چرا احتمال دارد اسناد افشا شده، یک عملیات فریب باشند؟

پس از آنکه دو سند ادعایی اطلاعاتی آمریکا درباره آماده‌سازی‌های اسرائیل برای حمله به ایران توسط یک حساب تلگرام مرتبط با ایران منتشر شد، مقامات آمریکایی به شدت نگران یک نقض احتمالی امنیتی بزرگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، این سند به نظر معتبر می‌رسد، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، نشانه‌هایی از فریب در آن دیده می‌شود:

  1. اسرائیل عمداً تاریخ را ۱۵-۱۶ اکتبر اعلام کرده است. با افشای چنین تاریخ دقیقی، ممکن است قصد داشته باشد ایران را به حالت آماده‌باش یا بسیج پیش از موعد وادار کند، و در نتیجه منابع ایران را به هدر دهد یا سیستم‌های دفاعی‌اش را زودتر آشکار کند.
  2. همچنین، اسرائیل به‌طور عمدی درباره دقت در استفاده از سلاح‌ها و موشک‌های بالستیک هواپایه (ALBM) صحبت کرده است. اگر ایران فکر کند که اسرائیل موشک‌های پیشرفته‌تری دارد که می‌توانند پناهگاه‌ها را تخریب کنند، ممکن است اقدام به تقویت تأسیسات خاص یا پراکنده کردن نیروهایش کند. این هم ممکن است تلاشی باشد برای این‌که ایران را به خرج کردن منابع در دفاع‌هایی وادار کنند که شاید نیاز واقعی به آن‌ها نباشد، در حالی که حمله اصلی اسرائیل شاید متعارف‌تر باشد، مثلاً با استفاده از حملات هوایی F-35.
  3. اشاره به پهپادها نیز ممکن است بخشی از این فریب باشد. با جلب توجه ایران به پهپادها، اسرائیل ممکن است قصد داشته باشد ایران را از مسیرهای واقعی حمله مانند حملات هوایی با F-35 یا شلیک موشک‌ها منحرف کند.

به نظر می‌رسد برخی از جزئیات عمداً تغییر داده شده‌اند تا ایران را به آماده‌سازی‌های دفاعی گسترده‌تر وادار کنند. این فریب‌های کوچک با هدف ضعیف کردن ایران و ایجاد نقاط ضعف در سیستم دفاعی آن صورت گرفته‌اند که اسرائیل در نهایت از آن‌ها استفاده کند.

ترامپ نمی‌تواند منتقدانش را بلاک کند
هم اکنون بخوانید

اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، ممکن است بزرگ‌ترین فریبی که اسرائیل می‌خواهد به کار بگیرد، عملیات مخفیانه پهپادها و قابلیت موشک‌های بالستیک هواپایه باشد. با منحرف کردن توجه ایران به این موارد، اسرائیل ممکن است دفاع‌های ایران را دچار اختلال کند و آن‌ها را در برابر حملات هوایی و موشکی آسیب‌پذیرتر کند.

مسلماً نیروهای نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران می توانند آنالیز مناسبی از هدف انتشار این اسناد بدست آورند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هجده =

دکمه بازگشت به بالا