کشف شبکه لوله‌ آب ۲۶۰۰ساله

باستان‌شناسان در هند موفق به کشف بقایای لوله‌های سفالین ۲۶۰۰ ساله شده‌اند که به نظر می‌رسد بخشی از یک سیستم پیچیده مدیریت آب در دوران باستان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو ، این کشف در محوطه باستان‌شناسی «کیلادی» (Keeladi) در ایالت «تامیل نادو» صورت گرفته است. این لوله‌ها که از سفال پخته‌شده ساخته شده‌اند، در عمق چند متری زیر سطح زمین پیدا شدند و به نظر می‌رسد بخشی از شبکه‌ای بزرگ‌تر برای انتقال آب به مناطق مسکونی یا عمومی بوده‌اند.

شبکه لوله‌های سفالین کشف‌شده به خوبی طراحی شده و نشان‌دهنده توانایی‌های پیشرفته در مهندسی هیدرولیک در دوران باستان است. برخی از لوله‌ها تا ۶۰ سانتی‌متر طول دارند و به دقت ساخته شده‌اند تا به‌طور یکدست به یکدیگر متصل شوند و جریان آب را به خوبی انتقال دهند.

این اکتشاف اهمیت محوطه باستان‌شناسی کیلادی را که پیش‌تر نیز اطلاعات ارزشمندی از دوره «سنگام» (۳۰۰ پیش از میلاد تا ۳۰۰ میلادی) ارائه داده بود، بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. کشف این شبکه لوله‌ها نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجه در طراحی شهری و مدیریت آب در تمدن‌های باستانی این منطقه است و بر غنای تمدن دوره سنگام در زمینه‌های مختلف زندگی روزمره از جمله شهرسازی و معماری تاکید می‌کند.

به نظر می‌رسد که این یافته‌ها بخشی از مجموعه شواهد فزاینده‌ای هستند که نشان می‌دهند مردم باستان کیلادی در زمینه‌های فناوری و نوآوری‌های شهری بسیار پیشرفته بوده‌اند.

مراسم پیوند آسمانی هشت زوج معلول در امامزاده صالح (ع)
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + پنج =

دکمه بازگشت به بالا