مناظره دکتر حق شناس و دکتر فروزنده با موضوع پساترامپ

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه با پیروزی ترامپ نظام آمریکا هیچ تفاوتی نکرده است، گفت: در ۴ سال آینده باید منتظر شرایط سخت‌تری در کشور باشیم.

 اعتمادنو : بهگزارش پایگاه خبری سیاسی باشگاه پایگاه خبریان تسنیم «پویا»، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ظهر دوشنبه ۱۵ آذر در مناظره پساترامپ که با حضور لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، درباره شرایط پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا اظهار کرد: ما باید ببینیم شخصی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده چه خصوصیاتی دارد. در رقابتهای انتخاباتی در آمریکا ترامپ نتوانست رای اکثریت مردم آمریکا را به دست آورد اما براساس مکانیزم انتخابات در این کشور و رای الکترال توانست برنده انتخابات آمریکا شود.

وی افزود: حتی چهره‌های شاخص جمهوریخواه در آمریکا هم به ترامپ رای ندادند. ترامپ توانست بر امواج طبقه سفیدپوست آمریکایی سوار شود و رای آنها را جلب کند و خود را به نظام آمریکا تحمیل کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به انتخاب گزینه‌ها از سوی ترامپ برای تشکیل کابینه دولت آمریکا گفت: امروز شاهد آن هستیم که ترامپ در انتخاب گزینه‌های خود به سمت چهره‌های ضدایرانی رفته و این نشان دهنده رویکرد منفی او نسبت به ایران است. برخلاف تیم اوباما که گرایش نزدیکتری به ایران داشت و این موضوع در آینده شرایط را برای ایران بسیار سخت خواهد کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه قطعا بین روسای جمهور مختلف آمریکا تفاوتهایی وجود دارد، تصریح کرد: همانگونه که در جمهوری اسلامی در دولتهای مختلف سازندگی، اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد شاهد تفاوتهایی بودیم، در نظام آمریکا هم همین موضوع حاکم است. علیرغم اینکه ساختار نظام آمریکا هیچ تفاوتی نکرده است و در ۴ سال آینده باید منتظر شرایط سخت‌تری در کشور باشیم و مردم و مسئولان باید تحمل بیشتری برای عبور از این شرایط سخت داشته باشند.

وی با بیان اینکه برجام یک معاهده بین‌المللی است که غیر از آمریکا ۵ کشور دیگر هم آن را امضا کرده‌اند اظهار کرد: ۴ کشور عضو دائم سازمان ملل به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا این توافق را امضا کردند و ما باید اینجا به تفکیک منافع این کشورها توجه کنیم. غیر از کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا منافعشان با تداوم تحریمها علیه ایران در تضاد است و رویکرد آنها با آمریکا متفاوت است و در این بین روسیه بیشترین و انگلیس کمترین اختلاف را با آمریکا دارند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران باید روابط دوجانبه با کشورهایی اروپایی را بهتر دنبال کند اظهار کرد: ما باید قبل از شروع به کار ترامپ به این کشورها نشان دهیم که منافع مشترکمان با هم همخوانی بسیاری دارد و نباید بگذاریم این کشورها تسلیم فشارهای آمریکا شوند و امروز نباید اجازه دهیم همان اجماع‌سازی دوران اوباما علیه ایران تکرار شود زیرا دوره ترامپ دیگر دوره گفتمان جنگ نرم نیست و او قطعا از سخت‌افزار نیز استفاده می‌کند.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران باید تمدید شود
هم اکنون بخوانید

حق‌شناس ادامه داد: ما باید در عرصه بین‌المللی صف آمریکا را از بقیه اعضای ۱+۵ جدا کنیم و از هرکاری که منجر به ضربه زدن به برجام می‌شود جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه داخلی نیازمند تلاش بیشتری برای حل شدن معضلات کشور داریم، تصریح کرد: ما نباید همه چیز را به برجام گره بزنیم. هر عنصری که می‌خواهد در کشور کار اقتصادی بکند باید بداند سرمایه‌گذار تنها در جایی حضور می‌یابد که حفاظت و ایمنی برای سرمایه‌اش فراهم باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه چین و روسیه در تمام قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت علیه ما تصویب شد به سمت آمریکا رفتند، اظهار کرد: این اقدام آنها به این دلیل بود که منافعشان در تعامل با آمریکا محقق می‌شد. ما باید از این موضوع درس بگیریم و بیشتر به توان داخلی توجه کنیم.

حق‌شناس با اشاره به بحث حقوقهای نجومی و فسادهای مالی صورت گرفته در کشور تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات کشور بحث فساد اقتصادی است و این موضوع منحصر به حقوقهای نجومی نیست چرا وقتی بحث املاک نجومی در شهرداری تهران مطرح می‌شود عده‌ای سکوت می‌کنند؟ چرا در شهرداری یک قطعه زمین در یکی از مناطق تهران به یکی از همراهان شهردار تهران داده شده است که ۳ میلیارد تومان قیمت دارد؟ اگر بناست در کشور شفاف‌سازی صورت بگیرد باید حقوق تمام مدیران بخشهای عمومی وبخشهای قضایی، نظامی و امنیتی هم شفاف شود.

وی مدعی شد: چرا باید پایگاه خبریی که فهرست املاک واگذار شده در شهرداری تهران را منتشر کرده دستگیر شده و به زندان برود آیا امروز دریافتی‌های ائمه جمعه در سراسر کشور مشخص است چرا باید ماهانه ۲۲ میلیارد تومان سود سپرده بانکی به حساب یک شخص ریخته شود و مشخص نباشد در چه راهی هزینه شده یکی از مهمترین مشکلات ما مشکل شفافیت است و ما باید بدانیم مشکل اصلی ما برجام و ترامپ نیست، بلکه مشکل اصلی ما داخل کشور است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در سه ساله دولت یازدهم فرصت‌سوزیهای بسیاری صورت گرفته است، گفت: بی‌انصافی است که بگوییم این ۳ سال از دست رفته و دولت نتوانسته به توفیقاتی برسد. دولت یازدهم در عرصه کنترل تورم، انضباط مالی، گسترش روابط با سایر قوا، بهبود چهره ایران در روابط خارجی و گردشگری اقدامات موثری انجام داده و این در شرایطی بوده است که قیمت نفت بسیار پائین‌تر از دوره‌های گذشته بوده است.یکی از روشهای توجه به خواسته‌های مردم حرکت در چارچوب قانون و منافع ملی است.

عضو جوان اعتماد ملی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران شد
هم اکنون بخوانید

حق‌شناس در پاسخ به سوال دانشجویی که گفت “دیروز شاهد آن بودیم که آقای رئیس جمهور به همان نقطه‌ای رسیدند که منتقدین ایشان ۳ سال پیش درباره بدعهدهای آمریکا تذکراتی به وی داده بودند و چرا دولت در موضوع حقوقهای نجومی برخورد جدی نکردند و وعده‌های دروغی که به مردم داده بودند محقق نشد”، گفت: اگر شما نگران بحث حقوقهای نجومی هستید چرا نگران فساد ۳ هزار میلیاردی در دولت قبل نیستید. بنده هم به سهم خودم درباره فسادهای اقتصادی دخیل هستم و متاسفم چرا در راه مبارزه با آنها تلاش بیشتری نکردم.

وی افزود: بنده یک معلم هستم که سالیان سال است درباره فساد فریاد می‌زنم. ما و شما در یک جبهه هستیم و نباید در مقابل هم قرار بگیریم. باید مواظبت کنیم نسبت به اینکه اگر هر کسی باعث به وجود آمدن فساد شد باید با او برخورد شود. آقای خاوری که در دولت گذشته یکی از عاملان اصلی فسادهای بانکی بودند چگونه و با مجوز چه کسانی از کشور خارج شدند.

حق‌شناس در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه برجام تاکنون چه فایده‌ای برای ما داشته است، اظهار کرد: من ابتدا در مورد داستان اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان باید موضوعی را مطرح کنم. یکی از عواملی که می‌تواند به جلوگیری از فساد مالی کمک کند وجود شفافیت و آزادی بیان در رسانه‌ها و مجلس است ما چگونه می‌توانیم منافع جامعه را تامین کنیم در حالی که اجازه نمی‌دهیم نماینده مجلس به وظیفه خود عمل کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری تصریح کرد: من اعلام کردم که از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات استقبال می‌کنم ولی دوستان اصولگرا باید پاسخ دهند که چرا رهبری با حضور ایشان در انتخابات مخالفت کردند. مردم در انتخابات مجلس نشان دادند که به چه کسانی رای می‌دهند.

حق‌شناس با بیان اینکه تمام روند برجام با تایید مقام معظم رهبری بوده است گفت: انتقال پرونده از شورایعالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه با اجازه ایشان صورت گرفته و در مجلس قبل هم که ۹۰ درصد آن اصولگرا بودند برجام در ۲۰ دقیقه به تصویب رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هم با دوستان اصولگرا در حوزه‌های مبارزه با فساد و توانمندسازی داخلی مخالفتی نداریم و بنده معتقدم دولت می‌بایست به جای استفاده از نیروهای مسن از نیروهای جوانتر استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا