روز دانشجو در دانشگاه ها چه گذشت؟

 خواندن سرود، شوق، شعار، فریاد و مطالبه گری؛ صحنه ای بود که روز گذشته در سراسر دانشگاه های کشور مشاهده شد؛ سه شنبه مصادف با ۱۶ آذر؛ ‘روز دانشجو’.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایرنا روز سه شنبه همزمان با روز دانشجو ، دانشگاه های سراسر کشور میزبان مسوولان، نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی از طیف های مختلف بودند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز طبق روال هر سال این روز را در جمع دانشجویان گذراند؛ وی صبح سه شنبه به دانشگاه تهران رفت و در جمع دانشجویان مطالب مهمی بیان کرد.

** رییس جمهوری در دانشگاه تهران
دکتر حسن روحانی که صبح سه شنبه همزمان با شانزدهم ‏آذرماه روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور یافته بود، در نشستی با رییس و اعضای هیات رییسه آن، این دانشگاه را دانشگاهی پیشرو در علم و فناوری، موثر در فرآیندهای تاریخی و اجتماعی و همچنین خاطره انگیز توصیف و بر حمایت دولت از این ‏مرکز مهم علمی کشور تاکید کرد‎.
رییس دولت تدبیر و امید در جمع دانشجویان دانشگاه تهران نیز سخنرانی کرد، وی با تاکید بر این که همه باید انقلابی باشیم، گفت: انقلابی به این معنا است مسیری که از سال ۴۱ شروع و در ۲۲ بهمن ملت ایران به موفقیت رسید و در ۱۲فروردین سال ۵۸ به آن به عنوان نظام جمهوری اسلامی رای دادیم را ادامه دهیم.
رییس دولت یازدهم یادآور شد که البته اخلاق، استقامت، ایستادگی، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ما است و سپس تصریح کرد همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم.
رییس جمهوری گفت که بسیج قهرمان، سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نیروی انتظامی، عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند، از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر و همه مردم تا توانستیم پیروزی را بدست آوریم.
رییس قوه مجریه با بیان اینکه ما امروز با امید از همه مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول قوت الهی ملت ما با هدایت رهبری، وحدت و اجماع نظر بقیه مشکلات را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

** قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی عصر دیروز میزبان شهردار تهران بود؛ محمدباقر قالیباف با وجود آنکه بارها اعلام کرده به واکنش ها علیه شهرداری اهمیتی نمی دهد بار دیگر موضع گرفت و منتقدکنندگان را تخریب کننده خواند و گفت: هر چه تخریب کنید محکم تر ایستاده ایم و اینها جز بحث سیاسی نیست.
قالیباف با اشاره به اینکه مدت ۱۱ سال در شهرداری تهران مشغول فعالیت است، افزود: ماهیت کار شهرداری ها به گونه ای است که آسیب پذیرند و این امر ناشی از ضعف قوانین است.
وی تصریح کرد: البته سیستم شهرداری ها به گونه ای است که باید چنین قوانین و مقرراتی داشته باشد.

** حجت الاسلام مجید انصاری در دانشگاه علم و صنعت
معاون حقوقی رییس جمهوری روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافت، تا در مراسم گرامیداشت روز دانشجو شرکت کند، حجت الاسلام مجید انصاری تصریح کرد که دولت آهنگ مبارزه با فساد را در کشور به صدا درآورد ولی ریشه کن شدن این مساله، فرصت زیادی را می طلبد.
وی اظهار داشت: تلاش دولت برای جلوگیری از رانت خواری یکی از این اقدامات بوده که امیدواریم با تلاش همه دولتمردان بتوانیم موضوع مبارزه با فساد را به صورت جدی پیگیری کنیم.
انصاری در پاسخ به این سوال دانشجویان که دولت برای آزادی زندانیان سیاسی چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: دولت تدبیر و امید آنچه که در حوزه کاری دولت مربوط به آزادی سیاسی بوده به خوبی انجام داده و اقدامات جدی در این زمینه داشته است.

** محسنی اژه ای در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای که روز گذشته به مناسبت روز دانشجو در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران حضور یافته بود، با بیان اینکه هجمه ها علیه قوه قضاییه وجود دارد، گفت: دشمن می خواهد شمشیر قوه قضاییه را به زعم خود کند، کند اما نمی تواند، چون امروز پای افرادی به محاکم باز شده است که قبلا اصلا تصور نمی شد.
وی ادامه داد: « یکی از افراد پرقدرت سیاسی اجتماعی و تاریخی که زمانی می گفتند باور نمی کنیم یکی از بستگان نه، حتی فرزندانش به زندان برود اما همزمان دخترش در زندان بود و پسرش در حال محاکمه بود و دختر دیگرش هم مورد اتهام قرار گرفته بود».
معاون اول قوه قضاییه درباره اخبار منتشر شده مبنی برحسابهای شخصی رییس قوه قضاییه گفت: در رابطه با مطالب گفته شده ای که دشمن مطرح کرد، یکهزار میلیارد تومان به حساب شخصی رییس قوه رسید؛ باید بگویم هرگاه دشمن بگوید موردی نیست اما برخی صدای بیرون را پژواک دادند.
وی ادامه داد: این افراد اگر اول غفلت داشتند اما بنظر می رسد الان با نگاه سیاسی و غرض ورزی دارند دنبال می کنند.

عزاداری سنتی بوشهری‌ها در لهستان
هم اکنون بخوانید

** علی مطهری، پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد در دانشگاه امیرکبیر
آمفی تاتر دانشگاه امیرکبیر ظهر دیروز مملو از جمعیت بود، برخی دانشجویان روی زمین نشسته و برخی نیز ایستاده بودند، آنها میزبان علی مطهری نایب رییس مجلس و دو نماینده دیگر مجلس پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد بودند.
مطهری در جمع دانشجویان با بیان اینکه دانشجو باید از آرمان های انقلاب اسلامی پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود، گفت: گاهی در نظام جمهوری اسلامی مان نشانه استبداد و قانون شکنی می بینیم و موظفیم با همین حد استبداد هم مبارزه کنیم.
مطهری اظهار داشت که دانشجو و دانشگاه باید تحولات جامعه را رصد کند و در جای خود فریاد بزند؛ دانشجو باید از آرمان های انقلاب اسلامی و این انقلاب پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقد دولت لازم است و حکومت ها نیازمند نقد هستند، گفت: هر قدرتی بدون نظارت منتهی به فساد می شود.
پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز دانشجو را عنصر پیشگام و پیشرو در جامعه توصیف کرد و گفت: جوانان به ویژه دانشجویان نقش آگاهی دهنده در جامعه دارند. امروزه جوانان ما در کنار دغدغه های سیاسی، دغدغه فرهنگی و اجتماعی نیز دارند که نیاز جامعه است.
فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز معتقد بود که دانشجویان پیاده نظام احزاب سیاسی نیستند؛ بلکه مغز متفکر و فرهیختگان جامعه به شمار می روند.

** کرباسچی در دانشگاه علامه سخنان خود را به وقتی دیگر موکول کرد
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که عصر دیروز مهمان مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی بود، زمانی وارد مراسم شد که انتهای سخنان احمد حکیمی پور بود، برخی دانشجویان به سخنان حکیمی پور معترض بودند. وی نیز سخنان خود را در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل اعتراض یک جانباز به وقتی دیگری موکول کرد.
کرباسچی در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از دانشجویان و گرامیداشت روز دانشجو گفت: به دلیل اینکه برادری از من خواست در اینجا صحبت نکنم و خود را معرفی کرد بنده نیز چون نام جانباز آمده و برخی از برادران بسیجی و متعهدمان، در بیرون سالن به صحبت های من اعتراض داشتند، آنچه را که می خواستم بگویم به جلسه ای دیگر موکول می کنم.
وی افزود: بنده به احترام کسانی که نمی خواهند صحبت کنم، سخنی نمی گویم ولی از آنان می خواهم نگاهی به گذشته و وضع فعلی کنند و توجه داشته باشند که اگر سقف خراب شد روی سر همه خراب می شود.
کرباسچی همچنین گفت: بنده اعتقادی به این جنگ و دعوا ندارم و معتقدم کسانی می خواهند به این جنگ و دعوا بپردازیم تا به مسائل دیگر نپردازیم.

** حکیمی پور در دانشگاه علامه طباطبایی
احمد حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات خود از دوره قاجار تاکنون پنج خواسته مهم مردم ایران شامل قانون، امنیت، آزادی، استقلال و عدالت خواهی بوده و هست، تاکید کرد: در دوره های مختلف اولویت این موارد جابجا شده و به نظر من خواسته ملت و اولویت کنونی کشور تحقق عدالت است.
وی اظهار داشت: از نظر من اکنون عدالت بر آزادی مقدم است زیرا در جامعه ای که فقر و بی عدالتی و اختلاف طبقاتی وجود دارد آزادی باعث بروز هرج و مرج و آنارشی می شود.

تبعات امنیتی کردن فضای دانشگاه
هم اکنون بخوانید

** محمود صادقی در دانشکده فنی دانشگاه تهران
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز دانشجو به جمع دانشجویان در دانشکده فنی در دانشگاه تهران پیوست.
محمود صادقی در این مراسم تاکید کرد که طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر جرم عادی مشهود هم مرتکب شوند باید تحت نظارت مجلس به آن رسیدگی شود.
وی تاکید کرد که شور و شعور دانشجویان باید امکان بروز بیابد. این شور، دغدغه برای توسعه، آبادانی، استقلال، شرف، عدالت و امنیت است.

** هادی خانیکی در پژوهشگاه علوم انسانی
هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز روز دانشجو به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رفته بود، وی وجه اشتراک دانشجوی امروز و دانشجوی گذشته را اینگونه بیان کرد که دانشجو تحکم پذیر نیست.
خانیکی گفت: امروز وقتی از جریان دانشجویی صبحت می شود بیشتر خصلت ضد اداره شوندگی آنان است. امروزه دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های سالیان گذشته کمتر سیاسی هستند البته این امر به معنای ارزش گذاری خوب و یا بد نیست.

** واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی میزبان رییس
علی عباسپور رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز روز گذشته در مراسم روز دانشجو در این واحد دانشگاهی با اشاره به ترفندهای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در دوران مختلف گفت: اکنون دشمنان با دروغ و شایعه پراکنی به دنبال تخریب مسوولان و ایجاد بی اعتمادی نسبت به آنها در بین مردم هستند.

** کواکبیان در دانشگاه یادگار امام شهرری
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز که عصر سه شنبه در دانشگاه یادگار امام شهرری حضور یافته بود، گفت: برای عهدشکنی آمریکایی ها به موقع پاسخی درخور ارائه خواهد شد، برای برخورد با آمریکا باید به مقتضای اقدامات آنان گام برداریم و نباید با احساساتی شدن همه دستاوردهای برجام را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه همانطور که رئیس جمهوری گفتند ایران با پنج کشور دیگر غیر از آمریکا نیز مذاکره کرده است افزود: آمریکا فقط یک کشور است که نسبت به برجام غیرمتعهدانه عمل می کند و کشورهای دیگر نیز طرف مذاکره با ایران بودند.

** سعید جلیلی در دانشگاه شریف
سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی نیز مهمان در دانشگاه صنعتی شریف بود، که در این مراسم گفت: امروز که در سالگرد ۱۶ آذر همگان به تداوم دشمنی آمریکا با ملت ایران اذعان دارند، بهترین موقعیت برای ارزیابی نوع مناسبات با آمریکا است.
وی افزود: اگر سرمایه سازی تاریخی و راهبردی را هزینه معرفی کنید نتیجه آن نه کاهش هزینه بلکه سرمایه سوزی خواهد بود.
جلیلی با بیان اینکه جنگ نرم یعنی اجازه ندهند تجربه ملی جمع بندی شود تا جلوی خسارت گرفته شود، تصریح کرد: امروز همه شرایط برای جمع بندی ملی از برجام فراهم است و نباید نگران ارزیابی این سند بود.

** الهه کولایی در دانشکده فنی دانشگاه تهران
دانشکده فنی دانشگاه تهران عصر دیروز میزبان الهه کولایی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بود، کولایی در جمع دانشجویان با تاکید بر تقویت دو اصل واقعیت و عقلانیت گفت: جمهوری اسلامی ایران در جهان آینده کشوری منزوی نخواهد بود.
وی به نقش دانشگاه ها در پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین وجوهی که بعد از انقلاب اسلامی مطرح شد، بحث ارتباط حوزه و دانشگاه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا