در دیدار نخست وزیر روسیه با پزشکیان و عارف چه گذشت

در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه که عصر امروز برگزار شد، دو کشور بر اهمیت گسترش همکاری‌های استراتژیک و اقتصادی تأکید کردند. محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان، نمایندگان ایران، و میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، در این نشست به بررسی ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های تجاری، حمل‌ونقل، انرژی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، محمدرضا عارف با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، تقویت همکاری‌های تهران و مسکو را موضع اصولی دولت ایران دانست و بر ضرورت تکمیل پروژه‌های مشترکی مانند کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا تأکید کرد. وی همچنین از نقش روسیه در جلوگیری از تنش‌های منطقه‌ای و حمایت از فلسطین و لبنان قدردانی کرد.

از سوی دیگر، مسعود پزشکیان توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری‌های مشترک دانست و گفت: این همکاری‌ها می‌تواند رشد اقتصادی و مقابله با تحریم‌های بین‌المللی را تسهیل کند.

نخست‌وزیر روسیه نیز ضمن اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری و گردشگری میان دو کشور، تأکید کرد که همکاری‌های دو کشور باید در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل و فناوری‌های نوین توسعه یابد. وی همچنین بر اهمیت همکاری‌های ایران و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و ایجاد نظم نوین جهانی تأکید کرد.

در این نشست، دو طرف توافق کردند که پروژه‌های کلان مشترک همچون تکمیل کریدور شمال-جنوب، تقویت روابط بانکی و امضای موافقت‌نامه جامع راهبردی بین دو کشور تسریع شود تا زمینه‌های رشد همگرایی و توسعه پایدار در منطقه فراهم گردد.

 

بولتون: پوتین باهوش و قاطع است/ ترامپ رقیب او نیست
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا