بقائی: سیاست اتحادیه اروپا در تحریم پروازهای عادی،‌ آزار مردم ایران است

سخنگوی جدید وزارت خارجه در نشست خبری خود، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی ایران را بی‌توجیه و آزاردهنده برای مردم ایران توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، اسماعیل بقائی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری خود ضمن انتقاد از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی غیرنظامی ایران، تاکید کرد که این اقدامات هیچ توجیهی ندارد و صرفاً در جهت آزار مردم ایران است. وی همچنین به مسائل مختلف از جمله تحولات منطقه‌ای، روابط با همسایگان، تنش‌های منطقه‌ای و رویکردهای ایران در قبال رژیم صهیونیستی و اروپا پرداخت.

در این نشست که به حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، تعدادی از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه، از جمله سید عباس موسوی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و بهزاد صابری، حضور داشتند. بقائی، چهاردهمین سخنگوی وزارت خارجه ایران، در ابتدای سخنان خود یاد شهدای دیپلمات وزارت خارجه را گرامی داشت و همچنین از ناصر کنعانی، سخنگوی پیشین این وزارتخانه، تشکر کرده و برای وی در سمت جدید به عنوان مشاور وزیر خارجه آرزوی موفقیت کرد.

رایزنی‌های منطقه‌ای درباره توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی

بقائی با اشاره به سفرهای منطقه‌ای سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «این سفرها با هدف رایزنی در مورد تحولات اخیر منطقه و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شده است. سفر وزیر خارجه به بیروت و دمشق آغاز شد و به دیگر کشورهای منطقه نیز ادامه خواهد یافت.» وی افزود که وزیر خارجه ایران علاوه بر این سفرها با دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه مصر و فرانسه نیز گفت‌وگوهایی داشته است.

وی تاکید کرد که سیاست ایران همواره بر بهبود روابط با همسایگان متمرکز بوده و ادامه خواهد داشت، حتی در شرایط بحرانی منطقه. بقائی همچنین به سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه به کویت و بحرین اشاره کرد و گفت که هدف اصلی این سفرها، رایزنی برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها و حفظ ثبات و صلح در منطقه است.

سفیر ایران در سارایوو با رهبر بزرگترین حزب مسلمانان بوسنی و هرزگوین دیدار کرد
هم اکنون بخوانید

پاسخ به میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم صهیونیستی

بقائی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد روسیه برای میانجیگری بین ایران و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «وقتی شما با یک موجودیتی رابطه‌ای ندارید و آن را به رسمیت نمی‌شناسید، میانجیگری به لحاظ حقوقی معنایی ندارد. اما از هر تلاشی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی استقبال می‌کنیم.» او افزود که اگر اتفاقات غزه را نسل‌کشی بدانیم، همه کشورها وظیفه قانونی و اخلاقی دارند تا از این وضعیت جلوگیری کنند.

مسیرها باید با حفظ تمامیت ارضی و بدون تغییر مرزها باشد

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره گذرگاه‌های منطقه قفقاز جنوبی و اجلاس ۳+۳ که در استانبول برگزار شد، تاکید کرد که این اجلاس به وضوح نشان داد کشورهای منطقه قصد دارند چالش‌های گذشته را به فرصت‌هایی برای شکوفایی اقتصادی تبدیل کنند. بقائی تصریح کرد: «ایران معتقد است که هرگونه مسیر مواصلاتی باید با رعایت تمامیت ارضی و بدون تغییر در مرزها و شرایط ژئوپلیتیک منطقه باشد.»

حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی تردید ناپذیر است

بقائی در ادامه به موضوع جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخی ادعاها در بیانیه اخیر اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مورد تمامیت ارضی خود و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و این موضع براساس حقوق بین‌الملل است.»

روابط ایران و ترکیه و حمایت از فلسطین

در بخش دیگری از نشست، بقائی به رابطه ایران و ترکیه و دیدارهای عراقچی با مقامات ترکیه اشاره کرد و گفت: «رابطه ما با ترکیه ممتاز است و هر دو کشور بر حمایت از فلسطین و استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای دفاع از حقوق مردم فلسطین تاکید دارند.»

نتیجه نهایی مذاکرات، به واکنش آمریکا بستگی دارد
هم اکنون بخوانید

پاسخ قاطع ایران به هرگونه تعرض رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نیز اظهار کرد: «ایران به وضوح اعلام کرده است که هرگونه تعرض با پاسخ قاطع و مؤثر مواجه خواهد شد. کشورهای منطقه نیز باید از فضای خود برای تعرض به یک کشور اسلامی استفاده نکنند.»

هیچ تغییری در دکترین دفاعی ایران وجود ندارد

در پاسخ به سوالی درباره دکترین دفاعی ایران و برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای مبنی بر تغییر آن، بقائی تاکید کرد که سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی است و این سیاست بر فتوای مقام معظم رهبری استوار است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی ایران بی‌توجیه است

بقائی در بخش پایانی سخنان خود، به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی غیرنظامی ایران پرداخت و گفت: «این تحریم‌ها هیچ توجیهی ندارد و تنها هدف آن آزار مردم ایران است. تحریم یک خط هوایی که سال‌ها به مقاصد اروپایی پرواز داشته است، تنها به ضرر مردم عادی خواهد بود.»

سلاح‌های کشتار جمعی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد

او همچنین درباره دکترین هسته‌ای کشور گفت: «سلاح‌های کشتار جمعی در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و این سیاست بر اساس فتوای مقام معظم رهبری ثابت و غیرقابل تغییر است.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا