آموزش آنلاین؛ شیوه زیست نسل زد در عصر دیجیتال

پژوهش تازه دانشگاه پیام‌نور تهران درباره دختران نسل زد در کرمان نشان می‌دهد آموزش آنلاین دیگر جایگزین کلاس حضوری نیست، بلکه بخشی از سبک زندگی دیجیتال و ابزاری برای استقلال و یادگیری مهارت‌های فنی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، بتول صیفوری طغرالجردی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام‌نور تهران، در پژوهشی با همکاری یکی از محققان دانشگاهی، تجربه زیسته ۱۸ دانشجوی دختر نسل زد در شهر کرمان را درباره معنا و انتظاراتشان از آموزش آنلاین بررسی کرده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد این نسل، آموزش آنلاین را چندبعدی و پویا می‌بیند و شش مضمون اصلی در این تجربه برجسته است: انعطاف‌پذیری و استقلال، ارتقای فنی، کاربرد متاورس، نگاه بلندمدت، یادگیری دیجیتال و تعامل اجتماعی مجازی.

دانشجویان مشارکت‌کننده گفته‌اند این شیوه آموزشی امکان تعادل میان تحصیل و اشتغال را فراهم می‌کند و متاورس می‌تواند از احساس انزوا بکاهد. به اعتقاد آنان، آموزش آنلاین باید بخش دائمی نظام آموزشی کشور باشد و نه صرفاً واکنشی موقتی به بحران‌ها.

پژوهش تاکید دارد آینده این نوع آموزش به سرمایه‌گذاری در فناوری، ارتقای کیفیت محتوا و فراهم‌سازی فرصت‌های تعامل مجازی بستگی دارد. نسل زد، که در بستر فناوری رشد کرده، آموزش اینترنتی را نه انتخابی موقت، بلکه مسیری اصلی برای یادگیری و ورود به بازار کار می‌داند. این تحقیق در «فصلنامه علوم اجتماعی» دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده است.

تاثیر فناوری متاورس بر زندگی انسان‌
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا