حماس: مذاکرات دوحه اتلاف وقت بود

مقامات حماس اعلام کردند که مذاکرات دوحه پیرامون آتش‌بس در غزه، نه تنها به هیچ پیشرفتی نرسیده، بلکه تنها به‌عنوان ابزاری برای خرید زمان برای رژیم اشغالگر اسرائیل به کار رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، با پایان یافتن دور اول مذاکرات دوحه درباره آتش‌بس در غزه، که با حضور سه کشور آمریکا، مصر و قطر برگزار شد، برخی کشورها فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند. اما مقامات حماس نظری متفاوت دارند. یک مقام این گروه به شبکه الجزیره اعلام کرد که نتایج نشست دوحه هیچگونه تعهدی به توافقات نشست دوم جولای ندارد.

یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرد: «مذاکرات دوحه هیچ پیشرفتی نداشته و اسرائیل همچنان به مواضع خود پافشاری می‌کند.» وی افزود: «آنچه در دوحه رخ داد، اتلاف وقت و تلاشی برای فرار از تنش‌های موجود در منطقه بود. ایالات متحده و اسرائیل تمایلی به یافتن راه‌حل واقعی برای دستیابی به توافق آتش‌بس ندارند.»

این دور از مذاکرات، که در روزهای پنجشنبه و جمعه در دوحه برگزار شد، در حالی به پایان رسید که نمایندگان حماس در آن حضور نداشتند. حماس پیشتر اعلام کرده بود که نیازی به مذاکرات جدید نیست و باید بر اجرای توافقات پیشین تمرکز شود.

با این حال، سه کشور مصر، قطر و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات بعدی در قاهره و پیش از پایان هفته آینده برگزار خواهد شد. همچنین تیم‌های فنی برای بررسی جزئیات اجرایی توافق‌ها به کار خود ادامه خواهند داد.

با وجود تلاش‌های بین‌المللی، محافل رسمی اسرائیلی معتقدند که شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اصلی‌ترین مانع بر سر راه هرگونه توافق است. شامگاه چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ خاخام یهودی آمریکایی در نامه‌ای به نتانیاهو از وی خواستند تا توافق آتش‌بس را بپذیرد. اما به گفته مقامات اسرائیلی، نتانیاهو برای نجات حیات سیاسی خود تمایل به پایان جنگ ندارد.

ناتوی عربی، شلوغ‌کاری رسانه‌ای اسرائیل است/ اعراب منطقه توان شرکت در مجادله جدید نظامی را ندارند/برخورد آمریکا با ایران صرفاً تک گزینه‌ای نیست
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا