ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدارس اروپایی

در مجارستان، یک مدیر مدرسه که مخالف ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدرسه‌اش بود، مجبور به استعفا شد، در حالی که فرانسه با اجرای طرح آزمایشی «وقفه دیجیتال» در ۲۰۰ مدرسه، به مبارزه با آسیب‌های دیجیتال در مدارس پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، گروهی از کشورهای اروپایی با هدف مقابله با خطرات دنیای دیجیتال و مشکلات تمرکز در مدارس، به تدریج اقدام به ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند کرده‌اند.

در مجارستان، قانون جدید منع استفاده از تلفن‌های همراه از این هفته به اجرا درآمده است، اما این تصمیم با مخالفت‌هایی مواجه شده است. استعفای یکی از مدیران دبیرستان در بوداپست به دلیل مخالفت با این قانون، اعتراضاتی در حمایت از او به دنبال داشته است.

در یونان، دانش‌آموزان از تاریخ ۱۱ سپتامبر و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مجاز به آوردن تلفن همراه به مدرسه هستند، اما باید آن را در کیف خود نگه‌دارند. تخلف از این قانون، شامل اخراج از مدرسه خواهد شد. هدف این اقدامات، مقابله با آزار و اذیت سایبری است.

در هلند، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه از اوایل سال ۲۰۲۴ در مدارس متوسطه آغاز شده و اکنون شامل دانش‌آموزان ابتدایی نیز می‌شود. در بلژیک فرانسه‌زبان «والونیا»، ممنوعیت تلفن همراه در ۳۷۳ مدرسه ابتدایی و متوسطه به اجرا درآمده و شامل زمین بازی نیز می‌شود.

دانمارک نیز امسال در حدود ۲۰۰ مدرسه طرح ممنوعیت تلفن همراه را به صورت آزمایشی اجرا خواهد کرد، اگرچه برخی والدین نسبت به اثربخشی این طرح و امکان استفاده از رایانه‌ها در کلاس‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

لیگ ملت‌های اروپا| فرار کرواسی از شکستی دیگر برابر فرانسه
هم اکنون بخوانید

در ایتالیا، با امضای بخشنامه دولت راستگرای جورجیا ملونی، استفاده از تلفن همراه در مدارس تا پایان دوره راهنمایی از سپتامبر ۲۰۲۴ ممنوع خواهد شد. همچنین، تکالیف دانش‌آموزان به صورت دستی و با مداد و خودکار انجام خواهد شد.

در فرانسه، که از سال ۲۰۱۸ ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در کلاس‌های مدارس متوسطه به اجرا درآمده است، امسال حدود ۲۰۰ مدرسه طرح «وقفه دیجیتال» را آزمایش می‌کنند. به موجب این طرح، حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز موظف خواهند بود تا تلفن‌های خود را در ورودی مدرسه تحویل دهند و در پایان روز دریافت کنند. وزیر آموزش ملی فرانسه اعلام کرده است که گسترش این طرح به سایر مدارس ممکن است از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز شود.

در همین حال، آژانس بهداشت عمومی سوئد توصیه‌های جدیدی در مورد مدت زمان استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان منتشر کرده است. طبق این توصیه‌ها، کودکان زیر ۲ سال نباید در معرض صفحه‌نمایش قرار گیرند، برای کودکان ۲ تا ۵ سال، زمان استفاده از صفحه‌نمایش باید محدود به یک ساعت در روز باشد و برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال این مدت نباید بیش از یک تا دو ساعت باشد. نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله نیز نباید بیش از دو تا سه ساعت در روز از صفحه‌نمایش استفاده کنند.

بر اساس مطالعه‌ای توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ۶۵ درصد از دانش‌آموزان، تلفن همراه را عامل حواس‌پرتی و افت تحصیلی در کلاس‌ها، از جمله درس ریاضیات، دانسته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا