برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵، سهم گوگل از بازار جهانی موتورهای جستوجوی اینترنتی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ به زیر ۹۰ درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، دادههای استات کانتر نشان میدهد که سهم گوگل از بازار جهانی موتورهای جستوجوی اینترنتی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ به زیر ۹۰ درصد سقوط کرده است. این کاهش برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.
بر اساس این گزارش، سهم گوگل در اکتبر به ۸۹.۳۴ درصد، در نوامبر به ۸۹.۹۹ درصد و در دسامبر به ۸۹.۷۳ درصد کاهش یافت. آخرین باری که سهم بازار گوگل در یک فصل به زیر ۹۰ درصد رسید، سال ۲۰۱۵ بود که سهم این شرکت در ژانویه به ۸۹.۶۲ درصد، در فوریه به ۸۹.۴۷ درصد و در مارس به ۸۹.۵۲ درصد کاهش یافت.
به نظر میرسد کاهش سهم بازار گوگل عمدتاً ناشی از افت سهم این شرکت در منطقه آسیا است، در حالی که سهم آن در سایر مناطق نسبتاً ثابت باقی مانده است. در آمریکا، سهم گوگل در نوامبر به ۹۰.۳۷ درصد رسید، اما در دسامبر به ۸۷.۳۹ درصد کاهش یافت.
گوگل که در یک دهه گذشته سهم ۹۰ تا ۹۲ درصدی در بازار جستوجو داشته است، در دو سال اخیر به دلیل مفید نبودن نتایج جستوجو، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است. رقبای گوگل، از جمله بینگ مایکروسافت، یاندکس، یاهو و بایدو، بخشی از سهم از دست رفته گوگل را تصاحب کردهاند.
بر اساس گزارش «سرچ انجین لند»، بینگ مایکروسافت با سهم حدود چهار درصد در پنج ماه پایانی سال ۲۰۲۴، در رتبه دوم بازار جستوجو قرار گرفت. گوگل همواره با اعتراض رقبای خود در مورد استفاده از قدرت بازار برای سرکوب رقابت مواجه بوده است.
گوگل که در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی آغاز به کار کرد، اکنون سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و در سرنوشت هزاران کسبوکار آنلاین نقش تعیینکنندهای ایفا میکند. این شرکت با گسترش فعالیتهای خود به حوزههایی مانند ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرمافزار تلفنهای هوشمند، نقشهها، رایانش ابری، خودروهای خودران و تبلیغات دیجیتال، به یکی از بزرگترین غولهای فناوری جهان تبدیل شده است.