را دارند و بده و بستانهای خاص در مجلس در حال انجام است , متاسفانه امکان قدرت نمایی و تاثیرگذاری منتخبین شجاع و واقعی مردم کاهش یافته و شاهد اظهار نظرهای عجیب و چرخش های غیرمنتظره از برخی اعضای لیست امید هستیم . مگر میشود فردی در لیست امید باشد و کنار عارف عکس یادگاری گرفته باشد و همزمان در فراکسیون مستقلین و ولایت هم باشد ؟!!! واقعا این نوع از نمایندگان و کاسبین, شاید در هیچ نقطه از جهان وجود نداشته باشند .

-مهمترین دغدغه اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مرحله دوم انتخابات مجلس چیست؟

مهمترین دغدغه اصلاح طلبان واقعی با توجه به جمیع جهات و توفیقات کم دولت در حوزه اقتصاد است که همچنان بخش عظیمی از هموطنان عزیزمان را با مشکل جدی مواجه ساخته و تیم اقتصادی دولت نتوانست به نحو شایسته از پتانسیل های پس از برجام در مسیر رونق بازار استفاده کند فلذا نگرانی جدی حضور کم رنگ و شاید تکرار حوادث شورای شهر دور دوم که با عدم تمایل مردم حامی جریان اصلاحات, متاسفانه افرادی به حدود ۱۰ درصد آرای تهران به عضویت شورای شهر تهران درآمدند و زمینه شهردارشدن احمدی نژاد را فراهم کردند ..

-ما در کنار انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، انتخابات میان دوره ای مجلس را هم داریم. آیا تمرکز به انتخابات ریاست جمهوری باعث ایجاد چالش در انتخابات میان دوره ای مجلس برای اصلاح طلبان نخواهد بود؟

توجه به انتخابات میاندوره ای مجلس در حوزه هایی که امکان رقابت وجود دارد خیلی ضروریست و انتخاب افراد همسو میتواند در شرایط شکننده کمی و کیفی فراکسیون امید تاثیر داشته باشد. بنده اعتقاد دارم اتفاقا ما باید بیشترین توجه را به مقوله انتخابات شوراها معطوف کنیم و پارلمان شهری را که نقش بسزایی در مدیربت منابع شهرها دارد , جدی بگیریم و با تشویق مردم به رای دادن نخبگان خوشنام اصلاح طلب و اعتدالی در حوزه مدیریت شهری، منشاء خدمات ارزشمند و ماندگار برای شهرهای بزرگ و کوچک کشور باشیم . مهمترین اعتماد نو به نقل از برنامه اصلاح طلبان برای شوراها میتواند تلاش برای « شورایی متخصص و پاسخگو و مردمی و فساد ستیز » باشدو با معرفی چهره های خدوم و پاک دست برای این خدمت بزرگ و در نهایت انتخاب شهرداری مقتدر و فعال میتواند این پازل را تکمیل کند . شوراها یادگار ارزشمند بزرگان انقلاب است که با حساسیت برای نقش آفرینی مردم در مدیریت منابع عظیم شهرها و روستاها طراحی شد و در دوران دولت اصلاحات شکوفا شد؛ لذا اصلاح طلبان با جدیت مضاعف باید در این پروسه مردم سالار ورود نمایند .

-انتخابات سال ۹۶ را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما روحانی بهترین گزینه برای اصلاح طلبان است؟

همانطور که می دانید و می دانیم هر انتخاباتی در جمهوری اسلامی همیشه حساسیت های داخلی و خارجی خاص خودش را داشته است .مخالفان و رقبای دولت در تلاش هستند که روحانی را رئیس جمهور یک دوره ای معرفی کنند و با تاکتیک های مختلف در تلاشند با نا امید کردن مردم , ریزش آرای ایشان را رقم بزنند که خوشحالی برخی از محافل تندرو و اقتدارگرا از انتخاب ترامپ بعنوان رئیس جمهور و تهدید توافق برجام بعنوان مهمترین دست آورد بین المللی دکتر روحانی , در این راستا قابل فهم و تحلیل است . از سوی دیگر شرایط اقتصادی و اجتماعی چندان مساعد نیست و توقعات بدنه جوان کشور برای تحقق وعده هایی چون رفع بیکاری و رونق بازار کار و حتی وعده مهم رفع حصر , برآورده نشده است و خلاصه شرایط خیلی مساعد نیست . اصلاح طلبان در سال ۹۲ استراتژی « نجات کشور و عقب راندن تندروها از عرصه تصمیم سازیهای داخلی و بین المللی » را کلید زدند و دو گام بسیار مهم را با موفقیت برداشته اند فلذا با انتخاب مجدد روحانی در انتخابات آینده قصد دارند دستاوردهای این ۴ سال را تثبیت و به نتیجه عینی و ملموس در زندگی مردم تبدیل نمایند ..

-هنوز اما و اگر هایی در مورد گزینه نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. همانگونه که چندی پیش امکان حضور سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری تکذیب شد و تأکیدات فراوانی در خصوص گزینه روحانی برای ریاست جمهوری وجود دارد؛ اما در این میان عملکرد دولت در خصوص برخی وزارتخانه ها و شعارها و ایده هایش نوعی دلهره پنهان را ایجاد کرده است که حتی این حمایت گاهی حمایت از سر ناچاری و اجبار خوانده می شود. نظر شما چیست؟

ما اعتقاد داریم که روحانی در حال حاضر آماده ترین و قوی ترین گزینه برای اداره بخش اجرایی کشور است .واقعا برخی از دیدگاهها و اعتماد نو به نقل از برنامه های شخص دکتر روحانی خیلی پیشرو تر از اصلاح طلبان مصلحت اندیش است ولی در زمینه اجرایی نمودن منویاتش تیم خوب و همراه و یکدلی ندارد؛ لذا اعتقاد داریم که بلافاصله سران احزاب قدرتمند و تاثیرگذار با ایشان وارد مذاکره شوند و برای تشکیل دولت دومش ایشان را کمک کنند و تلاش نمایند با حمایت سنگین بدنه اجتماعی بعضی از وزرای مهم را از اصلاح طلبان عملگرا و شایسته انتخاب کنند و مطالبات مردمی را محقق نمایند . البته نباید دست اصلاح طلبان برای شرایط خاص مانند آنچه بعد از رد صلاحیت ایت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ اتفاق افتاد خالی بماند و حتما کاندیداهای در سایه نیز داشته باشیم ودر شرایط بحرانی وارد کارزار نمائیم .پس هیچ اصلاح طلبی قصد عبور از دکتر روحانی را ندارد و ایشان کاندیدای اصلی و مورد حمایت قاطبه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان کشور است .

تصمیمات تازه برای تسهیل صدور ویزا و در نهایت لغو روادید برای بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور
هم اکنون بخوانید

– چرا در مدت باقی مانده سه وزیر برکنار شد و اصلا آیا این وزرا می توانند در مدت چند ماه باقی مانده به کارها و دغدغه های اصلاح طلبان جوابگو باشند؟

باید ۳ تغییر وزیر در دولت را به فال نیک بگیریم و حمایت کنیم هرچند واقعا باور دارم که دولت روحانی « ژنرال محور » است و برخی حوزه های آن تحرک و پویایی موردانتظار قاطبه هواداران و حامیان را ندارند و انتظار داشتیم که تغییرات بخصوص در حوزه های اقتصاد , صنعت و معدن و تجارت و اطلاع رسانی و رسانه در دولت اتفاق بیافتد , که به دولت جدید واگذار شد و خیلیها انتظار دارند که اصلاح طلبان برای تحقق مطالباتشان و پاسخگویی به حامیان و هواداران خود و برای نجات کشور و حمایت از دولت در دولت آینده نقش جدی بازی کنند و سهم ببشتری در دولت و مدیریت اجرایی کشور ایفا نمایند .

-آیا امکان تکرار ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس وجود دارد؟

ببینید در انتخابات پیش رو, اتحاد اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در مورد گزینه دکتر روحانی قطعی است و جای نگرانی نیست و اصل اختلافات در مورد لیست شورای شهر است که باید گفت به غیر از دور اول آنهم در تهران و چند شهر بزرگ که مردم لیستی رای دادند، اساسا انتخابات شوراها با سایر انتخابات دیگر خیلی متفاوت است و مسائل غیرسیاسی نقش بسزایی در ذائقه انتخاباتی مردم دارد و برخی نتایج عجیب و غریبی تاکنون رقم خورده است که در هیچ قاموس سیاسی نمی گنجد و نظر شخصی ام این است که اصلاح طلبان اعتبار سیاسی خود را صرف انتخابات کاملا قومی و محلی و رابطه ای شوراها نکنند و بخاطر سهمی کم و بیش و لیستی متحد درگیر نشوند و مسیر خود را گم نکنند .من اعتقاد دارم و گمان میکنم در تهران هم با توجه به اختلاف موجود حداقل ۳ لیست اصلاح طلب با اشتراک نفرات ۷۰ درصد شکل خواهد گرفت و اشکالی هم ندارد چون مهم در تصمیمات شورا رای اکثریت است که حاصل خواهد شد .

-از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ممنونیم. اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید.

بنده بعنوان فردی که از زمستان سال ۷۵ در ستاد آقای خاتمی و شوراها و ستادهای اصلاح طلبان در استان یزد و کشور فعال بوده ام صادقانه عرض می کنم تنها راه سیاسی نجات کشور و تحقق آرمانهای اصلاح طلبانه و رشد و تعالی سیاسی کشور «تحزب » است . قاطعانه می گویم توسعه سیاسی که شعار اصلی دولت اصلاحات بود بدون حضور و نقش آفرینی سیاسیون در قالب احزاب شناسنامه دار  یک « طنز سیاسی »  است؛ لذا دغدغه اصلاح طلبان باید گسترش کار تشکیلاتی در اقصی نقاط کشور باشد و نه تشکیل کرسی های اشرافی گری سیاسی و سهم خواهی های رفاقتی و خانوادگی از سفره اصلاحات در موقع انتخابات . نمیدانم چه موقع وقت اعتماد به احزاب که رکن اصلی دموکراسی هستند خواهد رسید ؟ انتقاد و سوال حزب متبوع اینجانب این است که چگونه در طول سال احزاب در حال کادرسازی و افزایش اعضا و فعالیت سیاسی هستند و هزینه های سیاسی را پرداخت میکنند و درست در لحظه تصمیم سازی در انتخابات که بهار تقویم فعالیتهای سیاسی است , وزن افرادی که بعضا شاید در طول سال یک موضعگیری سیاسی و هیچ حضوری در مجامع سیاسی نداشته اند سهمی برابر با یک حزب بزرگ ملی می گیرند. لذا امیدواریم با تدبیر بزرگان از برخی انحصارطلبی هایی که در زمان دولت اصلاحات نیز کل جریان را با مشکل مواجه کرده بود جلوگیری شود و اصالت به احزاب واقعی داده شود. متاسفانه بخشی از احزاب استخوان دار و هزینه داده در مکانیسم موجود شورای عالی سیاستگذاری جایگاه واقعی و مناسبی ندارند و فعلا در شورا شرکت نمی کنند و کمیته انتخابات احزاب اصلاح طلب را راه اندازی کرده اند که امیدواریم با پا در میانی بزرگان و دلسوزان جریان ریشه دار اصلاحات این اختلافات هم در نهایت به انسجام تبدیل شود ..
در پایان ضمن تشکر از دو هفته نامه وزین رویداد و اتحادیه تشکل های دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی ، به برادران فعال و جوان سیاسی ام در این انجمن ها خسته نباشید میگویم و اعتقاد راسخ دارم که سالم ترین و سازنده ترین فعالیت در دانشگاه « فعالیت سیاسی و تشکیلاتی » است و امیدوارم با تدببر و عقلانیت و دوری از هرگونه افراط و تفریط به تمرین مشق تحول خواهی و آزاداندیشی و دموکراسی خواهی بپردازید و برای نقش آفرینی در عرصه های بزرگ سیاسی و حزبی کشور آماده شوید .. همه شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم ..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =

دکمه بازگشت به بالا