«اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد رسیدگی به موضوع اوقات فراغت دانش آموزان و طراحی برای این مقوله بیان کرد: اوقات فراغت همانطور که از نامش پیداست، اوقاتی نیست که به صورت مستقیم در اختیار ارکان تربیتی باشد و در این بخش هم اولیا و به کلی اعضای خانواده و هم رسانهها میتوانند نقش تعاملی در شکل دهی به زمان آزاد دانش آموزان داشته باشند تا با برنامه ریزی درست، زمان فراغت بچهها مفید گذرانده شود.
باقرزاده در ادامه یادآور شد: ما فضاهای پرورشی خوبی داریم که باید آنها را فعالتر کنیم؛ بسترهایی مانند کانونها، دارالقرآنها و اردوگاهها که هنوز از میزان فعالیت آنها راضی نیستیم و میخواهیم نسبت به قبل فعالتر شوند و استفاده مفیدی از آنها شود. همچنین یک سری ابزار خارج از آموزش و پرورش در امر اوقات فراغت بچهها در اختیار داریم که میتواند در طراحی برنامه اوقات فراغت نقش مهمی ایفا کند مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با آنها تفاهم نامهای هم داریم.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این تفاهم نامه تاکید شده که مربیان پرورشی کانون یک روز در هفته به مدارس بیایند و در کلاس درس برای دانش آموزان ابتدایی قصه گویی کنند و بچهها را به رفت و آمد به کانون پرورش فکری تشویق کنند. بچهها با امانت گرفتن کتاب از کانون میتوانند با این فضا تعامل برقرار سازند و همین اولین کتابی که امانت میگیرند، ممکن است انگیزهای در آنها ایجاد کند تا دانش آموزان در زمانهایی که مدرسه نیستند و کار درسی ندارند، به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروند و اوقات فراغت خود را مفید بگذرانند.
باقرزاده در ادامه با بیان اینکه نمایش فیلم کودک و نوجوان در کانون نیز یکی از گزینهها برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان است، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال این است که سینمای کودک راه بیندازد. یعنی سینمایی ویژه کودکان داشته باشند. ما هم چنین امکانی داریم و میتوانیم در هزار کانون فرهنگی هنری خودمان حتی اگر همه این کانونها امکانش را نداشته باشند، حداقل در ۶۰ درصد آنها فیلم کودک و نوجوان نمایش دهیم.
او افزود: میتوان فیلمهای تولیدی کانون پرورش فکری را در کانونهای فرهنگی هنری آموزش و پرورش به نمایش بگذاریم و دانش آموزان در اوقات فراغت با مراجعه به این کانونها، به تماشای آثار سینمایی متناسب با سن خود بنشینند.
معاون فرهنگی و پرورشی در ادامه اضافه کرد: ظرفیتهای بیرونی ما زیاد است و فقط باید از آنها به درستی بهره برد. اخیرا با کانون کتابخانههای کشور نیز مراودهای داشتهایم تا دانش آموزان را به عضویت در کتابخانهها سوق دهیم. همه مراکز موجود ظرفیتهای خوبی است که میتوانند دست به دست هم دهند و اوقات مفیدی را در زمان فراغت برای بچهها طراحی کنند، اما ما برای رسیدن به شرایط مطلوب هنوز راه زیادی داریم.
انتهای پیام/