وبگاه گلوبز رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان گزارش داد اگر وضعیت بدتر نشود که دیگر هیچ کشتی عازم اسرائیل نشود، نرخ بیمه کشتیهای عبوری از دریای سرخ تا ۲۵۰ درصد افزایش یافته و زیان آنها بیشتر هم خواهد شد.
به گزارش اعتماد نو، رسانههای رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان تاکید کردند که با افزایش حملات نیروهای مسلح یمن به کشتیهای تجاری در حال عبور از دریای سرخ به سمت سرزمینهای اشغالی، خسارت وارد آمده به کشتیرانی کانتینری و سیر صعودی نرخ بیمه آنها ادامه خواهد یافت.
دیوید اوسلر، مسئول بخش بیمه در «لویدز لیست اینتلیجنس»، شرکت انتشار دادههای تجارت دریایی به تلویزیون ویرجینیا گفت: نرخ بیمه برای کشتیهای اسرائیلی بیش از پیش افزایش یافته و به ۲۵۰ درصد رسیده است و برخی از شرکتهای بیمه از پوشش بیمه کشتیهای اسرائیلی خودداری میکنند.
در همین رابطه اوسلر افزود هزینههای بیمه برای همه شرکتهای کشتیرانی که در دریای سرخ تردد میکنند، چند برابر شده است که این امر میتواند صدها هزار دلار به هزینه سفر گرانترین کشتیها اضافه کند.
وی افزود: شرکتهای حملونقل دریایی، عوارضی را تحت عنوان خطر جنگ به مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر کانتینر اعمال کردهاند که مشتریانی که همه چیز از غلات گرفته تا روغن و … را از آمازون به اسرائیل میآورند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.
بر اساس گزارشی که دیروز دوشنبه در وبگاه اقتصادی گلوبز رژیم صهیونیستی منتشر شد، از ابتدای سال جاری میلادی، سهام شرکت کشتیرانی اسرائیلی ZIM (زیم) در بحبوحه حملات یمن به کشتیهای عبوری از دریای سرخ، حدود ۲۳ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است.
در همین راستا، سازمان آمریکایی اعتبارسنجی استاندارد اند پورز در گزارشی اعلام کرد که حملات یمنیها حدود ۲۲ درصد از بازار جهانی کشتیرانی دریایی را مختل کرده است، زیرا شرکت کشتیرانی غول پیکر دانمارکی مرسک که ۱۵ درصد از بازار جهانی حمل و نقل کانتینری را در اختیار دارد همه سفرهای عبوری از باب المندب را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.
بر اساس این گزارش، شرکت هاپاگ لوید نیز که هفت درصد از بازار جهانی کانتینر را در اختیار دارد، تردد از طریق دریای سرخ را نیز متوقف کرد و بریتیش پترولیوم نیز حمل تمام محمولههای خود را از طریق باب المندب متوقف کرد.
گلوبز با اشاره به اینکه چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ جهان تردد در دریای سرخ را متوقف کردهاند، نوشت: اهمیت دریای سرخ ناشی از موقعیت مکانی آن است، به نحوی که اقیانوس هند را به د ریای مدیترانه متصل میکند و تنگه باب المندب در انتهای جنوبی آن و کانال سوئز در انتهای شمالی آن قرار دارد در حالی که کانال سوئز آبراهه مهمی در انتقال کالا بین آسیا و اروپا شمرده میشود.
در همین راستا، جان استوارت، مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی که ۸۰ درصد ناوگان تجاری جهانی را تشکیل میدهد، گفت: حجم عظیمی از منابع انرژی اروپا از جمله نفت و سوخت دیزل از این آبراه عبور میکند. بنابراین، حملات یمن قیمت کالاها را افزایش میدهد و برای کشورهای اروپایی که برای کاهش نرخ تورم مبارزه میکنند، بحران ساز خواهد شد، بخصوص که کشتیهای تجاری از طریق دریای سرخ محصولات غذایی مانند روغن نخل و غلات و بیشتر محصولات تولیدی جهان را نیز حمل میکنند.
اوسلر پیش بینی کرد، اگر کشتی دیگری در دریای سرخ باقی بماند نرخهای بیمه برای کشتیرانی بین المللی در این منطقه همچنان بالاتر خواهد رفت و البته اگر وضعیت به از دست دادن بسیاری از کشتیها در دریای سرخ تبدیل شود، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.
به نوبه خود، مونرو اندرسون، رئیس عملیات در Vessel Protect، که خطرات جنگ در دریا را ارزیابی میکند و با حمایت لویدز بیمه ارائه میکند، گفت که حملات اخیر نشان میدهد که افزایش تهدید برای کشتیها در دریای سرخ یک مانع بزرگ برای کشتیرانی تجاری در دریای سرخ است که اعضای آن بزرگترین بازار بیمه جهان را تشکیل میدهند.
منبع: فارس