خروجی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان باید روحانی باشد/ارائه لیست جداگانه‌ در شوراها به معنای پذیرش شکست است

عضو هیئت رئیسه مجلس ششم گفت: اصلاح طلبان بزرگترین عقبه سیاسی روحانی هستند و اگر گلایه‌هایی هم داشته باشند حاضر نیستند کسی را مقابل او وارد عرصه انتخابات کنند.

به گزارش اعتماد نو ابراهیم امینی در گفت‌وگو با پایگاه خبریسیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا،درباره تجربه شورای عالی سیاست گذاری  و اضافه شدن اشخاص حقیقی  به این شورا و ادامه این روند گفت: در کشور ما فعالیت‌های سیاسی در قالب جبهه پاسخ می‌دهد و اگر مروری به گذشته داشته باشیم می‌بینیم که  تا کنون هر جا که اصلاح طلبان به صورت جبهه‌ای عمل کردند موفق شدند.

او در ادامه افزود:  اولین شکست اصلاح طلبان در سال ٨١ در شورای شهر دوم بود، به این دلیل که اصلاح طلبان لیست‌های جداگانه ای معرفی کردند و تشکل‌های مختلف مانند کارگزاران ، تحکیم وحدت و مشارکت هر کدام یک لیست جداگانه داشتند و با توجه به‌ اینکه  مردم تجربه خوبی هم از شورای اول نداشتند، در نهایت با یک آرای بسیار پایین لیست آباد گران موفق و شهرداری به عنوان یک سکوی پرتاب برای احمدی نژاد در ریاست جمهوری شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس ششم با اشاره به انتخابات سال ۸۴ ،گفت: در این انتخابات هم اصلاح طلبان جبهه‌ای عمل نکردند و آقایان کروبی، معین، مهرعلیزاده و همچنین آیت الله هاشمی هم  که بخشی از اصلاح طلبان مثل کارگزاران با او همراهی می کردند وارد رقابت شدند و نتیجه‌اش این شد که احمدی‌نژاد بر سر کار آمد.

امینی با تاکید برتجربه عملکرد جبهه‌ای اصلاح طلبان در انتخابات  ریاست جمهوری  سال ٧٦ و ٩٢ ، شورای  شهراول ٧٧ و مجلس ٧٨ و ٩٤ بیان کرد:  در سال ٧٦ اصلاح طلبان با جبهه‌ای عمل کردن باعث خلق حماسه و پیروزی خاتمی در آن فضای شکننده شدند و در سال ٧٧ و ٧٨ با جبهه ای عمل کردن در انتخابات شورای اول و مجلس ششم به اکثریت قاطع دست یافتند همچنین در سال ٩٢ علی رغم اینکه دو روز  به تبلیغات انتخابات مانده بود  آقای عارف کنار رفتند واصلاح طلبان توانستند با اجماع آقای روحانی را به کرسی ریاست جمهوری بنشانند و در انتخابات  مجلس  و خبرگان رهبری هم اصلاح طلبان به این روند ادامه دادند  و با وجود  همه رد صلاحیت‌ها توانستند برای لیستی که ارائه دادند رای بگیرند حال  عهد شکنی برخی از اعضای لیست امید بحث دیگری است که ارتباطی به این قضیه ندارد.

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: در انتخابات پیش رو به هر بهانه‌ای که اصلاح طلبان  بخواهند مقابل هم قرار گیرند و لیست جداگانه‌ای ارائه دهند این به معنای پذیرش شکست قبل از برگزاری انتخابات است.

شورای شهر به حوزه حقوق شهروندی ورود می‌کند
هم اکنون بخوانید

او تاکید کرد: شاید نگرانی‌هایی وجود داشته باشد  و یک حزب احساس کند حقوقش تامین نمی‌شود و یا نسبت به ترکیب شورای عالی اصلاح طلبان نقد داشته باشد، اما با وجود این دست از نقدها باید تلاش کنیم که ایرادات برطرف شود و قاعده بازی را برهم نزنیم.

شورای عالی سیاست گذاری جبهه‌ای‌تر عمل می‌کند

امینی درباره اینکه کدام یک از دو شورای اصلاح طلبان (شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست گذاری)به مباحث ذکر شده نزدیک‌تر  است و جبهه‌ای تر عمل می‌کند، گفت: شورای عالی سیاست گذاری جبهه‌ای تر عمل می کند؛در امریکا دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با یکدیگر رقابت دارند اما در ایران دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا در صحنه هستند  و دلیل آن این است که در ایران فعالیت احزاب آنگونه که انتظار می‌رودامکان پذیر نیست و هزینه بر است.  ضمن اینکه شهروندان از سعه صدر لازم برای تحمل نظر یکدیگر در جهان سوم برخوردار نیستند، بنابراین چاره‌ای جز جبهه‌ای عمل کردن وجود ندارد.

او گفت: در مدل عملکرد جبهه‌ای تاثیر گذاری افرادی که تاثیر و نقش بی بدیل دارند را باید قدر دانست لذا  ممکن است چهره‌های شاخص سیاسی کار حزبی نکنند اما تاثیر گذاری آنها در فضای اجتماعی بسیار بیشتر از حزب‌های یک نفره  و دونفره باشد.جبهه متشکل از احزاب اصلاح طلب و شخصیت‌های کاریزماتیک  و سیاسی است که خارج از حزب فعالیت می‌کنند و تاثیر گذاری بالایی بر افکار عمومی جامعه دارند و احزاب اصلاح طلب نباید احساس کنند که شخصیت های تاثیر گذار سیاسی جای آنها را تنگ می کنند، بلکه باید از وجود نعمت آنها در کنار خود استقبال کنند.

امینی در تصریح اینکه بیان می شود روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رقیب ندارد واقعیت است یا تاکتیکی که دولت را از فعالیت باز دارد،بیان کرد: در شرایط عادی اگر روحانی نامزد شود و هیچ مشکلی به وجود نیاید معتقدم کسی قدرت رقابت با او را ندارد به دلیل اینکه اصلاح طلبان بزرگترین عقبه سیاسی او هستند  و حتی اگر گلایه هایی هم داشته باشند حاضر نیستند کسی را مقابل او وارد عرصه انتخابات کنند .

اصلاح طلبان باید با چند گزینه به صحنه رقابت بیایند 

اوادامه داد:اما معتقدم که خروجی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان باید آقای روحانی باشد و این به معنی آن نیست که نباید فرد دیگری کاندیدا نشود.دوبحث هم وجود دارد که آیا کسی قدرت رقابت با آقای روحانی در فضای انتخابات را در فضای عادی و متعارف دارد که به نظر می رسد اگر روحانی عقبه خود را داشته باشد  واصلاح طلبان و اعتدالگرایان پشتش باشند مشکلی ندارد.

کمیته‌های تخصصی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تعیین شد + اسامی
هم اکنون بخوانید

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی  گفت: ولی وضعیتی که در امریکا  با انتخاب ترامپ وجود آمده است خود یک زنگ خطر است  و شرایط را از حالت عادی خارج کرده است. چرا که  دلواپس‌ها در داخل خوشحالی‌شان این است که این را بهانه‌ای قرار دهند که دیگر دیپلماسی و مذاکره در دنیا جواب نمی دهد و باید کسی در ایران سر کار باشد که بتواند با تحکم در مقابل ترامپ بایستد و این به معنای این است که یک چهره‌ای  را بیاورند و مانند قضیه ای  که برای احمدی نژاد پیش آمد و خارج از حاکمیت بود و هیچ کس هم تصور نمی کرد که کسی مثل او بتواند آیت‌الله هاشمی را در یک انتخابات دونفره شکست دهد، پیروز میدان انتخابات شود.

امینی با بیان اینکه‌اصلاح طلبان باید با چند گزینه به صحنه رقابت بیایند  اما خروجی آنها یکی باشد، گفت: در انتخابات  گذشته اگر در کنار آقای هاشمی، بقیه کاندیداهای اصلاح طلب ثبت نام نمی کردند، با رد صلاحیت او بقیه اصلاح طلبان آچمز می شدند و عملا انتخابات را به رقیب واگذار می کردند لذا نباید از ابتدا اینگونه  باشد که  چون روحانی حضور دارد هیچ کس دیگر کاندیدا نشود.

اودرباره اینکه چه گزینه هایی برای انتخابات  می توانندمطرح باشند، گفت :گرینه های زیادی می توانند حضور یابند که عارف می تواند یکی از آنها باشد .

اجتناب از ارائه لیست‌های جداگانه در انتخابات شورای شهر

عضو هیئت رئیسه مجلس ششم  درباره اینکه انتخابات شورا ها باید چه سازو کاری داشته باشد، گفت: نباید اصلاح طلبان در انتخابات شورا چند لیست ارائه دهند. احزاب نباید با سهم خواهی زمینه وحدت و انسجام را از بین ببرند و باید قبول کنند که افراد توانمندی که از لحاظ سیاسی چهره‌های قابل قبولی هستند و هم اینکه تخصص لازم را دارند حضور یابند و صرف نظر از اینکه تعلق خاطر به کدام حزب و تشکل دارند همه آنها را  مورد حمایت قراردهند.

 لیست شورا ها باید قابل دفاع باشد

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه  بدیهی است  لیستی که در انتخابات شوراها ارائه می شود باید قابل دفاع باشد تا به بگو مگوها خاتمه بدهد،گفت:  سهم خواهی فردی و  یا گروهی  در روند  انتخابات شوراها  آغاز راهی است تا لیست واحد ارائه نشود که در این صورت  این یک خطر جدی برای اصلاح طلبان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا