تاسیس ٢١ پژوهش‌سرا در مناطق محروم کشور

تاسیس ٢١ پژوهش‌سرا در مناطق محروم کشور


به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمد مهدی کاظمی در اختتامیه استانی سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی شهر تهران که با هدف حمایت از دانش آموزان پژوهنده و ترویج فرهنگ پژوهندگی در میان دانش آموزان گفت: تقویت نوآوری در دانش آموزان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر موضوع پژوهش محوری تاکید فراوان شده است.


کاظمی با بیان اینکه پژوهش‌های بنیادی عموما در٢٠ تا۴٠ سالگی اتفاق می‌افتد، خاطر نشان کرد: زمینه سازی برای تحقق  پژوهش‌های بنیادی در آموزش و پرورش در زمان دانش آموزان محقق می‌شود، لذا باید در نظام تعلیم و تربیت، با استفاده از ابزارهای مختلف؛ تفکر الگوریتمی و روحیه پژوهشگری را در دانش آموزان تقویت کنیم تا بدین ترتیب، مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت پژوهشگر و دانشمند را نیز  محقق کنیم.


معاون آموزش متوسطه افزود: اگر در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و … دستاوردهای مهمی داریم، این مهم، نتیجه تلاش جوانان امروز و نوجوانان دیروز است و شما دانش آموزان، دانشمندان آینده هستید که باید موقعیت‌های یادگیری متنوعی  را برای دانش آموزان فراهم کنیم تا دانش آموزان با حرکت در مسیر آن، یافته‌های خود را به علم تبدیل کنند.


کاظمی دستیابی به روحیه پژوهشگری را مهم برشمرد و گفت: در این میان پژوهش‌سراهای دانش آموزی نقش مهمی دارند، لذا باید به سمت توسعه مراکز پژوهشی و کارآفرینی پیش برویم تا زمینه‌های پژوهشی آینده کشور فراهم شود.


وی با اشاره به این‌که دانش آموزان در دوره‌های مختلف دست به ابتکارات ویژه‌ای زده‌اند و اقدامات متنوعی را در عرصه علم و پژوهش رقم زدند و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فراوانی را ایجاد کردند که باعث خوشحالی مسئولین کشور است، افزود: در سومین دوره این جشنواره در سطح کشور، ١ میلیون٧٠٠ هزار دانش آموز در ١١ محور  شرکت کردند و در یک رقابت سازنده به رقابت پرداختند. به همین منظور، گام بعدی ما توجه به کارآفرینی و توسعه مهارت‌های کارآفرینی است که می‌تواند موجب اشتغال آفرینی در جامعه شود.

مربی خارجی در حوالی نیمکت نساجی
هم اکنون بخوانید


کاظمی تصریح کرد: امروز عملکرد پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش بسیار خوب بوده و توجه نهادها و پژوهش‌سراهای متعددی را به خود جلب کرده‌اند که نتیجه زحمات پژوهشی، پژوهشسراها و زحمات پژوهشی دانش آموزان است و امیدواریم مسئولان در دولت و مجلس نیز برای تقویت نیروی پژوهشی همکاری و حمایت لازم را داشته باشند.


معاون آموزش متوسطه با بیان این‌که ٢١ پژوهش‌سرا در مناطق محروم کشور ایجاد شده است، افزود: باید زمینه سازی ایجاد پژوهش‌سراهای بیشتر را برای کشف استعدادهای علمی و پژوهشی همه دانش آموزان داشته باشیم و تفکر خلاق را نیز با ایجاد خانه‌های خلاق افزایش دهیم.


کاظمی در پایان به دانش آموزان توصیه کرد: شما دانش آموزان گام در عرصه پژوهش و نوآوری گذاشته‌اید که باید این مهارت را در خود تقویت کنید، چراکه «مهارت پژوهشی» مهم‌ترین عنصر امروز است که باید به واسطه آن به مسائل پیرامون واکنش نشان دهیم و وجود خلأها بستر یک پژوهش علمی را فراهم می‌کند، لذا تفکر کردن یکی از پیش زمینه های پژوهش و تحقیق است که باید در خود تقویت کنید.شما در ابتدای راه هستید و راه‌های متعددی پیش رو دارید که باید با تلاش بیشتر، زمینه‌های پیشرفت را بیشتر به دست آورید و ما نیز موظفیم امکاناتی را برای بروز و ظهور بیشتر این فعالیت‌ها فراهم کنیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا