رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برنامههای راهاندازی تاکسیهای هوایی در مسیر زنجان به البرز و جزایر کیش به هندورابی خبر داد و گفت: زیرساختهای لازم در حال تکمیل است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، تاکسیهای هوایی، اگرچه قدمتی طولانی در ایران دارند، اما در سالهای اخیر توجه چندانی به توسعه آنها نشده است. حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هواپیمای زیر ۱۹ نفر در کشور وجود دارد و زیرساختهای لازم برای فعالسازی آنها در حال تکمیل است.
وی افزود: برنامه داریم تا پایان سال جاری، تاکسی هوایی در مسیر فرودگاه زنجان به فرودگاه پیام البرز راهاندازی کنیم. همچنین راهاندازی این سرویس برای جزایر کیش به هندورابی نیز در دستور کار قرار دارد.
تاکسیهای هوایی، که با نامهایی مانند تاکسی پرنده و Air Taxi نیز شناخته میشوند، هواپیماهای کوچک، سبک و فوق سبکی هستند که برای مسافتهای کوتاه و فوری استفاده میشوند. این هواپیماها برنامه پروازی مشخصی ندارند و میتوانند با حداقل ظرفیت، مسافران را با سرعت بالا جابجا کنند. به گفته کارشناسان، این هواپیماها به دلیل وزن کم و قابلیت کنترل بالا، قادر به نشست و برخاست در فرودگاههای کوچک هستند.
پورفرزانه با اشاره به تاریخچه تاکسیهای هوایی در ایران، گفت: در دهه ۵۰، چند شرکت تاکسی هوایی در کشور فعالیت داشتند که پس از انقلاب، ادغام و منجر به تأسیس شرکت هواپیمایی آسمان شدند. هدف اولیه از تأسیس این شرکت، ایجاد یک سرویس «ایرتاکسی» بود که محقق نشد.
وی همچنین به چالشهای فعلی راهاندازی تاکسیهای هوایی اشاره کرد و گفت: زیرساختهای لازم از جمله ایجاد درگاه و ترمینال اختصاصی برای هواپیماهای سبک، هماهنگی فرودگاهها و امنیت پرواز، و تعیین قیمتگذاری مناسب در حال برنامهریزی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: متقاضیان اصلی این سرویس، تجار، بازرگانان و افرادی هستند که نیاز به جابجایی سریع بین شهرها دارند. وی همچنین تأکید کرد که منافع تاکسیهای هوایی تنها محدود به مسافران نیست، بلکه صنعت هوایی به صورت غیرمستقیم نیز برای مردم مفید است، مانند جابجایی مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای ضروری.